کد خبر: 226163
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۱۰:۲۶:۰۰
| |

رییس شورای شهر تهران:

نمی‌توانیم NGOهای سالم را از ناسالم جدا کنیم

رییس شورای شهر با بیان اینکه بودجه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خرج برگزاری مناسبت‌ها می‌شود، گفت: باید برخی مراکز مردم‌نهاد که با انگیزه پولشویی تولید می‌شوند را ساماندهی کرد.

نمی‌توانیم NGOهای سالم را از ناسالم جدا کنیم
کد خبر: 226163
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۳ ۱۰:۲۶:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن هاشمی صبح امروز در همایش مدیریت شهری و آسیب‌های اجتماعی سخنرانی کرده و از سیاست‌های کلان کشور در خصوص درآمدزایی انتقاد کرد.

هاشمی ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا (ع) گفت: امروز را که مصاف با روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی است، گرامی می‌داریم. خانواده کوچک‌ترین و مهم‌ترین و موثرترین نهاد مدنی است و اگر خانواده دچار آسیب شود جامعه آسیب می‌بیند و بهترین ابزار مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز خانواده است.

وی ادامه داد: ابرچالش آسیب‌های اجتماعی یکی از مباحث بسیار حیاتی و بحرانی جامعه بوده که در بالاترین سطح نظام دنبال می‌شود و به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده به خصوص اواخر سال در این زمینه با بحران روبه‌رو خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه فقر یکی از موضوعات آسیب اجتماعی است، افزود: مدیریت شهری در شکل‌گیری فقر نقشی ندارد و نمی‌تواند در سیاست‌هایی که تولید فقر می‌کنند، اعلام نظر کند. نکته اساسی که جامعه ما را آزار می‌دهد فقر درآمدی است. پس از اتفاقات اخیر و کاهش ارزش ریال به مردم فشار فراوانی آمده و بخش عمده‌ای از مردم زیر خط فقر بوده و برخی نیز دچار فقر نسبی شده‌اند.

هاشمی با تاکید بر اینکه باید برای مبارزه با فقر ثروت تولید شود، افزود: گاهی به بهانه حفظ ارزش‌های انقلاب در سیاست‌های کلان موجب از بین رفتن شغل می‌شویم که تاثیر آن را در تغییرات سیاست‌های اخیر کشور هم شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در راستای افزایش اشتغال در مجلس به تصویب رسید، افزود: باید نقدینگی را به سمتی ببریم که باعث ایجاد اشتغال شود و برای حرکت نقدینگی به سمت اشتغال نیاز به ایجاد امنیت داریم تا سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

رئیس شورای شهر با تاکید بر اینکه در قانون شهرداری‌ها مشخص نشده این نهاد در چه بعدی می‌تواند در خصوص آسیب‌های اجتماعی بروز کند، افزود: در گذشته فعالیت‌های متعددی در این خصوص شکل گرفته است و مرکز مطالعات شهرداری گزارش‌ها و مطالعات متعددی انجام داده اما هیچ گزارش دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید ببینیم معاونت اجتماعی و فرهنگی و سازمان فرهنگی و هنری سازمان شهرداری تهران و بقیه سازمان‌های متولی در خصوص آسیب‌های اجتماعی چه اقداماتی انجام داده‌اند. متاسفانه اکثر بودجه معاونت اجتماعی و فرهنگی صرف هزینه‌های مناسبتی می‌شود. از سوی دیگر باید به فکری برای ساماندهی NGOها کنیم چراکه برخی از آنها برای پولشویی شکل گرفته‌اند.

وی در انتقاد از عملکرد برخی NGOها و نهادهای مردم نهاد افزود: برای مثال دیگر صندوق‌های قرض‌الحسنه در راستای کمک به اقشار ضعیف شکل گرفت اما کارشان به ربا ختم شد. آنها بخشی از پولی که وارد این صندوق‌ها می‌شد را صرف کمک به اقشار ضعیف می‌کردند اما مساله این بود که پولی که وارد صندوق می‌شود، از کجا می‌آید.

هاشمی افزود: علاوه بر مساله پولشویی این نهادها گاها از رانت هم استفاده می‌کنند. مشکل این است که نمی‌توانیم NGOهای سالم را از غیرسالم جدا کنیم. معاونت اجتماعی و فرهنگی بیش از هزار و 600 میلیارد تومان بودجه دارد و هزینه می‌کند اما اکثر این بودجه صرف اقدامات مناسبتی می‌شود و اقدامات درستی در خصوص آسیب‌های اجتماعی صورت نمی‌گیرد.

رئیس شورای شهر با اشاره به بازدید اخیرش از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی افزود: این فرودگاه از نظر موقعیت مکانی بسیار مناسب بوده و ما می‌توانیم از طریق ترانزیت چهار الی پنج میلیارد دلار از آن درآمد کسب کنیم اما برخی سیاست‌های کلان مانع تحقق این امر شده است.

هاشمی افزود: ما این درآمد بالای ارزی را از دست داده‌ایم اما فرودگاه بین‌المللی دوبی که حتی از نظر مکانی موقعیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را ندارد، این درآمد را به خود اختصاص داده است اما درآمد بالای ارزی به این میزان را خیلی راحت از دست داده‌ایم و این فقط یک نمونه کوچک است.

رییس شورای شهر با بیان اینکه یکی از دلایل این مساله معضل حجاب بانوان برای عبور از ترانزیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی است، افزود:‌ سال‌هاست که نظام نتوانسته این مشکل را حل کند البته این مورد فقط یکی از دلایل مغفول ماندن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی است. همه به خصوص علما لازم است سیاست‌های افراطی خود را در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی از مسائل عقلانی جدا کنند. اظهارنظرهای افراطی و تصمیم‌گیری‌های غیراصولی سرمایه‌گذاری‌ها را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: فقر باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی درآمدی می‌شود و اگر دولت و نظام با این موضوع درست و عاقلانه برخورد نکند ممکن است به نظام آسیب برساند. ما چگونه می‌توانیم در شرایطی که امنیت وجود ندارد شاهد بروز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ باشیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها