کد خبر: 232481
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»

اصولگرایان مجلس از طرح شفافیت به عنوان ابزار تهدید استفاده می‌کنند/ تا زمانیکه ساختار مجلس براساس تحزب نیست نمایندگان نمی‌توانند شفاف باشند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره پیگیری طرح شفافیت آراء نمایندگان در شرایط فعلی به‌وسیله نمایندگان اصولگرا گفت: شاید به نوعی از این طرح شفافیت به عنوان یک برگ برنده یا ابزار تهدید برای نمایندگان اصولگرا و حتی دیگر نمایندگان استفاده می‌کنند تا این پیام را به آنها ارسال کنند که اگر با ما همراه نباشید، ردصلاحیت خواهید شد.

اصولگرایان مجلس از طرح شفافیت به عنوان ابزار تهدید استفاده می‌کنند/ تا زمانیکه ساختار مجلس براساس تحزب نیست نمایندگان نمی‌توانند شفاف باشند
کد خبر: 232481
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان که به‌وسیله برخی از نمایندگان اصولگرا در حال پیگیری است، بیان کرد: به نظر من هر زمانی که مجلس براساس تحزب شکل گرفت و نمایندگان از طریق احزاب وارد مجلس شدند، آن وقت شفافیت کاملا در مجلس حاکم خواهد شد.

عضو حزب اتحاد ملت ایران در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که ساختار مجلس براساس تحزب نیست نمایندگان قطعا نمی‌توانند آنگونه که لازم است در اظهارنظر شفاف باشند و رای خود را ابراز کنند.

او با بیان اینکه قطعا نماینده مجلس باید جرات بیان مطالب خود را داشته باشد، عنوان کرد: به نظر من نماینده مجلس باید از چنان جسارت و قدرتی برخودار باشد که بتواند همان‌گونه که می‌اندیشد، اظهارنظر هم کند.

جلالی‌زاده با اشاره به نبود ثبات نظر در میان برخی از نمایندگان مجلس، گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع نمایندگان طرحی را امضا می‌کنند اما زمانی که پای دفاع می‌رسد حتی به عنوان مخالف آن هم صحبت می‌کنند. این یکی از آسیب‌های مجلس و مشکلات نمایندگان است که تا به حال ضررهای زیادی را وارد کرده است.

نماینده مجلس ششم در ادامه با تاکید بر منافع کشور توضیح داد: اگر زمانی که طرح یا لایحه‌ای در مجلس مطرح می‌شود نماینده فارغ از منافع، جسارت این را داشته باشد که علنا موافقت یا مخالفت کند، خیلی به نفع کشور است. فرقی هم نمی‌کند که این نماینده موافق یا مخالف دولت است یا با آن طرح و لایحه موافقت یا مخالفت دارد.

جلالی‌زاده در پاسخ به این سوال که نمایندگان از چه چیزی واهمه دارند که بر رای و نظر خود اصرار نمی‌کنند یا تمایلی ندارند که این رای و نظر برای مردم افشا شود، عنوان کرد: منافع شخصی، حفظ موقعیت یا ترس از آینده و ... از جمله موضوعاتی است که حریت و آزادگی را از نماینده سلب می‌کند.

او در ادامه تاکید کرد: اما به نظر من اگر این طرح در شرایطی که گفتم؛ یعنی در صورتی که احزاب فعال باشند اجرا شود، موجب شفافیت خواهد شد. چون در این صورت مشخص می‌شود که مردم چه کسانی را به مجلس فرستاده‌اند و افرادی که آنها به نمایندگی از خود به مجلس فرستاده‌اند چه فعالیتی انجام می‌دهند و چگونه از حقوق آنها دفاع می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: فکر می‌کنم اگر با این شرایط طرح شفافیت تصویب شود، به نفع کشور خواهد بود.

عضو حزب اتحاد ملت ایران در پاسخ به این سوال که چرا در شرایط فعلی که وضعیت کشور متلاطم است و بار دیگر قرار است لوایح چهارگانه به مجلس ارجاع شود، نمایندگان اصولگرا پیگیر تصویب و اجرایی شدن این طرح هستند، عنوان کرد: اصولگرایان شاید احساس کنند که برخی از همفکرانشان در مجلس درباره برخی از رای‌گیری‌ها و تصویب و رد لوایح و طرح‌ها با آنها همراهی نخواهند کرد؛ بنابراین در حال حاضر قصد سوءاستفاده از این طرح را دارند.

جلالی‌زاده در ادامه تاکید کرد: چون شورای نگهبان در دست آنها است، شاید به نوعی از این طرح شفافیت به عنوان یک برگ برنده یا ابزار تهدید برای نمایندگان اصولگرا و حتی دیگر نمایندگان استفاده می‌کنند تا این پیام را به آنها ارسال کنند که اگر با ما همراه نباشید، رد صلاحیت خواهید شد. احتمال می‌دهم این یکی از اهداف اصولگرایان برای پیگیری این طرح در شرایط فعلی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: شاید تصمیم اصولگرایان برای تاکید بر این طرح، حفظ خود و سوءاستفاده از شرایط موجود باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها