کد خبر: 245283
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ۱۶:۲۱:۰۰
| |

گزارش ویدئویی اعتمادآنلاین از ماجرای بازنشستگی هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال

داستانی با پایان خوش برای رئیس فدراسیون فوتبال

با پایان فرصت 60 روزه مدیران بازنشسته این افراد باید پست‌های مدیریتی خود را رها کنند، در غیر این صورت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و امضای آن‌ها هم هیچ وجاهت قانونی نخواهد داشت. هرچند که حالا مهدی تاج از این قانون مستثنی شده است.

حجم ویدیو: 10.02M | مدت زمان ویدیو: 00:04:48 دانلود ویدیو
کد خبر: 245283
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۴ ۱۶:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| فدراسیون فوتبال ایران که سابقه یک‌بار تعلیق شدن توسط فیفا بعد از جام جهانی 2006 آلمان را دارد، به خاطر بازنشسته بودن رئیس خود در آستانه روزهای پرتنش تازه‌ای قرارگرفته است.

با اعلام قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها در مسئولیت‌های دولتی، یکی از افرادی که باید صندلی ریاست را ترک می‌کرد، مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال بود. او نه‌تنها مسئولیتش را ترک نکرده بلکه تدابیری برای ماندن در این مسئولیت هم اندیشیده است. تاج و دوستانش بر این عقیده هستند که فدراسیون فوتبال نهادی کاملاً غیردولتی است و مشمول این قانون نمی‌شود. با این حال وزارت ورزش و جوانان اصرار دارد که فدراسیون فوتبال ایران به دلیل دریافت کمک مالی از این وزارتخانه نیمه‌دولتی حساب شده و اعضای بازنشسته این فدراسیون مانند دیگر فدراسیون‌ها باید پست خود را ترک کنند.

با پایان فرصت 60 روزه مدیران بازنشسته این افراد باید پست‌های مدیریتی خود را رها کنند، در غیر این صورت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و امضای آن‌ها هم هیچ وجاهت قانونی نخواهد داشت.

اکثر مدیران بازنشسته به این قانون تمکین کردند اما مهدی تاج و دوستانش همچنان سر حرف خود هستند و اصرار دارند فدراسیون نهادی غیردولتی است و با دخالت دولت و دیگر نهادهای دولتی فیفا فوتبال ایران را تعلیق خواهد کرد. هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای برطرف کردن این مشکل جلسه‌ای را با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار کرد و لاریجانی هم در این نشست تأکید کرد فدراسیون فوتبال شامل این قانون می‌شود و تاج باید از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا دهد.

هرچند که تاج و کفاشیان تلاش دارند خودشان را تابع قانون نشان دهند، اما گویا در خفا تلاش‌هایی برای دور زدن قانون دارند و سعی می‌کنند این موضوع را به فیفا و نهادهای بین‌المللی بکشانند. در جریان برگزاری فینال لیگ قهرمانان تاج تلاش کرد در حضور شیخ سلمان رئیس ای‌اف‌سی و اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) این موضوع را مطرح کند و آن‌ها هم تهدید کردند که در صورت دخالت دولت در امور فدراسیون، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد.

اینفانتینو و شیخ سلمان که برای تماشای این بازی به تهران آمده بودند، در حاشیه ملاقاتی که با اسحاق جهانگیری و مسعود سلطانی‌فر داشتند واکنش‌های جدی و محکمی به اخبار مربوط به تحولات در فدراسیون فوتبال و دخالت‌های بیرونی در آن، نشان داده‌اند.

درست بعد از اتمام لیگ قهرمانان آسیا بود که ای‌اف‌سی در نامه‌ای خطاب به فدراسیون فوتبال ایران نوشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌دقت شرایط فدراسیون فوتبال ایران را در ارتباط با تصویب قانونی مبنی بر این‌که فدراسیون فوتبال ایران نهاد غیردولتی است و افراد بازنشسته نمی‌توانند در آن فعالیت داشته باشند، بررسی می‌کند. فدراسیون فوتبال ایران تأکید می‌کند که نهادی غیردولتی است و تمام اعضای آن باید تا مدت تعیین‌شده بدون دخالت شخص ثالث چه دولت و چه مجلس به فعالیت خود ادامه دهند.»

ای‌اف‌سی اعلام کرده کمترین مراعات را درباره دخالت دولت‌ها در امور فدراسیون‌های خود دارد و امید می‌رود با توجه به دو ماه زمان باقی‌مانده تا جام ملت‌های آسیا، فدراسیون فوتبال ایران بتواند استقلال خود را حفظ و از هرگونه تحریم جلوگیری کند.

البته پیش‌ازاین نامه عنوان‌شده بود که فدراسیون جهانی فوتبال هم به تاج نامه زده و در این نامه تهدید کرده در صورت دخالت دولت در امور فدراسیون فوتبال این فدراسیون تعلیق خواهد شد. البته هرگز متن این نامه رسانه‌ای نشد و عکسی از آن هم در سایت فدراسیون فوتبال ایران نشان داده نشد.

حالا 60 روز از ابلاغ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان توسط دولت می‌گذرد و فدراسیون فوتبال ایران و هیئت رئیسه آن پاشنه آشیل این قانون شده‌اند.

مجلس و دولت اعتقاد دارند همه فدراسیون‌های ورزشی مشمول این قانون می‌شوند و هیأت‌رئیسه فدراسیون هم معتقد است که این قانون شامل حال آن‌ها نمی‌شود. در حالی‌که تنها چند ماه تا آغاز جام ملت‌های آسیا باقی مانده و تیم ملی ایران خودش را برای حضور در این رقابت‌ها آماده می‌کند فدراسیون فوتبال دچار مشکل شده و این می‌تواند به ضرر فوتبال ملی ما باشد.

حالا سید رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک اعلام کرده که مهدی تاج در سمت خود باقی می‌ماند. صالحی امیری گفته: فوتبال در شرایط حساس کنونی نیاز به آرامش دارد و نتایج و عملکرد نشان می‌دهد عملکرد فوتبال در سال‌های اخیر درخشان و افتخارآمیز بوده است. او با اشاره به قانون ماده 60 خدمات مدیریت کشور تصریح کرد: بر اساس این قانون، تاج می‌تواند خود را از حالت بازنشستگی به اشتغال مجدد با رعایت قانون برگرداند.

صالحی امیری همچنین در نامه‌ای که به فیفا و ای اف سی فرستاده‌شده اعلام کرده به شما اطمینان می‌دهم دولت نه‌تنها هیچ‌گونه دخالتی درروند دموکراتیک انتخابات فدراسیون‌ها ندارد بلکه میلیون‌ها دلار سالانه کمک می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها