کد خبر: 221378
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ۰۷:۱۵:۰۰
| |

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

روحانی ناچار به تغییر روش داخلی خود شد/ تغییر لحن روحانی بین او و جامعه رای‌دهنده‌اش گسل ایجاد کرد/ آمریکا هرگز به ایران حمله نمی‌کند

یک تحلیلگر سیاست خارجی با تاکید بر اینکه تغییر لحن رییس‌جمهوری و هشدار به آمریکا را درست نمی‌داند درباره دلیل این اتفاق گفت: معتقدم هدف و استدلال روحانی این است که سیاست گذشته او را از رهبری و نهادهای نظامی و امنیتی دور کرده و چون از غرب و آمریکا ناامید شده، راهی ندارد جز اینکه همان رفتار و شیوه راست افراطی را داشته باشد.

روحانی ناچار به تغییر روش داخلی خود شد/ تغییر لحن روحانی بین او و جامعه رای‌دهنده‌اش گسل ایجاد کرد/ آمریکا هرگز به ایران حمله نمی‌کند
کد خبر: 221378
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۷ ۰۷:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سخنرانی چند روز پیش حسن روحانی، رییس‌جمهوری و تغییر لحن او نسبت به آمریکا به شدت مورد توجه رسانه‌ها و افکارعمومی در کشور و جامعه بین‌المللی قرار گرفته است. کارشناسان سیاسی تاکید دارند که استفاده روحانی از این لحن و طرح برخی از هشدارها و تهدیدها در شان او نیست و موجب می‌شود که بدنه رای‌دهنده به او بیش از پیش از او دلسرد شود. عده‌ای هم معتقدند این تغییر لحن در واقع واکنشی در برابر احتمال بروز جنگ بین ایران و آمریکاست. از طرفی گفته می‌شود روحانی از پیشرفت مذاکرات دلسرد است و ناامیدی او از توفیق در مذاکرات باعث شده تا او به سمت اصولگرایان برود.

علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» اما گردش به راست روحانی را قبول ندارد و تاکید می‌کند که این رفتار روحانی اگرچه مورد تایید نیست اما به این دلیل است که او خود را از نهادهای نظامی و امنیتی دور می‌بیند و درصدد ایجاد انسجام بیشتر در جامعه است.

بعد از خروج آمریکا از برجام نقطه امیدواری روحانی کور شد

بیگدلی با تاکید به نگاه متفاوت روحانی درباره ارتباط با غرب افزود: محصول این موضوع به توافق هسته‌ای منتهی شد اما بعد از خروج آمریکا از برجام این نقطه امیدواری آقای روحانی کور شد و دیگر موفقیتی نداشت که بخواهد بر گذشته اصرار کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فشارهای داخلی به رئیس‌جمهوری ادامه داد: روحانی از طرف دیگر تحت فشار اصولگرایانی قرار گرفت که از ابتدا او را متهم به اشتباه در برجام کردند. بنابراین در شرایطی که او هم از برجام و هم از امکان مذاکره با غربی‌ها ناامید شده بود، ناچار به تغییر روش داخلی خود شد؛ یعنی مجبور شد تا مقداری به سمت اصولگرایان برود و همان حرف‌هایی را بزند که قبلا اصولگرایان می‌زدند.

او ادامه داد: برهمین اساس آقای روحانی به شدت و به سرعت تغییر رویه داد و با آن رایی که گرفته بود گسلی بین خود و مردم به وجود آورد اما در واقع به رهبری و نهادهای اصولگرا و به‌ویژه سپاه خود را بیشتر نزدیک کرد.

بیگدلی با بیان اینکه نمی‌خواهم رفتار ایشان را تایید یا رد کنم اما شاید راهی هم جز این وجود نداشت، عنوان کرد: هدف شاید این بود که یک نوع وحدت در داخل به وجود آید. البته این وحدت نباید همه روزنه‌ها به طرف غرب را کور کند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه من با اظهارنظرهای تند و تیز ایشان موافق نیستم، افزود: به این دلیل که در دیپلماسی ما همیشه باید روزنه‌هایی را برای انجام مذاکرات احتمالی بعدی باز بگذاریم. اینکه بخواهیم همه پل‌ها را ویران کنیم از نظر دیپلماسی کار صحیحی نیست.

او گفت: همچنین ضرورتی نداشت که رییس‌جمهور با توجه به جایگاهی که دارد از اصطلاحات عوام‌فریبانه‌ای مانند «با دم شیر بازی نکن» استفاده کند. شاید دنیا از ترامپ انتظار این ادبیات را داشته باشد، چون او پیش از این هم از این کارها انجام داده بود اما از رییس‌جمهور یک کشور اسلامی انتظار شاید این است که آنچنان خود را به کارهای افراط‌گرایان داخلی نزدیک نکند.

با گردش به راست روحانی موافق نیستم

بیگدلی در پاسخ به این سوال که برخی در داخل کشور معتقدند که روحانی با توجه به شرایطی که در آن به دام افتاده و فشارهایی که در داخل به او وارد می‌شود، گردش به راست داشته است، گفت: من با اینکه آقای روحانی گردش به راست داشته است موافق نیستم اما معتقدم که هدف و استدلال او این است که سیاست گذشته او را از رهبری و نهادهای نظامی و امنیتی دور کرده است و چون از غرب و آمریکا ناامید شده است، راهی ندارد جز اینکه همان رفتار و شیوه راست افراطی را داشته باشد؛ البته همان‌طور که گفتم من این رفتار را درست نمی‌دانم.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر عواقب احتمالی تغییر لحن رییس‌جمهوری بیان کرد: با این رفتارها جامعه ما دچار التهاب می‌شود؛ یعنی مردم خشمگین می‌شوند که چرا به آقای روحانی رای داده‌ایم. بنابراین گسلی بین مردم با آقای روحانی به وجود آمده و به هیچ وجه هم قابل پر کردن نیست.

بیگدلی درباره دلایل احتمالی تغییر لحن رییس‌جمهوری گفت: به نظر می‌آید تمایل ایشان به وجود آوردن انسجام و یکدستی در کشور است، البته ایشان برای اینکه یکدستی به وجود آورد، می‌تواند با روش‌های ملایم‌تری این کار را انجام دهد، اینکه ما تنگه هرمز را می‌بندیم اظهارنظر صحیحی نیست و همه به نفع اسرائیل تمام می‌شود.

سیاستمدار ماهر و کارکشته به دلیل احساس خطر همه پنجره‌‌ها را نمی‌بندد

این استاد دانشگاه درباره اینکه برخی احتمال جنگ بین ایران و آمریکا را از جمله دلایلی می‌دانند که رییس‌جمهوری و برخی از مقامات کشور را به استفاده از لحن و تند و تیز وادار کرده است، بیان کرد: ما در سیاست خارجی می‌گوییم ابتدا مذاکره کنیم اگر مذاکرات به نتیجه نرسید بعد جنگ و در انتهای جنگ هم باز کار به مذاکره می‌کشد. بنابراین دو ضلع این داستان باز هم به مذاکره منجر می‌شود.

او تاکید کرد: یک سیاستمدار ماهر و کارکشته به دلیل احساس خطر همه پنجره‌‌ها را نمی‌بندد. آمریکا هیچ‌گاه به ما حمله نمی‌کند، شاید ما دلمان بخواهد برای ایجاد وحدت درونی بار دیگر این اتفاق رخ دهد اما آمریکا با توجه به ابزارهای دیگری که برای در تنگنا قرار دادن ما دارد به‌هیچ وجه دست به حمله علیه ایران نخواهد زد.

بیگدلی در ادامه با توجه به شرایط کشور و التهاب و نابسامانی در بازارهای اقتصادی و درباره وحشت مردم از بروز جنگ گفت: این احساس خطر را همه در کشور می‌کنند، همین احساس خطر موجب شده تا قیمت سکه و دلار تا این حد بالا برود اما کسی که مسئولیت دارد و ناخدای این جامعه است باید خیلی با ملایمت و متانت سیاست‌های خود را اعمال کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: اینکه رییس‌جمهور یا دیگر مقامات عالی‌رتبه کشور برای آمریکا یا هر کشور دیگری خط و نشان بکشند به نظر من کار اشتباهی است. من براساس نظریه‌های علم سیاست اعتقادم بر این است که هر سیاستمداری باید درنهایت خشونت، روزنه‌هایی را برای انجام مذاکره‌های آینده باز بگذارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها