کد خبر: 234284
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ۱۲:۳۴:۰۰
| |

یادداشت زوبین امیری برای «منیر فرمانفرماییان»

چرا فرمانفرمایان در ایران ناشناخته است؟

زوبین امیری، معمار معتقد است: سیر تکاملی منیر فرمانفرماییان به اندازه خود کارھای او جلب نظر می‌کند؛ ھمانطور که در زندگی خود ھمواره بین شرق و غرب در مسافرت بود، ھنر او، پل ارتباطی بین کشورهای زیادی از سراسر دنیا با یکدیگر شد. اما چرا او ھنوز در ایران ناشناخته است؟ این پرسشی است که برای اهالی هنر همچنان بی پاسخ مانده است.

چرا فرمانفرمایان در ایران ناشناخته است؟
کد خبر: 234284
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۲ ۱۲:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| زوبین امیری، معمار یادداشتی را درباره آثار منیر شاهرودی با نام ھنری «منیر فرمانفرماییان» در اختیار اعتمادآنلاین:

منیر شاهرودی با نام ھنری «منیر فرمانفرماییان» سالهای سال است که در حوزه هنرهای تجسمی فعالیت می‌کند. «منیر فرمانفرماییان» را می‌توان به دلیل برگزاری نمایشگاه انفرادی در یکی از معتبرترین موزه‌ھای ھنری مدرن جھان شناخت. موزه «گوگنھایم نیویورک» میزبان آثار فرمانفرماییان بود. آن ھم در سن 93 سالگی. اما در واقع بیشتر شھرت او به واسطه استمرار و تداوم زندگی ھنریش برای مدت زمانی نزدیک به یک قرن است، استمراری که می تواند برای ھنرمندان جوان جالب باشد.

البته حضور او در فضا ھای ھنری آوانگارد، در دوران خود و ارتباط با ھنرمندان تراز اول جھان ھم تاثیر بسزایی در عملکرد و نگاه فرمانفرماییان به فضای هنری و انتخاب و ارائه آثارش داشته است.

منیر شاهرودی ھنرمندی است که توانسته با محوریت ھندسه تولیدات ھنری خود را شکل و ارائه دھد. ھندسه‌ای که وجه نمایان و ماهیت ھنر در دوران ظهور اسلام در سرزمینھای اسلامی و بخصوص ایران بوده است. آثار او وجه مشترک دوران شکل‌گیری هندسه در در هنرهای تجسمی بوده است.

تلاقی ھندسه و آیینه در آثار او تداعی‌کننده انعکاس جھان مدرن در دنیای کھن است. چیزی که به ھمین راحتی تصویر مشخصی را به مخاطب ارایه نمی‌دھد و با انعکاس‌ھای لحظه‌ای، مبھم و ناپایدار در نقش‌ھای کھن کاملا یادآور تفاوت‌ھای این دو دوره است و تلفیقی بین این دو را به نمایش می گذارد.

کارهای او طیف وسیعی از هنر ایران قدیم را برای مخاطب به ھمراه دارد. از نقوش ھندسی بناھای کھن، تزیینات داخل آنان و انعکاس‌ھای موجود در معماری مدرن شیشه‌ای، همه و همه هنردوستان را به گذشته‌ای دور می‌برد.

استفاده ھوشمندانه از آیینه، متریالی که در ھنر مدرن کم رنگ شده بود وجهه و جانی دوباره به آثار او بخشیده است. آیینه حکم هویتی تازه و ویژه در آثار او بخشیده است.

سیر تکاملی این ھنرمند به اندازه خود کارھای او جلب نظر می‌کند؛ ھمانطور که در زندگی خود ھمواره بین شرق و غرب در مسافرت بود، ھنر او، پل ارتباطی بین کشورهای زیادی از سراسر دنیا با یکدیگر شد. اما چرا او ھنوز در ایران ناشناخته است؟ این پرسشی است که برای اهالی هنر همچنان بی پاسخ مانده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها