کد خبر: 240708
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ۱۴:۰۱:۰۰
| |

یک مقام مسئول اعلام کرد:

1.2 میلیون تن خرما امسال در کشور تولید می شود

مدیر کل دفترامور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد گفت:پیش بینی می شود تولید خرما در سال 97 به یک میلیون و 236 هزار تن برسد.

1.2 میلیون تن خرما امسال در کشور تولید می شود
کد خبر: 240708
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۲ ۱۴:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیر کل دفترامور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی گفت: با توجه به مصرف سرانه 5 تا 7 کیلوگرم خرما برای هر نفر در کشور نزدیک به 560 هزار تن از این میزان تولید در داخل مصرف می شود.

مسعود لطیفیان درباره صادرات این محصول اظهار داشت: سال گذشته 250 هزار تن خرما به ارزش 249 میلیون دلار به 85 کشور جهان صادر شد.

وی برآورد کرد: تولید خرمای ایران با برنامه ریزی های انجام شده و فرهنگ سازی به یک میلیون و 570 هزار تن در سال 1400 برسد.

لطیفیان افزود: اگر سرانه مصرف خرما را به 12 کیلوگرم برای هر نفر در سال برسانیم، مصرف داخلی به 960 هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی همچنین پیش بینی کرد: در سال 1400 صادرات خرما با افزایش 15 درصدی به حدود 287 هزار تن برسد.

مدیرکل دفتر امورمیوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری معاونت امور باغبانی با بیان این که ایران به لحاظ تولید و سطح زیر کشت خرما در رتبه دوم و سوم و از نظر صادرات رتبه پنجم جهان را به خود اختصاص داده است، گفت: 11.3درصد کل صادرات این محصول به جهان را ایران انجام می دهد.

وی ادامه داد: جنوب کرمان با 18 درصد کل تولید، سیستان و بلوچستان 15 درصد، بوشهر و کرمان هر کدام 14 درصد، فارس 13 درصد، خوزستان و هرمزگان هر کدام با 12 درصد از استان های برتر تولید خرما هستند.

لطیفیان با بیان این که برای توسعه صادرات و تولید خرمای با کیفیت، روش های سنتی تولید باید کنار گذاشته شود، اذعان داشت: برای تولید خرما در دنیا روش های استاندارد وجود دارد و تولید ما باید بر اساس این استانداردها از جمله یوروگپ و خرمای ارگانیک صورت گیرد.

وی افزود: ما این توانایی را داریم که 61 درصد خرمای کشور را با استاندارد یوروگپ و 18 درصد دیگر را با استاندارد ارگانیک تولید کنیم.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها