کد خبر: 221859
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

سدهای «شمیل» و «نیان»  تا 20 روز آینده خشک می‌شوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان از خشک شدن کامل دو سد شمیل و نیان طی 20 روز آینده خبر داد.

سدهای «شمیل» و «نیان»  تا 20 روز آینده خشک می‌شوند
کد خبر: 221859
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۴ ۱۲:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هوشنگ ملایی با اشاره به کاهش 80 درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته اظهار کرد: سدهای استان هرمزگان که عمده منابع تأمین‌کننده آب شرب و همچنین بخشی از آب کشاورزی استان از طریق آن‌ها تأمین می‌شود در سال جاری با صدرصد کاهش رواناب روبرو بوده است و تاکنون تقریباً هیچ منبع آبی وارد سدهای شمیل-نیان و سد استقلال میناب نشده است و هر آنچه در مخزن این سدها موجود است مربوط به سال‌های قبل است.

ملایی با اشاره به وضعیت سدهای استان هرمزگان اظهار کرد: آب سد استقلال در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خود رسیده و طی روزهای آتی وارد حجم مرده می‌شود و انتقال 20 درصدی آب شرب بندرعباس به 10 درصد کاهش می‌یابد. آب سد نیان به‌صورت کامل خشک‌ شده است و هیچ آبی در مخزن این سد وجود ندارد همچنین پیش‌بینی می‌شود سد شمیل که در حال حاضر کمتر از پنج میلیون مترمکعب آب دارد نیز طی 20 روز آینده خشک شود و عملاً ما این دو سد را ازلحاظ منابع آب‌های سطحی به‌صورت کامل از دست خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان بابیان اینکه نزدیک به 80 درصد نیاز آبی شهر بندرعباس از طریق منابع آبی دو سد شمیل - نیان تأمین می‌شد، بیان کرد: در حال حاضر نیاز آبی شهرهای بندرعباس ، خمیر و روستاهای مسیر از طریق منابع آبی سدهای شمیل و نیان تأمین می‌شود. نیاز آبی شهرهای بندرعباس، خمیر و روستاهای اطراف با جمعیت حدود 700 هزار نفر ، 2100 لیتر بر ثانیه است. بخش صنایع و مجموعه‌های اطراف بندرعباس را به‌سوی سیستم‌های آب شیرین کن هدایت کردیم که در خصوص تأسیسات مربوط در حال احداث هستند.

ملایی تصریح کرد: با تدابیر اندیشیده شده در شورای حفاظت و دستور استاندار و همچنین همکاری سازمان‌های دولتی استان و مردم تاکنون موفق به تأمین منابع آبی بین 1800 تا 1900 لیتر بر ثانیه شدیم که بخشی در روستاهای مسیر و حومه مصرف می‌شود و حدود 1700 تا 1750 لیتر بر ثانیه در اختیار شهروندان بندرعباس و بندرخمیر قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به همکاری مردم در کاهش میزان مصرف عنوان کرد: اگر مردم همکاری تنگاتنگی در راستای صرفه‌جویی 10 الی 15 درصدی میزان مصرف داشته باشند و شستشوها و مصارف غیرضروری را از مصرف روزانه حذف کنند ما می‌توانیم شرایطی را که از ابتدای سال داشتیم تا پایان تابستان و شاید هم تا پایان پاییز ادامه بدهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در پایان گفت: از کلیه مردم شریف سطح استان به ویژه مردم شهرهای بندرعباس و بندرخمیر تقاضامندیم همان‌گونه که تاکنون همکاری بسیار خوبی در مدیریت مصرف با ما داشتند را ادامه بدهند تا باهم در راستای عدم جیره‌بندی کامل در سطح این دو شهرستان تلاش کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها