کد خبر: 219796
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

ایران روابط خود را با فرانسه قطع کرد

به تاریخ 26 تیر سال 1366، جمهوری اسلامی ایران که درگیر جنگ تحمیلی بود، روابط سیاسی خود را فرانسه قطع کرد. علت این قطع رابطه، حمایت فرانسه از رژیم بعث و صدام بود.

ایران روابط خود را با فرانسه قطع کرد
کد خبر: 219796
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| دولت فرانسه از ابتدای شروع جنگ، حمایت وسیع و همه ‏جانبه‌‏ای از عراق به عمل آورد و در طول جنگ، این حمایت، ابعاد وسیع‏تری یافت. فرانسه با در اختیار گذاشتن تسلیحات پیشرفته‌‏ای چون هواپیماهای «سوپر اتانداردْ» و هلی‏کوپترهای «سوپرفرلون» مجهز به موشک‏‌های اگزوسه به عراق، باعث برتری مسلم عراق برای حمله به کشتی‏‌های ایران شد.

هواپیما

دولت عراق با استفاده از این هواپیماها و هلی‏کوپترها، از سال 1363 جنگ نفتکش‌‏ها را با شدت و گسترش بیشتری از سر گرفت و طی سال‏‌های جنگ، صدها کشتی را با استفاده از همین تسلیحات، مورد هدف قرار داد.

در سال‏‌های 1364-65، فرانسه حدود پنج میلیارد دلار وام دیگر در اختیار بغداد گذاشت و به این ترتیب به بزرگترین شریک اروپایی عراق تبدیل شد. همزمان با این اقدامات، پاریس همواره از پرداخت بدهی یک میلیارد دلاری خود به ایران طفره می‏‌رفت.

هلی

سیاست‏‌های غیر دوستانه فرانسه در دوران جنگ نسبت به جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه داشت تا سرانجام در 26 تیر 1366 برابر با هفدهم ژوئیه 1987، به طور یک‌‏جانبه، روابط سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها