کد خبر: 220970
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

مهدی حاجتی عضو شورای شهر شیراز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

بخش‌هایی از مدیریت کشور دچار کارکرد خانه تیمی شده است/ درسی که سپنتا نیکنام داد این بود که وضعیت اصلاح‌شدنی است/ کار بزرگ سپنتا ایستادگی در چارچوب قانون بود

عضو شورای شهر شیراز گفت: بخش‌هایی از مدیریت کشور دچار کارکرد خانه تیمی شده است. کارکرد خانه تیمی این بوده است که یک ایدئولوژی پشت درهای بسته چنان تقویت می‌شود که به عنوان یگانه ایدئولوژی جلوه می‌کند و این منشا اعمال دور از واقعیت افرادی می‌شود که در این محیط‌های بسته تصمیم‌گیری می‌کنند.

بخش‌هایی از مدیریت کشور دچار کارکرد خانه تیمی شده است/ درسی که سپنتا نیکنام داد این بود که وضعیت اصلاح‌شدنی است/ کار بزرگ سپنتا ایستادگی در چارچوب قانون بود
کد خبر: 220970
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یکی از مهم‌ترین اتفاقات چند وقت اخیر ماجرای سپنتا نیکنام و ورودش به شورای شهر یزد بود که نشان داد می‌توان هم‌چنان رویکرد اصلاحی را در پیش گرفت. مهدی حاجتی، عضو شورای شهر شیراز یکی از کسانی است که به این رویکرد معتقد است و می‌گوید انتظاری که از ساختار مدیریتی کشور می‌رود این است که تصمیمی که در پایان ماجرای سپنتا نیکنام گرفته شد از ابتدا گرفته می‌شد و حتی اصلاً این ماجرا پیش نمی‌آمد.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: اگر دقت کنیم می‌بینیم که چه میزان وقت و انرژی از جامعه گرفته شد تا در نهایت به تصمیم معقولی که تمام جامعه به آن رسیده بود، در ساختار حاکمیتی برسیم. حالا با این تجربه باید بگوییم چه ایرادی دارد که در باقی موارد هم از ابتدا این همدلی با جامعه را نهادهای حاکمیتی انجام دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: تحلیل برخی از افراد این است که جامعه آن چیزی است که ما می‌گوییم و احتمالاً به همین دلیل مسئله حضور ادیان مختلف در شوراها تا امروز حل نشده نگه داشته شده بود.

حاجتی در ادامه با انتقاد از رویکرد بخش‌هایی از ساختار مدیریت کشور افزود: بخش‌هایی از مدیریت کشور دچار کارکرد خانه تیمی شده است. کارکرد خانه تیمی این بوده است که یک ایدئولوژی پشت درهای بسته چنان تقویت می‌شود که به عنوان یگانه ایدئولوژی جلوه می‌کند و این منشا اعمال دور از واقعیت افرادی می‌شود که در این محیط‌های بسته تصمیم‌گیری می‌کنند. ما شاهد این رویکرد در ساختار مدیریتی کشور در سال‌های گذشته بوده‌ایم اما با این قضیه سپنتا نیکنام و بازخوردهای آن، امیدوارم باعث شود که این افراد متوجه شوند جامعه آن چیزی نیست که بخشی از تصمیم‌گیران در پشت درهای بسته تصور می‌کنند. جامعه دقیقاً همان چیزی است که از برگشتن سپنتا نیکنام که منطبق با حق و حقوق رسمی او بود، خوشحال شده‌اند.

عضو شورای شهر شیراز گفت: من افرادی مانند سپنتا نیکنام را اقلیت نمی‌دانم؛ ایرانیانی می‌دانم که اندازه بقیه باورهای مذهبی سهم مشاع و برابر دارند و این تفکیک اقلیت و اکثریت نمی‌دانم از کجا آمده است.

او درباره با اشاره به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حضور معتقدان به ادیان دیگر در شوراهای شهر، گفت: مسیری که اکنون باز شده است می‌تواند راهی باشد که منشا گفت‌وگو بر سر سایر بن‌بست‌های کشور به ویژه در این بزنگاهی باشد که نیاز داریم همبستگی ملی را به وجود بیاوریم. وقتی ما از همبستگی ملی صحبت می‌کنیم منظور این نیست که طرفین دعوا در قدرت با هم کنار بیایند، بلکه این است که بیاییم در دل جامعه ببینیم که چه چیزی باعث همبستگی در جامعه می‌شود.

مهدی حاجتی در پایان گفت: کار بزرگی که سپنتا نیکنام کرد این بود که از آغاز در چارچوب قانون حرکت کرد، در چارچوب قانون ماند و در چارچوب قانون به شورا بازگشت و حق خود را گرفت. شاید درسی که نیکنام به همه ما کنشگران آموخت این بود که وضعیت اصلاح‌شدنی است به شرطی که ما برای به دست آوردن حق و حقوق خود ایستادگی کنیم. قطعاً به این زودی خیلی از اصلاحات مدنظر ما صورت نمی‌گیرد چنان که 150 سال است که برای رسیدن به فضای ایده‌آل مدیریتی کشوری چندین نسل مبارزه کردند تا به این نقطه رسیده‌ایم. درس مدنی‌ای که آقای نیکنام با همبستگی مدنی جامعه ایران، به کنشگران عرصه سیاست و مدیریت دادند این بود که با مقاومت و پافشاری بر قانون می‌توان یک سری از حق و حقوق خود را گرفت و این دوران گذار به سمت جامعه ایده‌آل را به سلامت گذراند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها