کد خبر: 226466
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز در سال 96 چه کرد/ ثبت اساسنامه جدید

مهمترین اقدام دهمین هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، اصلاح و ثبت اساسنامه جدید و اعطای مجوز و پروانه فعالیت مجسمه‌سازی با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق این انجمن بود.

انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز در سال 96 چه کرد/ ثبت اساسنامه جدید
کد خبر: 226466
|
۱۳۹۷/۰۵/۲۴ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران همزمان با بیستمین سال تاسیس خود با فراز و نشیب های فراوان که متاثر از شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه خود بوده است توانسته نقش و جایگاه خود را به عنوان یک نهاد مستقل و تخصصی در زمینه مجسمه سازی نهادینه کند هر چند این نقش در دوره های مختلف به اقتضای حضور و پیگیری و مشارکت گردانندگان آن از ضعف و قدرت برخوردار بوده است. انجمن ها صرفا زمانی از قدرت لازم برخوردارند که دارای اتاق فکر با انگیزه و پویا و برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت مدون باشند تا بتوانند با تصمیمات صحیح، عرصه فعالیت انجمن را گسترش دهند و روابط لازم با نهادهای مرتبط دیگر را فراهم کنند.

در این راستا ایجاد ساختارها و برنامه‌هایی که بتواند خارج از سلایق، تداوم تاثیر این نهاد را فراهم کند در الویت تصمیمات دهمین هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران قرار گرفت. با شروع دوره دهم هیات مدیره در سال 1395، مهمترین برنامه و اقدام با اصلاح اساسنامه انجمن کلید خورد تا توان عملکردی سیستم را با شرایط روز فراهم کند. به همین دلیل با تشکیل تیم های کارشناسی، مشاوره و مشارکت متولیان (هیات مدیره های سابق و جمعی از موسسان انجمن و اعضا) پیش نویس اساسنامه تدوین و در مجمع فوق‌العاده در 22 دی ماه 96 با حضور دو سوم اعضا به تصویب نهایی و سپس به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ثبت و اسناد رسید.

با تصویب اساسنامه جدید، زمینه اقدامات و فعالیت‌های مکمل فراهم شد از جمله اعطای مجوز و پروانه فعالیت مجسمه‌سازان، به روز رسانی ساختار تشکیلاتی، اداری و سازماندهی نحوه جذب و مشارکت اعضا (برگزاری مجامع، پذیرش اعضا، حق عضویت، تدوین تعرفه‌های خدمات و... ) از دستاوردهای اصلاح اساسنامه انجمن است. علاوه بر این، چشم انداز انجمن نیز تدوین و توسط مجمع فوق العاده به تصویب رسید تا برنامه‌های آتی و دوره‌های بعد همسو و هم جهت در راستای آرمان ها و چشم انداز انجمن برنامه ریزی و هدایت شود.

یکی از حرکت های بنیادی در این دوره، برگزاری هفتمین بی‌ینال مجسمه سازی تهران بعد از وقفه ای 6 ساله در محل موزه هنرهای معاصر تهران بود. همچنین زمینه تدوین تقویم و برگزاری بی ینال ها نیز فراهم شد. بر این اساس، هفتمین بی ینال مجسمه، نمایشی در خور شان برای مجسمه سازی معاصر ایران بود که علاوه بر نشست های پژوهشی و درس‌گفتارها توانست با پاسداشت اندیشه‌های داریوش شایگان، زمینه تعامل را در فضای هنر معاصر ایران فراهم کند. در این بی ینال همچنین از یواف دارش استاد مجسمه‌سازی ایران نیز تجلیل شد.

به گفته اعضای هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران، سال 1396 سال پر فروغی برای این انجمن بود که این حضور موثر، منجر به انتخاب این نهاد به عنوان انجمن برتر سال 1396 کشور شد. در زیر بخشی از دستاوردهای و فعالیت های دوره دهم هیات مدیره 95-97 ذکر شده است. اعضای دهمین دوره هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران شامل نگار نادری پور رئیس هیات مدیره، محمدرضا یزدی نایب رئیس، روح الله شمسی زاده دبیر، بیژن غنچه‌پور خزانه دار، عباس مجیدی مدیر مسئول، مهدی صنعتی بازرس و مجید حقیقی عضو هیات مدیره، برخی از اقدامات و فعالیت‌های این دوره هیات مدیره را برشمردند که عناوین آنها را در زیر می خوانید.

- اصلاح و ثبت اساسنامه جدید انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران.

- تدوین چشم انداز.

- اعطای مجوز و پروانه فعالیت مجسمه‌سازی با تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق انجمن.

- برگزاری هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران 1396 در موزه هنرهای معاصر تهران.

- تدوین آیین نامه ها.

- تشکیل کمیته دانشجویی و برگزاری نمایشگاه های دوره‌ای برای دانشجویان.

- برگزاری رویداد درختستان با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سال های 95 و 96.

- همکاری با گالری ها و برگزاری نمایشگاه های مجسمه.

- همکاری با شهرداری ها در جهت کارشناسی و نظارت، برگزاری فراخوان و نصب اثر (تهران، محلات، قزوین، چابهار، قم، تبریز و... )

- همکاری با نهادهای گوناگون از جمله خانه هنرمندان، سازمان زیباسازی شهرداری تهران در جهت برگزاری نمایشگاه های تخصصی مجسمه (نمایشگاه المان های شهری قرآن و عترت، زیر گنبد کبود، درختستان و ... )

- اطلاع رسانی مداوم و مستمر فعالیت های انجمن و هیات مدیره از طریق رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی.

- کتاب های پنجمین، ششمین و هفتمین بینال مجسمه سازی در دست انتشار است.

- تداوم انتشار نشریه مجسمه دوره جدید شماره سوم، چهارم و پنجم.

- طراحی و راه اندازی مجدد سایت انجمن.

- برگزاری 11 نشست تخصصی گفتارها و رهیافت ها در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران.

- برگزاری نشست و درس‌گفتار هفتمین بی ینال مجسمه سازی تهران در موزه هنرهای معاصر تهران.

- طراحی و اصلاح کارت های عضویت انجمن هنرمندان مجسمه ساز.

- تشکیل بیش از 70 جلسه هیات مدیره در طول دوره.

- سازماندهی آرشیو انجمن (هنرمندان، آثار، اسناد، پرونده های پذیرش و ... )

- مکاتبه با شهرداری و ارگان های متولی در جهت حفظ منافع اعضای انجمن و پیگیری مطالبات اعضا.

- برگزاری مجامع عادی سالانه در موعد مقرر و مجمع فوق العاده برای اولین بار از تاریخ تاسیس انجمن.

- رایزنی و معرفی اعضا به منظور استفاده از تسهیلات بیمه هنرمندان.

- برگزاری جلسات تدوین نظام شغلی و رتبه بندی اعضا.

- تعیین تعرفه های خدماتی انجمن بر اساس اساسنامه جدید.

- مشارکت و حضور فعال در تشکیل شورای انجمن های تجسمی به عنوان یک تشکل بالادست برای همسو کردن سیاست های انجمن های تجسمی و اعلام نظر و موضع گیری در مورد رویدادها و جریان های مرتبط با هنرهای تجسمی کشور.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها