کد خبر: 237110
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ۰۷:۳۶:۰۰
| |

یادداشتی از علیرضا رحیمی؛

هجمه‌های پسا FATF و ضرورت هوشمندی رسانه‌ها

رحیمی نوشت: به نظر نمی‌رسد مخالفان cft پس از تصویب در صحن علنی بیکار بنشینند و هجمه‌ها زین‌پس شدیدتر خواهد بود و به نظر می‌رسد شرایطی مانند پس از تصویب برجام ایجاد شود. در این مسیر، وظیفه رسانه‌ها برای مقابله با هجمه‌های رسانه‌ای مخالفان بیشتر‌تر از گذشته می‌شود.

هجمه‌های پسا FATF و ضرورت هوشمندی رسانه‌ها
کد خبر: 237110
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۶ ۰۷:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه مجلس در یادداشتی نوشت: تصویب cft توسط نمایندگان در مقابل هجمه‌هایی که علیه نمایندگان وجود داشت، یک گام بلند در راستای منافع ملی بود اما باید توجه داشت که این مسیر تازه آغاز شده و تا رسیدن به سرانجام مسافت بسیاری باید پیموده شود.

به نظر نمی‌رسد مخالفان cft پس از تصویب در صحن علنی بیکار بنشینند و هجمه‌ها زین‌پس شدیدتر خواهد بود و به نظر می‌رسد شرایطی مانند پس از تصویب برجام ایجاد شود. در این مسیر، وظیفه رسانه‌ها برای مقابله با هجمه‌های رسانه‌ای مخالفان بیشتر‌تر از گذشته می‌شود. حجم تخریب و فضا‌سازی مخالفان نشان داد با تمام قوا به میدان آمدند تا cft تصویب نشود حال که در این پروژه شکست خوردند، به نظر می‌رسد سناریوی مفصلی برای جبران این شکست داده باشند.

پیش‌بینی می‌شود نوک پیکان حملات مخالفان که پیش از این به سمت دولت بود، از امروز علاوه بر دولت، به سمت نمایندگان مجلس، اصلاح‌طلبان و به ویژه فراکسیون امید و مستقلین تغییر جهت دهد. سناریوی فضا‌سازی رسانه‌ای توسط مخالفان قابل پیش‌بینی است کما اینکه این پروژه بلافاصله پس از تصویب cft کلید خورد. هدف از فضاسازی علیه این لایحه آن است که سوال کنند fatf چه مشکلی از کشور برطرف خواهد کرد؟ این درحالی است که اگر به سخنان وزیر امور خارجه در جلسه روز گذشته مجلس دقت کنیم، شاهد خواهیم بود که ایشان صراحتا اعلام کرد در بحث اقتصاد جاری fatf توانایی معجزه ندارد بلکه نگاه ما آن است که وضعیت از شرایط کنونی بدتر نشود. Cft برای جلوگیری از بهانه‌جویی امریکا به تصویب رسید.

نکته قابل توجهی که مخالفان بلافاصله پس از تصویب بر روی آن مانور می‌دهند، شرط‌هایی است که در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب رسیده است. نکته جالب توجه این اتفاق آن است که مخالفین fatf درصحن علنی، به شرط‌های تصویب شده در کمیسیون امنیت ملی رای مثبت داده‌اند. در واقع این شروط توسط مخالفان با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تدوین شد لذا شرط‌های تصویب شده بسیار شروط معقولی است.

سه شرط از شروط تصویب شده در ذیل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارند به بیان دیگر قانون اساسی بر سه شرط مصوب، اولی است. یکی از شروط اصلی ایران برای پیوستن fatf خروج از لیست سیاه fatf است. در نهایت اگر شرایطی حادث شد که مجموعه نظام تشخیص دهد fatf به نفع منافع ملی نیست، طبق ماده 27 کنوانسیون به ایران اجازه داده خواهد شد از fatf خارج شود. یکی از نکات مثبت جلسه روز گذشته مطرح کردن نظر رهبری درباره این کنوانسیون بود. آقای لاریجانی نظر رهبری را در چند نوبت در جلسات غیرعلنی مطرح کرده بود و تمام نمایندگانی که در جلسات غیر علنی بودند از تصمیم رهبری آگاه بودند.

از آنجاکه آقای لاریجانی در سه نوبت نظر رهبری را مطرح کرده بودند لذا کسی در مجلس وجود ندارد که از تصمیم رهبری بی‌خبر باشد اما چون این نظر به آقای لاریجانی و به صورت محرمانه ابلاغ شده بود و تمامی نمایندگان و برخی رسانه‌ها در جریان آن بودند، از ریاست محترم مجلس تقاضا کردیم تا نظر رهبری را به صورت شفاف از پشت تریبون مطرح کنند.

منبع: اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها