کد خبر: 221011
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ۰۹:۱۰:۰۰
| |

سخنان سیاسی پمپئو هم به نفت ختم شد/نفت، همچنان مهمترین اهرم تهدید ایران

در تازه ترین اقدام، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پیش – پنج و نیم صبح به وقت تهران – در سخنرانی در جمع محدودی از یارانیان در کتابخانه رونالد ریگان در کالیفرنیا، سخنان تند و صریحی بر ضد ایران بر زبان آورد و اگرچه تلاش کرد خود را حامی ملت ایران نشان دهد، اما سخنانش به تاکید بر تحریم های شدید بر ضد ایران معطوف شد و سرانجام به نفت رسید.

سخنان سیاسی پمپئو هم به نفت ختم شد/نفت، همچنان مهمترین اهرم تهدید ایران
کد خبر: 221011
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ ۰۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| از زمان خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از برجام، نفت به مهمترین اهرم فشار امریکا بر ضد ایران تبدیل شده و تلاش امریکا بر روی کاهش و به زعم خودشان به صفر رساندن صادرات نفت ایران معطوف شده است.

در تازه ترین اقدام، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پیش - پنج و نیم صبح به وقت تهران - در سخنرانی در جمع محدودی از یارانیان در کتابخانه رونالد ریگان در کالیفرنیا، سخنان تند و صریحی بر ضد ایران بر زبان آورد و اگرچه تلاش کرد خود را حامی ملت ایران نشان دهد، اما سخنانش به تاکید بر تحریم های شدید بر ضد ایران معطوف شد و سرانجام به نفت رسید.

به گزارش "نفت‌خبر" مایک پمپئو با بیان اینکه ما فشار حداکثری بر روی قدرت جابجایی پول ایران خواهیم گذاشت گفت :هدف ما این است که با مذاکره با کشورهایی که نفت ایران را وارد می کنند، تلاش کنیم تا میزان واردات نفت ایران را به صفر برسانیم.

این سخنان پمپئو ساعاتی پس از آن مطرح شد که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای دومین بار در دو هفته اخیر، از مقابله با آمریکا در صورت مانع تراشی برای صادرات نفت ایران سخن گفت و نه تنها موضوع بستن تنگه هرمز را مطرح کرد بلکه گفت تنگه هرمز فقط یکی از تنگه ها است و ما تنگه های دیگری هم داریم. هرچند توضیحی در این زمینه ارائه نداد. سخنان روحانی البته با واکنش ترامپ مواجه شد.

واکنشی که شبیه به سخنان به یادماندنی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در زمان مذاکرات هسته ای است که گفته بود هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. ترامپ ساعاتی پیش در توئیتی با حروف درشت خطاب به روحانی نوشت : دیگر هرگز ایالات متحده آمریکا را تهدید نکن. در صورت تهدید، تاوانی خواهید داد شبیه آن را در سراسر تاریخ، عده کمی داده باشند. ما دیگر آن کشوری نیستیم که کلمات جنون آمیز خشونت و مرگ را از طرف شما تحمل کند. مراقب باشید!

تهدیدهای متقابل ایران و آمریکا در شرایطی شدت گرفته است که موضوع مقابله با صادرات نفت ایران همچنان مهمترین اهرم فشار موردنظر آمریکا در مقابل ایران است. به همین دلیل هم دیروز (یکشنبه) آخرین وضعیت فعالیت وزارت نفت در شرایط تحریم با حضور بیژن زنگنه در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

علی نجفی خوشرودی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به حضور وزیر نفت در جلسه کمیسیون گفت: دراین جلسه آخرین وضعیت فعالیت های وزارتخانه ازجمله موضوع صادرات نفت و دیپلماسی نفتی جمهوری اسلامی ایران با توجه به مسئله تحریم ها مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت. نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه مهمترین هدف تحریم، کاهش صادرات نفت و اختلال در صنعت نفت ایران ارزیابی می شود، ضرورت استفاده از همه ظرفیت ها و تدابیر ارزی برای مقابله با چنین شرایطی، مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: اشاره به شرایط خطیر و دشوار پیش رو، اهتمام به میادین مشترک انرژی با کشورهای همسایه، ضرورت حفظ سهمیه ایران در بازار فروش نفت، روند تکمیل پروژه های پارس جنوبی و ضرورت ارائه پیشنهادات و راهکارهای عملی در بسته پیشنهادی اروپا از دیگر موضوعات مورد اشاره در این جلسه بود.

مرحله اول تحریم های آمریکا بر ضد ایران از حدود دو هفته دیگر آغاز می شود اما تحریم های نفتی، از 13 آبان کلید خواهد خورد و اگر اوضاع به همین منوال پیش برود، شاهد تندتر شدن فضای تهدید از سوی هر دو کشور خواهیم بود. زورآزمایی بزرگی که بشکه های نفت، تعیین کننده برنده آن خواهد بود.

منبع: سایت نفت خبر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها