کد خبر: 219988
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد خبر داد:

فاز دوم مرمت بنای « تل تخت» پاسارگاد پیگیری می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با بیان اینکه مرمت ساختارهای خشتی «تل تخت» در فاز دوم در برنامه امسال قرار گرفته است، گفت: خواناسازی و آواربرداری از این بنا در حال انجام است و فاز دوم مرمت در هفته‌های آتی اغاز می‌شود.

فاز دوم مرمت بنای « تل تخت» پاسارگاد پیگیری می‌شود
کد خبر: 219988
|
۱۳۹۷/۰۴/۲۶ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره تداوم برنامه‌های حفاظت و مرمت در مجموعه میراث جهانی پاسارگاد اظهار داشت: در پاسارگاد در ادامه اقدامات سال گذشته کارگاه‌های مرمت راه‌اندازی شده که مهم‌ترین آنها کارگاه حفاظت از تل تخت است.

وی با بیان اینکه مرمت ساختارهای خشتی این بنا در فاز دوم در برنامه امسال قرار گرفته است، گفت: خواناسازی و آواربرداری از این بنا در حال انجام است و فاز دوم مرمت در هفته‌های آتی اغاز می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد پیش از این درباره «تل تخت» گفته است این بنا نخستین نمونه صفه‌سازی در دوره هخامنشی است که براساس آن تخت‌گاه تخت جمشید ساخته شده است.

به گفته فدایی روی این تخت‌گاه استحکامات و بناهایی وجود دارد از جمله دیوار خشتی بلندی که محاط بر تخت‌گاه است همچنین این تخت‌گاه چندین دروازه داشته و شواهدی از تالار ستون‌دار در این بنا دیده می‌شود.

وی معتقد است که براساس کاوش‌های انجام شده تل تخت از دوره‌های قبل از هخامنشی تا دوره‌های فراهخامنشی مورد استفاده بوده حتی در دوره سلوکی الحاقاتی داشته است. به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد هنوز از جهت کاربری دقیق این بنا باید مطالعات عمیق‌تری صورت بگیرد که در آینده انجام می‌شود.

فدایی درباره دیگر پروژه‌های در دست اجرا در این مجموعه افزود: مرمت آبراهه‌های باغ شاهی در ادامه فعالیت‌های سال گذشته امسال نیز ادامه دارد و از پروژه‌های مهم این پایگاه است.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها