کد خبر: 236646
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۰۹:۱۱:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از چالش‌های عادل عبدالمهدی برای تشکیل کابینه؛

پلان B آقای نخست‌وزیر می‌تواند به سامان سیاسی عراق کمک کند؟

با وجود آنکه بسیاری از رسانه‌های عراقی از حرکت قطار تشکیل کابینه و نزدیکی‌اش به ایستگاه رأی اعتماد سخن می‌گویند، اما به اعتقاد کارشناسان عادل عبدالمهدی راه چندان آسانی برای رسیدن به ایستگاه تشکیل کابینه و به حرکت درآوردن کشتی به‌گل‌نشسته سیاسی این کشور پیش رو ندارد.

پلان B آقای نخست‌وزیر می‌تواند به سامان سیاسی عراق کمک کند؟
کد خبر: 236646
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۰۹:۱۱:۰۰

اعتمادآنلاین| استاد علوم اقتصاد دانشگاه‌های فرانسه که به شکل تقریباً غیر منتظره مورد حمایت جریان‌های متضاد عراقی قرار گرفته خود هم خوبی می‌داند این حمایت بدون هزینه نبوده و هرچه دامنه حمایت از او بیشتر باشد، دشواری او برای تقسیم «کیک کابینه» بین این جریان‌ها دشوارتر هم می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، به گفته کارشناسان، برخلاف دیگر نامزدهای نخست‌وزیری عراق عادل عبدالمهدی چندان تمایلی به رسیدن به این مقام نداشته و اگر تکلیف مرجعیت نبود ممکن بود هرگز این جایگاه را نپذیرد.

شنیده‌های اعتمادآنلاین حکایت از آن دارد که او به دوستان نزدیکش خبر داده است که به دنبال تشکیل کابینه‌ای فرا حزبی است و قصد دارد در مقابل فشارهای احزابی که حمایت از وی را به اهرمی برای فشار بر او تبدیل می‌کنند بایستد.

یکی از این ترفندها که نزدیکان عبدالمهدی از آن به‌عنوان ابتکار یاد می‌کنند پیشنهاد ارائه نام چهار نامزد برای هر پست وزارتی است امری که به همان اندازه‌ای که می‌تواند دست او را برای انتخاب وزرا باز نگه دارد احزاب را برای ارائه نام‌هایی که در خور وزارت‌های پیشنهادی باشند نیز با مشکل مواجه کند.

به اعتقاد کارشناسان عراقی این سیاستمدار 76 ساله عراقی که عضویت در حزب بعث، حزب کمونیست، احزاب اسلامی و حال فعالیت مستقل را در زندگی سیاسی‌اش تجربه کرده است، به دنبال تغییر ساختارهایی است که همه بر فسادآور بودن آن تأکید داشته اما تمایلی به تغییر آن از خود نشان نداده‌اند.

او که در چارچوب اولین تابوشکنی و این بار توسط رئیس‌جمهور و نه ائتلاف بزرگ‌تر مأمور تشکیل کابینه شد، قصد دارد دومین گام را با پشت کردن به تمامی محاسبات حزبی و سیاسی و پای نهادن در وادی تکنوکرات‌گرایی بردارد در حالی که سلاح همیشگی‌اش را به عنوان پلان B همواره در کنار خود حفظ می‌کند.

آلترناتیوی که همه از جمله مقتدا صدر رهبر لیست پیروز انتخابات پارلمانی عراق هم از رو شدن آن نگران و حتی در هراس هستند.

مقتدا صدر دیروز پنج‌شنبه در توییتر خود در رابطه با این سلاح نوشت: «ما نخست‌وزیری داریم که دارای دو ویژگی است یکی آنکه مستقل است و دیگری «مستقیل» (همواره آماده استعفا) است.»

او که حضور عبدالمهدی را جزو دستاوردهای خود محسوب می‌کند از نخست‌وزیر عراق می‌خواهد گام‌های جدی را برای ساخت عراقی بر پایه‌های صحیح بردارد. رهبر جریان صدر و لیست سائرون تهدید کرد در صورتی که زمینه تحقق اصلاحات فراهم نشود، ملت آماده قیامی جمعی است.

در مورد اینکه مردم عراق واقعاً آمادگی قیامی همه‌جانبه و یکپارچه را آن‌هم به دعوت مقتدا صدر داشته باشند، حرف‌وحدیث‌های زیادی وجود داشته باشد اما همه در مورد نخست‌وزیر جدید عراق متفق‌القول این نظر را تأیید می‌کنند که او دست به نقدترین فرد در امر تقدیم استعفا در کل عراق است و اگر شرایط را مناسب برنامه‌های خود نبیند همان لحظه برگه استعفا را از جیب خود خارج کرده روی میز می‌گذارد و محل را ترک می‌کند.

به گفته یک کارشناس عراقی شاید برای شخصیت‌های مختلف سیاسی فعال در صحنه سیاسی عراق که بر سر یک کرسی و مقام با یکدیگر جنگیده و آن را در مزایده خرید فروش می‌کنند این استعفای فوری و در لحظه امری غیرقابل هضم باشد اما هم‌اکنون بهترین ابزار نخست‌وزیر جدید برای به دست گرفتن کشتی به‌گل‌نشسته سیاسی در عراق است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها