کد خبر: 235206
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۰۸:۱۷:۰۰
| |

نایب‌رییس فراکسیون مستقلین ولایی در یادداشتی مطرح کرد

سخنرانی روحانی و خواست ایرانیان برای گفت‌وگوی تمدن‌ها

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نایب‌رییس فراکسیون مستقلین ولایی در یادداشتی نوشت: سخنرانی روحانی و ترامپ در اجلاس امسال، هر دو نشانگر مواضع و اهداف سیاسی دو کشور ایران و امریکا بود و در حالی که رییس‌جمهور ایالات متحده با سخنرانی‌اش، عملا موجب سرافکندگی این کشور شد، سخنان سنجیده و موشکافانه روحانی نشان داد علاوه بر اینکه گفته‌های ترامپ درباره ایران اشتباه است و مردم ایران به دنبال صلح و آرامش و گفت‌وگوی تمدن‌ها و فضای تعاملی با دنیا هستند.

سخنرانی روحانی و خواست ایرانیان برای گفت‌وگوی تمدن‌ها
کد خبر: 235206
|
۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۰۸:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نایب‌رییس فراکسیون مستقلین ولایی در یادداشتی نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات اعزامی همراه ایشان، در سفر پربار هفته گذشته به نیویورک، حضوری موثر در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد داشته و به‌ خصوص در سخنرانی در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، آنچنان که انتظار می‌رفت در قامت یک حقوقدان از حقوق حقه ملت ایران دفاع کرد و برخلاف تلاش‌هایی که طی روزهای منتهی به شرکت در اجلاس توسط برخی جریانات سیاسی تندرو و همچنین بعضی رسانه‌های مخالف دولت صورت گرفت تا رییس‌جمهوری با ادبیاتی تند به مواجهه با جامعه جهانی برود، آقای روحانی نشان داد که ایران در دفاع از مواضع خود، نگاه و رویکردی منطقی و اصولی دارد.

واقعیت این است که ترامپ و دولت فعلی ایالات متحده، به ‌ویژه در مسائلی که به روابط دو کشور ایران و امریکا مربوط است، فاقد رویکرد منطقی و عقلانی بوده و به همین دلیل نیز در موضع ضعف قرار دارد و اساسا گفتارش درباره ایران و بحث توافق هسته‌ای و برجام نیز غیرحقوقی و حتی زورگویانه و بی‌منطق است و شاید به همین دلیل نیز تاکنون نتوانسته به خواسته‌ها و اهدافش در بحث برجام دست پیدا کند. آقای ترامپ بارها ایران را متهم به تخلفاتی کرده و این در حالی است که مطابق گزارش‌های متعدد سازمان انرژی اتمی و تایید تمامی طرفین توافق هسته‌ای و برجام، ایران همواره به تعهداتش پایبند بوده است. به این اعتبار، هیچ دلیل منطقی، حقوقی و سیاسی برای اینکه در این شرایط رییس‌جمهوری اسلامی ایران با ادبیاتی تند به ایراد سخنرانی بپردازد، وجود نداشت. کمااینکه آقای روحانی نیز از این فرصت برای تبیین حقایق روابط سیاسی دو کشور ایران و امریکا، اهداف و خواست قانونی و صلح‌طلبانه ایران در بحث هسته‌ای و همچنین رویکرد کلان جمهوری اسلامی در راستای صلح، آرامش و امنیت جهانی و منطقه‌ای استفاده کرد و اتفاقا با اتخاذ مواضع استوار با لحنی محکم و قابل‌ قبول به ایراد سخنرانی پرداخت.

نکته حایز اهمیت دیگر در حاشیه برگزاری اجلاس سالانه سازمان ملل متحد، برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل بود که متاسفانه در روزهای پیش از برگزاری این نشست، فضاسازی منفی و شدیدی در راستای ممانعت از حضور رییس‌جمهور در این جلسه صورت گرفت، حال آنکه معتقدم در صورتی که امکان ایراد سخنرانی و بیان مواضع منطقی و صلح‌طلبانه ایران وجود داشت، بهتر بود آقای روحانی از این فرصت نیز در راستای منافع ملی استفاده کند.

به هر تفسیر، سخنرانی روحانی و ترامپ در اجلاس امسال، هر دو نشانگر مواضع و اهداف سیاسی دو کشور ایران و امریکا بود و در حالی که رییس‌جمهور ایالات متحده با سخنرانی‌اش، عملا موجب سرافکندگی این کشور شد، سخنان سنجیده و موشکافانه روحانی نشان داد علاوه بر اینکه گفته‌های ترامپ درباره ایران اشتباه است و مردم ایران به دنبال صلح و آرامش و گفت‌وگوی تمدن‌ها و فضای تعاملی با دنیا هستند. سخنرانی روحانی از بهترین سخنرانی‌های ایراد شده در مجمع عمومی سازمان ملل بود و افکار عمومی جامعه جهانی و رسانه‌ها نیز در تقابل میان ایران و امریکا در عرصه بین‌المللی، ایران را پیروز میدان دانستند.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها