کد خبر: 229859
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۰۷:۰۹:۰۰
| |

نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

دولت نیازمند تجدید قوا است

محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی نوشت: دولت از درون و برون باید تقویت شود تا امکان مانور داشته باشد و از پس تحریم‌ها برآید.

دولت نیازمند تجدید قوا است
کد خبر: 229859
|
۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۰۷:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی در یادداشتی نوشت: هرچند رییس‌جمهور وظیفه اجرای قانون اساسی را دارد ولی اختیارات و وظایف دولت در بخش اجرایی محدود است و تنها در این حوزه می‌تواند به اعمال تصمیم بپردازد. با این حال بر اساس سوابق سیاسی و تاریخی و همچنین گستردگی جغرافیای مسوولیت قوه مجریه تاثیری شگرف در فضای جامعه دارد و در بخش‌های مختلف می‌تواند موجب حرکت یا سکون و تغییر یا درجا زدن باشد.

با وجود همه محدودیت‌های قانونی و غیرقانونی مردم انتظارات بسیاری از دولت دارند و سهم بسزایی از شکست‌ها و پیروزی‌ها را متوجه او می‌دانند. دولت مقتدر از طریق کسب بیشترین مشروعیت و محبوبیت عمومی و اتخاذ تدابیر خردمندانه و شجاعانه می‌تواند ارکان نظام را با خود هماهنگ سازد و گام‌های توسعه را با استواری بیشتری بردارد. دولت ضعیف دولتی است که در بزنگاه‌های مهم به جای فعالیت، منفعل می‌شود، اشتباهات بزرگ می‌کند، به جای مشورت‌پذیری تاثیرپذیر می‌شود و هرکس به فراخور قدرت و ثروت و موقعیت و روابط خویش اورا به سمت خود می‌کشاند.

به دلایل متعدد در شرایط کنونی شاید بیش از هر زمان دیگر کشورما نیازمند دولتی نیرومند، جامع‌نگر، آگاه، مردم‌دار آینده‌اندیش و چالاک است. متاسفانه دولت جناب آقای روحانی از درون و برون با مشکلات متعددی روبروست و از هر دوسو تضعیف می‌شود. به نظر می‌رسد قوه مجریه در به‌کارگیری مدیران قوی و خطر پذیر دچار عدم قاطعیت است یا اینکه نمی‌تواند از چنین مدیران لایقی به خوبی پشتیبانی کند. جالب اینکه تاکنون هم پیرامون این موضوع توضیح رسمی داده نشده و حتی محدودیت‌های احتمالی در استفاده از مدیران با تجربه را هم عنوان نکرده است! باید انصاف داد که دولت‌های یازدهم و دوازدهم با انواع مخالفت‌ها و حتی کارشکنی‌ها روبه‌رو بوده و تاکنون بحران‌های بزرگی را از سر گذرانده‌اند.

با این اوصاف دولت هرچه زودتر نیازمند تجدید قواست و می‌تواند با باز کردن دایره مدیران انتخابی و مشورت گرفتن از شخصیت‌های آگاه و باتجربه انرژی مضاعفی گرد آورد و به خود و به جامعه امید و تحرک و شادابی جدیدی تزریق کند. اگر دولت محترم شناخت دقیقی از اوضاع جامعه و صف‌بندی‌ها و مرزبندی‌ها نداشته باشد و در جلب همکاری و همدلی همه نیروهای دلسوز در درون و برون مجلس همت نکند درحالتی از انفعال وزیران خود را یکی پس از دیگری از دست خواهد داد.

مسلما در چنین شرایطی دچار ضعف‌های بیشر خواهد شد و میزان موفقیتش کاهش پیدا می‌کند. مخالفان دولت موافق ضعیف شدن دولت هستند و از آن بالاتر از بی‌اعتنایی دولت به نصیحت ناصحان و آگاهان و دلسوزان حداکثر استفاده را می‌برند. بدیهی است که اگر دایره مشاوران رییس‌جمهور به چند تن محدود نشود اشتباهات کمتر و موفقیت‌ها بیشتر می‌شوند. به نظر می‌رسد آقای دکتر روحانی در دولت نخستین خود شنوایی بیشتری از خود به خرج می‌داد و در شناخت مسائل وتصمیم‌ها سریع و بازتر عمل می‌کرد. در حال حاضر با همه انتقادهایی که به دولت می‌شود که بعضا بجا و درست هستند باید همچنان دولت را مورد حمایت قرار داد و متوجه خطرات ناشی از تضعیف او بود. فشارهای خارجی خصوصا تحریم‌های ظالمانه امریکا رو به ازدیاد هستند و این معنا قطعا اثرات داخلی هم دارد و در این میان قوه مجریه باید بتواند سپر دفاعی مستحکمی خصوصا در بعد اقتصادی تهیه کند.

نتیجه اینکه دولت از درون و برون باید تقویت شود تا امکان مانور داشته باشد و از پس تحریم‌ها برآید. از درون مردان و زنان دولت می‌توانند با مطالعه و احساس مسوولیت بیشتر و پرکاری و تلاش مضاعف در کنار تواضع و فروتنی در مقابل اندیشمندان دلسوز و منتقدان متعهد به تقویت خود بپردازند و از برون همه ما تا آنجا که امکان دارد مشکلات انبوه و پیچیده اجرا را درک کنیم و به یاری‌اش بشتابیم. در شرایط خطیر کنونی ناکامی دولت برای کشور و نظام تبعات سنگینی به بار می‌آورد و به همه جناح‌ها آسیب وارد می‌کند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها