کد خبر: 236675
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۰۹:۱۴:۰۰
| |

عضو شورای شهر تهران:

نمی‌توان زنان را در حد مدیران جز نگه داشت

عضو شورای شهر تهران معتقد است که روند حضور زنان در راس پست‌های مدیریتی ایران در سال‌های اخیر دست خوش اتفاقات مبارکی بوده ولی همچنان با ایدآل‌هایی که مدنظر فعالان حقوق زنان است فاصله‌های بسیاری دارد.

نمی‌توان زنان را در حد مدیران جز نگه داشت
کد خبر: 236675
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۴ ۰۹:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در مورد دلیل حذف پست مشاور بانوان شهرداری تهران، گفت: باید بگویم که متاسفانه در راستای اصلاح ساختار سازمانی موضوعاتی در مورد پست مشاور بانوان شهرداری تهران مطرح شد. در این مورد نامه‌ای از طریق سازمان بازرسی به شهرداری تهران می‎رسد که می‌گوید این پست را بدون مجوز ایجاد شده است. باتوجه به اینکه حوزه زنان مظلوم‌ترین و دم دست‎ترین حوزه‌ها محسوب می‌شود دوستان ما در معاونت برنامه‌ریزی همواره بر روی اولین چیزی که دست می‌گذارند جایگاه امور بانوان است.

اولین فرماندار زن ایران با انتقاد از حذف کردن پست مشاور بانوان ادامه داد: لازم به ذکر است که این پست‌های مربوط به بانوان در رده 15 و 16 قرار دارد و این موضوع شاید از جمله معدود پست‌های محسوب شود که در این حد قرار داشت. توجه داشته باشید این پست‌ها مختص به حوزه زنان بود یعنی می‌توانست در رده مدیریت، جایگاه زنان را در شهرداری تهران ارتقاء دهد زیرا این 22 پست ثابت محسوب می‌شد.

وی با تشریح عاقبت پست مشاور زنان شهرداری تهران اضافه کرد: بعد از اینکه این سِمت‎ها در بانک ذخیره پست‌های مدیریتی ذخیره شد. تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفت و در این رابطه جلسات معتددی را با سمیع‌الله مکارم حسینی، سرپرست وقت شهرداری تهران، خانم‌‎های شورای شهر، معاون برنامه‌ریزی شهرداری، فاطمه راکعی، سرپرست اداره کل امور بانوان معاونت اجتماعی و ... برگزار کردیم. این جلسات منجرب به این شد که نامه‌ای در مورد الزاما بکارگیری یک خانم در بین اعضای هیات مدیره شهرداری‌ها و همچنین الزام همه سازمان‌ها به داشتن یک معاون زن تنظیم شود.

نژاد بهرام در همین مورد خاطرنشان کرد: چنین دستور العملی می‌توانست خلاء حذف پست مشاور زن شهرداران تهران را به‌نوعی بپوشاند ولی این نامه تنها یک دستور العمل بود. با همه این موضوعات یک پست بسیار مهم را از دست دادیم اگر این دستورالعمل به یک قانون تبدیل می‌شد ما هیچ مشکلی نداشتیم چون همه پست‌های 15 و 16 باز می‌گشت اما عملا اتفاقی رخ نداد و این مبحث در حد همان دستور العمل باقی ماند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به رویکرد شهردار کنونی تهران گفت: البته رویکرد محمدعلی افشانی هم مبنی بر بکارگیری زنان در حوزه‌های مدیریتی است اما متاسفانه برغم این دستور العمل هنوز خلاء پست مشاور زنان حس می‌شود زیرا در حال حاضر حتی یک معاون زن هم در مجموعه شهرداری تهران نداریم.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اضافه کرد: ولی الله شجاع پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نمایشگاه توسعه تولید ملی زنان سرپرست خانوار گفتند: «ستاد توانمندسازی زنان را به زیر مجموعه اداره کل معاونت اجتماعی منتقل کرده‌ایم و تبدیل به معاونت شده است و در آنجا 3 پست مدیریتی 14 را پیش‌بینی کرده‌ایم». با این وجود توجه داشته باشید که مشکل ما پست 14 نیست بلکه پست 15 و 16 بود. خلاء به وجود آمد با این روش‌ها هرگز حل نخواهد شد.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب خطاب به مسئولان شهرداری تهران در مورد عدم نادیده‌گیری حضور زنان گفت:به شخصه پیگیر این وضعیت هستم و به دوستان در معاونت برنامه‎ریزی هم گفته‌ام که مشکلی در مورد اصلاح ساختار ندارم ولی حرف ما این است که آنها بر اساس دستور العمل دست به اصلاح ساختار بزنند. محاسبات نشان می‎دهد اگر به دستورالعمل توجه شود مدیران زنی که در پست 15 و 16 به کار گرفته می‌شوند به 2 برابر افزایش پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر آن دستورالعملی که آقای مکارم حسینی نوشته بودند عملی و تبدیل به قانون بشود هیچ مشکلی نخواهیم داشت و تشکر هم خواهیم کرد ولی اگر آن دستورالعمل تبدیل به قانون نشود و باری به هرجهت باشد چگونه می‎توان تضمین کرد که آن پست‌ها اجرایی شود؟ به آنها اعلام کردم همانطور که این پست‌ها را پس دادید همانطور هم باید دریافت کنید در غیر این صورت از مسیرهای دیگر جبران می‌کنیم و این موضوع را بارها به مسئولان شهرداری هشدار داده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران در مورد پست‌هایی که همیشه باید در اختیار زنان باشد گفت: اگر مصوبه ذکر شده به قانون تبدیل شود دیگر مشکلی نخواهیم داشت زیرا این پست‌ها همیشه مختص به خانم‌ها باقی خواهد ماند. اگر این موضوعات رخ ندهد مطمعن باشید که از مواردی که قانون در اختیار شورا قرار داده است استفاده خواهیم کرد و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

نژادبهرام در مورد خواست شهروندان برای حضور زنان در مدیریت شهری، ادامه داد: در این زمینه اتفاقات خوبی هم رخ داده است که نباید آنها را نادیده گرفت. در این مورد باید به حضور زنان در راس 2 شهرداری، حضور زنان در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری‌ها، حضور زنان در پست معاونت‌های مدیران کل و ... اشاره کرد که این اتفاقات مبارکی است ولی توجه داشته باشید که هنوز هیچ رییس سازمانی خانم نیست به غیر از آن 2 شهردار زنی که به آن اشاره کردیم متاسفانه هیچ خانمی را در راس مدیریت شهری حضور ندارد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در پایان به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: امیدورایم در اتمام دوره شورای پنجم در زمینه فعالیت زنان در مدیریت شهری به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. نامه‌ای در این زمینه در شورای شهر خطاب به شهردار با امضای 17 نفر از اعضا تنظیم کردیم که در برنامه 5 ساله سوم حتما موضوع زنان و ارتقاء جایگاه آنها باید دیده شود. شورا نگاه مثبت جنسیتی خود را در این برنامه اعمال خواهد کرد و همکاران ما همراه این موضوع را پیگیری می‌کنند که جا دارد از آنها تشکر کنیم به‌خصوص همکاران آقای شورا شهر.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است این موضوع را هم ذکر کنم که آنهایی که به دلیل غیبت جزء امضا کنندگان نبودند خواستند تا نام آنها را در بین امضا کنندگان جای دهیم چون معتقد هستند این نامه مهمی است. مدیریت زنان در سطوح بالا موضوعی است که احتیاج به زمان دارد، به این دلیل که خانم‌ها همیشه در حد مدیریت جزء نگهداشته شده‌اند و متاسفانه در سطح مدیریت ارشد اجازه فعالیت به آنها داده نشده است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها