کد خبر: 232052
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۰:۲۸:۰۰
| |

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

آغاز غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 ساله از آبان 

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 ساله از آبان ماه خبر داد.

آغاز غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 ساله از آبان 
کد خبر: 232052
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۱ ۱۰:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مینو رفیعی معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه سال گذشته برای بیش از 3 میلیون و 200 هزار کودک بین 3 تا 6 سال سنجش بینایی و غربالگری انجام شده است، گفت: بیش از 15 هزار کودک با تنبلی چشم از بین این تعداد تشخیص داده شد که برای درمان ارجاع شدند. درمان این کودکان مراحل مختلفی دارد و سازمان بهزیستی هزینه درمان یا حتی جراحی کوکانی که انحراف چشم داشتند را در اختیار خانواده‌های بی‌بضاعت قرار داده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 75 درصد این گروه سنی تحت پوشش غربالگری بینایی قرار گرفتند، اظهار کرد: امسال نیز این برنامه در آبان و آذرماه اجرا می‌شود و چون افزایش جمعیت این گروه سنی زیاد نیست پیش‌بینی کرده‌ایم که همین تعداد کودک را معاینه کرده و تحت پوشش قرار دهیم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور توضیح داد: برای مرحله غربالگری اولیه از چارت E استفاده می‌شود و برای برخی از کودکان نیز که سن کمتری دارند و ممکن است همکاری لازم را نداشته باشند، از دستگاه بینایی سنجی استفاده می‌شود. هزینه انجام غربالگری بین 2500 تا 4000 تومان، بسته به اینکه از چارت یا دستگاه استفاده شود، متغیر خواهد بود.

رفیعی با تاکید بر اینکه هزینه غربالگری بینایی کودکان امسال افزایش نخواهد یافت، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال نیز با مسائل اقتصادی رو به رو هستیم، این هزینه افزایش پیدا نمی‌کند تا خانواده‌ها با مشکلی رو به رو نشوند. اگر کودکی نیازمند معاینات بیشتر باشد هزینه بار اول ویزیت بینایی سنجی نیز از سوی سازمان بهزیستی پرداخت خواهد شد؛ به طوریکه سازمان بهزیستی با تعدادی اپتومتریست در سراسر کشور قراردادی می‌بندد و این مراکز کودکان ارجاعی را به طور رایگان معاینه می‌کنند.

وی در مورد غربالگری شنوایی نوزادان نیز گفت: این طرح در بیش از 500 واحد زیر نظر سازمان بهزیستی که در بیمارستان‌های کشور مستقر هستند، اجرا می‌شود. همه نوزادانی که به دنیا می‌آیند طی روزهای اول غربالگری شنوایی می‌شوند و سال گذشته 80 درصد موالید کشور غربالگری شنوایی شدند. اگرچه غربالگری شنوایی از سوی بخش غیردولتی برگزار می‌شود اما مجوز از سازمان بهزیستی صادر می شود و هزینه آن دولتی است و با تعرفه دولتی محاسبه می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها