کد خبر: 227736
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ۱۲:۳۳:۰۰
| |

آیا حریری در حال دور شدن از کرسی نخست‌وزیری است؟

منابعی نزدیک به جریان سعد حریری خبر از کودتایی سفید علیه حریری برای تصدی نخست‌وزیری دولت جدید می‌دهند.

آیا حریری در حال دور شدن از کرسی نخست‌وزیری است؟
کد خبر: 227736
|
۱۳۹۷/۰۵/۳۰ ۱۲:۳۳:۰۰

اعتمادآنلاین| رسانه‌های نزدیک به جریان سعد حریری از تلاش جریان رقیب برای کودتای سفید علیه تلاش‌های او برای نخست‌وزیری خبر می‌دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، این رسانه‌ها مدعی شدند رقبا طرحی را گام به گام در مرحله اجرا دارند که نقطه پایانی آن مجبور شدن سعد حریری به عذرخواهی از تشکیل کابینه است، تا فرد دیگری که نزدیکی بیشتری به جریان 8 مارس (جریان مخالف اعمال نفوذ عربستان در لبنان) دارد مامور تشکیل کابینه شود.

در مقابل رسانه‌های نزدیک به گروه 8 مارس تاکید می‌کنند عربستان با فشار بر سعد حریری و گروه 14 مارس برای ایجاد بن‌بست در تشکیل کابینه، لبنان را به سوی ورشکستگی سیاسی سوق داده و بدین شکل صحنه را برای اعمال نفوذ خود آسان‌تر می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان کشمکش دایر بین جریان‌های سیاسی لبنان که بعد از گذشت حدود 90 روز از اعلام ماموریت سعد حریری برای تشکیل کابینه همچنان ادامه دارد، شرایط سیاسی این کشور را به شکل دراماتیکی به سوی بحرانی بغرنج سوق می‌دهد. این کشمکش به سطحی رسیده که بعد از سال‌ها برخی از جریان‌های لبنانی کار را به عرض اندام نظامی برای به رخ کشیدن برتری خود نسبت به بقیه رقبا رسانده‌اند.

همین امر باعث شده است تا میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و به تبع آن هم‌پیمانانش از جمله حزب‌الله و جنبش امل فشار خود را برای تشکیل هر چه زودتر کابینه اعمال کنند تا از معضلی که لبنان را به سوی بحرانی بزرگ سوق می‌دهد، خارج شوند.

این کارشناسان بر این باورند که امروز عربستان به دنبال جبران تمامی ناکامی‌های منطقه‌ای خود از طریق بر هم زدن بازی سیاسی در لبنان است، به نحوی که با حمایت از مثلث حریری، جنبلاط و جعجع تلاش می‌کند خلأ سیاسی را تا حداکثر زمان ممکن ادامه داده و بقیه بازیگران منطقه‌ای را مجبور کند برای حل این مشکل در دیگر صحنه‌ها به ریاض امتیاز بدهند.

یک پایگاه اطلاع‌رسانی لبنانی به نقل از منابع آگاه در این کشور خبر داد ریاض قصد دارد از طریق در بن‌بست نگه داشتن شرایط سیاسی لبنان فشار را از طریق حزب‌الله به ایران وارد کرده و تهران را مجبور به متقاعد کردن هم‌پیمانانش در یمن جهت امتیاز دادن کند. به بیانی واضح‌تر، از دیدگاه این کارشناسان، عربستان حل‌وفصل مشکل لبنان را منوط به دریافت امتیازاتی در یمن کرده است، این در حالی است که با وجود آنکه کشورهایی همچون اردن در حال بازگرداندن روابط خود با سوریه به دوره قبل از جنگ داخلی هستند، سعد حریری مجبور است همچنان بر طبل عدم برقراری روابط با کشور همسایه خود بکوبد.

به هر شکل، در سایه فشارهای خارجی، کابینه‌ای که به‌راحتی کار تشکیل آن ظرف چند هفته به پایان می‌رسید نزدیک به 90 روز است که در نقطه اول درجا می‌زند و با وجود آنکه طرف پیروز در انتخابات یعنی حزب‌الله و جریان همسو با آن جهت سرعت بخشیدن به تشکیل کابینه آمادگی خود را برای چشم‌پوشی از برخی از امتیازات اعلام کرده‌اند، همچنان این کشور در بن‌بست سیاسی وخیمی به سر می‌برد که بازخوردهای اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و حتی امنیتی‌اش به‌تدریج در حال گسترش است و اگر حریری طی چند روز آینده تا نودمین روز ماموریت کاری برای تشکیل کابینه اقدام فوری و واقع گرایانه‌ای نکند، به‌طور حتم احتمال دور ماندن طولانی‌مدت از کرسی محبوبش در ساختمان (سرای حکومتی) نخست‌وزیری به‌شدت قوت خواهد گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها