کد خبر: 219913
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۴:۰۲:۰۰
| |

 آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی در پاسخ به آیت‌الله جنتی اعلام کرد

لایحه پالرمو مغایر امنیت ملی ماست

محمود هاشمی ‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، طی نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان لایحه پالرمو را با سیاست‌های امنیت ملی و برخی از اصول قانون اساسی مغایر دانست.

لایحه پالرمو مغایر امنیت ملی ماست
کد خبر: 219913
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۴:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تاریخ 17 تیرماه 1397 طی نامه‌ای به آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، نظر این مجمع درباره لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (لایحه پالرمو) را اعلام کرده است که بر اساس نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله جنتی نیز طی نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در تاریخ 20 تیرماه 1397، علت ردّ لایحه پالرمو توسط شورای نگهبان را به وی اعلام کرده است.

نامه آیت‌الله هاشمی شاهرودی به احمد جنتی در پنج بند است که در بخشی از این نامه در مخالفت با کنوانسیون پالرمو و به طور کلی اف ای تی اف آماده است: این کنوانسیون و سایر بندهای مورد درخواست گروه FATF در جهت شناسایی دقیق فعالیت‌های اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی صورت می‌گیرد که در مرحله بعد مورد هدف تحریم و فشار دشمن قرار گیرند درحالی‌که در شرایط تحریم پذیرش تعهدات مندرج در این کنوانسیون و شروط گروه اقدام FATF به معنای تسلیم شدن در برابر خواست‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی خواهد بود و توان کشور را در دور زدن تحریم‌ها و کار با اشخاص حقیقی و حقوقی که بایستی کلی به‌دوراز چشم بیگانگان صورت گیرد را دچار خدشه می‌سازد و از این جهت با بند 3 حوزه اقتصادی سیاست‌های کلی امنیت ملی (رعایت تناسب تعهدات خارجی با توانمندی‌های اقتصادی کشور) مغایر است.

همچنین در بندی از این نامه که به گروه‌های آزادی‌بخش مورد حمایت ایران اشاره دارد، تاکید شده است: اگرچه مجلس شورای اسلامی در بند 4 اعلام نموده است این کنوانسیون خدشه‌ای بر حق مشروع و پذیرفته‌شده ملت‌ها یا گروه‌های تحت سلطه وارد نخواهد کرد. اما این شرط با توجه به درخواست برنامه اقدام FATF که از جمهوری اسلامی خواسته است این استثناء را در قانون مربوطه حذف نماید بی‌اثر است لذا گروه‌های مبارز به عنوان گروه‌های مجرم سازمان یافته تلقی خواهند شد. بنابراین با بند 10 حوزه خارجی مبنی بر حمایت از جریانات اصیل اسلامی و نیروهای حامی انقلاب اسلامی) مغایر است.

منبع:‌ فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها