کد خبر: 225308
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

محمد کیانوش‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

معترضان راه اصلاحات را در پیش بگیرند/ بهترین تجربه اصولگرایان معتدل بریدن از احمدی‌نژاد بود/ هسته سخت اصلاحات برای دور شدن از عافیت‌طلبی و منفعت‌طلبی است

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران گفت: تاکید افرادی چون آقای حجاریان به هسته سخت اصلاحات توجه دادن به این امر است که اصلاح‌طلبان باید خود را از فرصت‌طلبی، عافیت‌طلبی و منفعت‌طلبی دور کنند و منفعتی را جز منافع ملی و فرصتی را جز فرصت در راه تحقق اهداف ملی مدنظر قرار ندهند.

معترضان راه اصلاحات را در پیش بگیرند/ بهترین تجربه اصولگرایان معتدل بریدن از احمدی‌نژاد بود/ هسته سخت اصلاحات برای دور شدن از عافیت‌طلبی و منفعت‌طلبی است
کد خبر: 225308
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۷ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| در روزهای گذشته و به خصوص بعد از آنکه سید محمد خاتمی به ارائه راهکارهای خود برای خروج از وضع فعلی پرداخت، اصلاح‌طلبان به این موضوع پرداختند که اکنون چه باید کرد؟ سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که مخاطب این سوال چه کسانی باید باشند و اصلاح‌طلبان راهکارهای خود را باید به کجا ارائه کنند؟

در پاسخ به این سوال‌ها، محمد کیانوش‌راد فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره به «اعتمادآنلاین» گفت: اصلاح‌طلبان چه به صورت گروهی و چه فردی، دیدگاه‌ها و نظرات خود را تکرار می‌کنند و البته در صورت تحقق چنین پیشنهاداتی ما می‌توانیم شاهد تحولات مثبتی در کشور باشیم. این نکته را باید توجه داشت که مخاطب اصلاح‌طلبان علاوه بر هسته سخت قدرت و بخش‌هایی از حاکمیت، اصولگرایان معتدلی هستند که در عرصه سیاسی ایران می‌توانند تاثیرگذار باشند و در مرحله دیگر مردمی هستند که امروز با توجه به تحولات پیچیده‌ای که به لحاظ بین‌المللی و داخلی وجود دارد، به دنبال حل مسئله می‌گردند.

او در تشریح وضعیت موجود افزود: سوال «چه باید کرد؟»، هنگامی به صورت عمومی مطرح می‌شود که نوعی یاس، درماندگی و سرگشتگی همراه با کورسویی از امید وجود داشته باشد. در چنین شرایطی فعالان سیاسی و یا مردم به دنبال آن هستند که با پاسخ دادن به «چه باید کرد؟»، وضعیت مطلوبی را در افق فعالیت‌های خود جست‌وجو کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در سطح اول مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت است پاسخ مثبت به روش‌‌های اصلاح‌طلبان و پیشنهادات آنان، توسط کسانی است که قدرت پیاده کردن چنین پیشنهاداتی را دارند؛ در سیاست خارجی دست بالا را دارند و در مسائل مربوط به امنیت ملی ایران با ابزارهایی چون شورای عالی امنیت ملی می‌توانند تاثیرگذاری قابل توجهی را داشته باشند.

کیانوش‌راد در ادامه مطرح کرد: اگر بخشی از حاکمیت نخواهد با چنین پیشنهاداتی که از سر خیرخواهی و دلسوزی برای اسلام و ایران عرضه شده است، مواجه شود امید بعدی اصولگرایان معتدلی هستند؛ کسانی که به مرور زمان به این بصیرت رسیده‌اند که برای حل مشکلات کشور نمی‌توان با حذف جناح مقابل و یک‌دست حاکمیت کشور را اداره کنند.

این نماینده مجلس ششم گفت: بهترین تجربه برای اصولگرایان معتدل تجربه هشت ساله دولت احمدی‌نژاد بود که هر سه قوه و بخش‌های گوناگون تاثیرگذار نظام مثل سپاه، به صورت هماهنگ سعی می‌کردند کشور را به آنچه که ایده‌آل می‌دانند سوق دهند اما در عمل دستاوردی که برای آنها بود بریدن و اعلام تبری از احمدی‌نژاد و سیاست‌های او بود.

او ادامه داد: پس اصولگرایان معتدل در سطح دوم، می‌توانند نقش قابل توجهی داشته باشند؛ نقشی که همواره در سخنان اصلاح‌طلبان خصوصاً از سال 92 به این سو مطرح شده و از اصولگرایان خواسته‌اند که با توجه به شرایط کشور و اجرای تمام و کمال قانون در رقابتی عادلانه برای اداره امور کشور همکاری کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحادملت ایران اسلامی عنوان کرد: در سطح سوم مردم و گروه‌های معترض که باید با ارزیابی درست تحولات ایران و هم‌چنین سابقه گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی و سابقه دخالت‌های کشورهای بیگانه در ایران به این جمع‌بندی برسند که اعتراضات و مخالفت‌ها را نه با اتکای به وعده‌های خارجی می‌توان دنبال کرد و نه باید با عدم تحلیل درست زمینه برای بهره‌برداری دشمنان ایران مهیا کرد.

کیانوش‌راد گفت: معترضان باید با اصرار بر جریان اصلاحات در کشور به معنای وسیع کلمه و نه لزوماً با اتکا به کسانی که با نام اصلاح‌طلب ما می‌شناسیم بلکه به معنای واقعی اصلاحات را به عنوان یک روش برای تاثیرگذاری در مسائل کشور در پیش بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به موانع موجود برای اصلاح‌طلبی در ایران، عنوان کرد: اصلاح‌طلبی به لحاظ عملی با موانع گوناگونی مواجه بوده و اکنون نیز هست و اصلی‌ترین سخنی که معترضان کف خیابان امروز به حاکمیت و یا به اصلاح‌طلبان به طور مشخص عنوان می‌کنند آن است که هنگامی که زمینه برای اصلاح‌طلبان و اصلاحات وجود ندارد چه باید کرد؟ این سخن هم از سوی معترضان و هم از سوی منتقدان مطرح است.

نماینده سابق مردم اهواز در مجلس گفت: از سوی دیگر اصلاح‌طلبان باید بر اساس آنچه برخی از دوستان از واژه هسته سخت اصلاحات استفاده‌ کرده‌اند باید توجه کرد هسته سخت اصلاحات به معنای متصلب و متوقف بودن و محدود کردن دایره اصلاحات به اصلاح‌طلبان قدیمی نیست بلکه این مفهوم بیش از آنکه متوجه اشخاص مشخصی باشد منظور معطوف شدن این مفهوم به افراد، شخصیت‌ها و گروه‌هایی است که وفادارانه حاضر هستند برای تحقق اصلاحات بایستند و حضور فرصت‌طلبان، عافیت‌طلبان و منفعت‌طلبان البته ‌می‌تواند موقعیت متزلزلی برای جبهه گسترده اصلاح‌طلبان ایجاد کند.

او در رابطه در توضیح پیشنهاد هسته سخت اصلاحات گفت: تاکید افرادی چون آقای حجاریان به هسته سخت اصلاحات توجه دادن به این امر است که اصلاح‌طلبان باید از فرصت‌طلبی، عافیت‌طلبی و منفعت‌طلبی خود را دور کنند و منفعتی را جز منافع ملی و فرصتی را جز فرصت در راه تحقق اهداف ملی مدنظر قرار ندهند.

او در پایان گفت: اگر چنین هسته‌ سختی مجدداً احیا شود بدون تردید آسیبی که امروز تحت عنوان ریزش از جبهه اصلاح‌طلبان بعضاً شاهد هستیم بازسازی خواهد شد و اکثریت جامعه ایران هم‌چنان به شخصیت‌های ملی خود و شخصیت‌هایی که در عرصه سیاست، سیاست را دکانی برای رسیدن به قدرت و آب و نان نمی‌داند توجه خواهند کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها