کد خبر: 224427
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۰۷:۰۲:۰۰
| |

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

اظهارنظر غیر کارشناسان در سیاست خارجی خطرناک است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباه تجمعات این روزها گفت: آنجا که بحث صنفی مطرح است و معترضان برای بیان خواسته‌ها و مطالبات صنفی خود تجمع کرده‌اند، معتقدیم که ایرادی نیست و این افراد باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند و آنجا که با سوءاستفاده از این فضا، تخریب اموال عمومی صورت می‌گیرد، هیچ‌کس تایید نمی‌کند.

اظهارنظر غیر کارشناسان در سیاست خارجی خطرناک است
کد خبر: 224427
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۶ ۰۷:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با آغاز به ‌کار اجلاسیه سوم مجلس دهم، پس از 14 سال ریاست علاءالدین بروجردی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حالا از حدود یک ماه پیش کار خود را در مقام جایگزین بروجردی آغاز کرده و در این مدت کوتاه همواره سعی داشته ضمن افزایش رابطه کمیسیون با رسانه‌ها و حضور متعدد در جمع خبرنگاران به بهانه‌های مختلف، به‌طور کلی در مسیر توسعه «دیپلماسی عمومی» گام بردارد. این نماینده مجلس که حالا پس از برگزاری یک جلسه مهم با علی‌عسگری رییس سازمان و صداوسیما، از توافق میان کمیسیون امنیت و این سازمان درخصوص افزایش همکاری‌ها و استفاده از ظرفیت و توان کارشناسی کمیسیون در برنامه‌های سیاسی و تحلیلی رادیو و تلویزیون خبر داده، معتقد است اکنون که دور، دور دیپلماسی و سیاست خارجی است، باید بیش از هر زمان دیگری در نحوه اعلام مواضع در این حوزه دقت شود اما به‌زعم فلاحت‌پیشه برخی صاحبان تریبون‌های رسمی به این مهم بی‌توجهند و درنتیجه او از وضع حاکم ناراضی است. هرچند رییس جدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز آنجا که از او درباره علت طرح مطالبات نامتعارف در برخی ناآرامی‌های اخیر می‌پرسیم و این سوال را پیش می‌کشیم که نقش دستگاه‌های تبلیغاتی در انتقال تجربیات انقلاب به نسل‌های جدید چه بوده، بی‌توجه به اهمیت موضوع، صرفا بر لزوم توجه به مطالبات اقتصادی معترضان تاکید دارد و می‌گوید که اساسا چرا باید به شعار تجمع‌کنندگان توجه شود. مشروح این گفت وگو را در زیر بخوانیذ:

با توجه به اینکه در روزهای گذشته شاهد برخی ناآرامی‌های و تجمعات اعتراضی به‌صورت پراکنده بودیم، آیا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکنون ورودی به این بحث داشته و اینکه آیا بنا دارید ابعاد مساله را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید؟

ما در گذشته برای بررسی بحث ناآرامی‌ها جلساتی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشتیم و در حال حاضر نیز بر حسب مورد مسائل را مطرح می‌کنیم و مورد ارزیابی قرار می‌دهیم. البته در مدت اخیر 4 جلسه با وزارتخانه‌های مختلف داشتیم اما به هر حال موضوع این ناآرامی‌ها نیز مدنظر است. به طورکلی باید بگویم که آنجا که بحث صنفی مطرح است و معترضان برای بیان خواسته‌ها و مطالبات صنفی خود تجمع کرده‌اند، معتقدیم که ایرادی نیست و این افراد باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند و آنجا که کنترل امور از دست معترضان خارج شده و بعضا با سوءاستفاده از این فضا، تخریب اموال عمومی صورت می‌گیرد، هیچ‌کس تایید نمی‌کند. درمجموع این نگاه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز حاکم است و براساس این رویکرد به مسائل می‌پردازیم.

اخیرا دیداری با رییس سازمان صداوسیما داشتید. موضوع از چه قرار بوده است؟

ما به‌دنبال برقراری ارتباط مثبت و سازنده میان کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هستیم؛ چراکه مباحث دیپلماسی و سیاست خارجی از اهمیت ویژه و البته حساسیتی خاص برخوردار هستند اما متاسفانه بعضا‌ شاهدیم افرادی بدون نگاه کارشناسی اصولی در فضای رسانه‌ای اقدام به موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهایی می‌کنند که اصلا در تخصص‌شان نیست. ما معتقدیم باید این رابطه میان کمیسیون امنیت ملی و سازمان صداوسیما شکل بگیرد.

مشخصا برنامه‌تان چیست و در جلسه اخیر با رییس صداوسیما چه مسائلی مطرح شد؟

قرار است در جلسه‌ای با حضور دیگر مسوولان صداوسیما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درمورد بحث «دیپلماسی عمومی» و اهمیت این موضوع به‌ویژه در شرایط فعلی کشور با مسوولان این سازمان مذاکره کنیم. چرا که متاسفانه فضای دیپلماسی و کارشناسی در این حوزه به‌شدت غیرتخصصی شده و بعضا افراد غیرمتخصص از طریق تریبون‌های مختلف به اظهارنظرهایی کاملا غیرتخصصی درباره مسائل مهمی همچون رابطه ایران با دیگر کشورها و موضوعاتی از این دست می‌پردازند. به نظر ما لازم است هم کمیسیون امنیت از ظرفیت‌های صداوسیما استفاده کند و هم سازمان صداوسیما از ظرفیت‌هایی تخصصی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بهره بگیرد.

بگذارید به موضوع سوال نخست درمورد بحث ناآرامی‌های اخیر بازگردیم. امروز مسائلی در خیابان‌ها مطرح می‌شود و شعارهایی از جانب تجمع‌کنندگان شنیده می‌شود که به نظر می‌رسد فاقد پشتوانه فکری و اصول دقیق مطالبه‌گری اجتماعی است. به عنوان مثال در حالی به صورت پراکنده شعارهایی در حمایت از حکومت پهلوی مطرح می‌شود که شاید حتی با اندک آگاهی نسبت به تاریخ بدانیم چه ظلمی در آن زمان صورت گرفته و در سال‌های اخیر چه پیشرفت‌های مهمی اتفاقا‌ در بحث توسعه سیاسی صورت گرفته. آیا کمیسیون امنیت ملی بنا دارد علل و عوامل این اتفاق را بررسی کند؟

در رابطه با شعارها؟ چرا فکر می‌کنید باید به این مساله بپردازیم؟!

به هر حال مطالبات هر گروه معترضی درقالب همین شعارها بیان می‌شود؟! آیا دستگاه‌های رسانه‌ای در انتقال تجربه گذشته به نسل جدید موفق بوده‌اند؟!

ما قطعا مطالبات مردم اعم از این تجمع‌کنندگان و بخش‌های دیگر جامعه را مورد پیگیری قرار می‌دهیم. ما در حال حاضر هم به این مسائل توجه ویژه داریم و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در شرایط فعلی رویکرد اقتصادی اتخاذ کرده است. ما در قالب قانون برنامه توسعه ششم، برنامه‌ریزی کردیم که سفرای جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان به‌صورت سه‌ماهه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارش عملکرد 3 ماهه درمورد میزان پیشرفت یا پسرفت در مناسبات اقتصادی ارایه کنند و توضیح دهند که عملکردشان به چه ترتیب بوده است. در همین رابطه در روزهای اخیر جلسات مهمی داشتیم و تصمیمات مهمی اتخاذ شده که به عنوان نمونه روز شنبه همین هفته پیگیری جدی از طریق وزارت نیرو داشتیم تا انتقال و صادرات برق به پاکستان دوباره از سر گرفته شد، بدون آنکه عملا آسیبی به توزیع برق داخلی برسد. این اتفاق گام مهمی در مسیر دیپلماسی انرژی ما بوده است. ما در مناطقی از پاکستان همکاری‌های مشترک مهمی داریم و این اقدامات مثبتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی و انرژی است که اقدامات موثری است. همچنین هفته قبل از آن نیز در جلسه مشترکی که با رییس کمیسیون انرژی مجلس و سفیر روسیه در تهران مشکل شرکت گازپروم روسیه در ایران که تا بیش از 10 میلیارد دلار در حوزه نفت و انرژی کشورمان سرمایه‌گذاری کرده، مرتفع شد.

البته کسی منکر انگیزه‌های اقتصادی اعتراض‌ها نیست اما سوال مهم این است که آیا کمیسیون امنیت به‌واقع نمی‌خواهد ابعاد سیاسی و امنیتی موضوع را بررسی کند؟

ما جلساتی داشتیم و قطعا در آینده نیز باز موضوع را پیگیری می‌کنیم.

احیانا نحوه بیان اعتراض‌ها، نوع شعارها و چگونگی اعلام نارضایتی‌ها را نیز مدنظر قرار خواهید داد؟

ببینید، ما معتقدیم که باید کار مثبت و ایجابی انجام دهیم. می‌دانیم برای آنکه از این فضا خارج شویم، باید به‌سمت اقدامات مثبت و ایجابی درراستای حل مشکلات پیش برویم و طبیعتا در این مسیر گام برمی‌داریم.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها