کد خبر: 246181
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

محمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

بگومگوهای سیاسی مقامات کشور روی بازار ارز تأثیر می‌گذارد/ چرا طلا 10 هزار تومان ارزان شد؟/ 250 تن طلا و سکه دست مردم است/ تحریم‌ها روی بازار طلا بی‌تأثیر است

محمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در خصوص چرایی ارزان شدن طلا در بازار امروز و همین‌طور آینده بازار سکه و طلا گفت: تحولات سیاسی وهمچنین بگومگوهای سیاسی مقامات کشور تأثیر بسزایی روی مسائل اقتصادی و قیمت ارز می‌گذارد. بنابراین با توجه به اینکه این صحبت‌ها، تحولات قابل پیش‌بینی نیست.

بگومگوهای سیاسی مقامات کشور روی بازار ارز تأثیر می‌گذارد/ چرا طلا 10 هزار تومان ارزان شد؟/ 250 تن طلا و سکه دست مردم است/ تحریم‌ها روی بازار طلا بی‌تأثیر است
کد خبر: 246181
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - علی‌رغم اینکه هفته گذشته بازار ارز با کاهش قیمت مواجه بود و به تبعیت از آن بازار سکه و طلا افت قیمت داشت، از اوایل هفته جاری در پی افزایش قیمت دوباره ارز شاهد بالا رفتن قیمت‌ها در بازار طلا بودیم و امروز هم این بازار با کاهشی نه‌چندان قابل‌توجه روبه‌رو بود التهابات و تحولات این بازار همچنان ادامه دارد و کماکان نمی‌شود با طیب خاطر به آینده این بازار نگریست و از سرمایه‌گذاری در این بازار آسوده‌خاطر بود. محمد کشتی‌آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف تحلیلی داشته راجع به بازار امروز که می‌خوانیم و می‌شنویم.

محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف در خصوص چرایی ارزان شدن طلا در بازار امروز و همین‌طور آینده بازار سکه و طلا به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: امروز دوشنبه بعد از دو روز تعطیلی بازارهای جهانی، طلا با کاهش 3 دلاری مواجه شد و همین کاهش قیمت جهانی طلا و تعدیل نرخ ارز تأثیر عمده‌ای بر کاهش قیمت طلا در داخل کشور گذاشت.

او افزود: این کاهش قیمت باعث شد تا سکه با افت قیمت 100 هزارتومانی نسبت به دیروز مواجه شود و آخرین نرخی که امروز معامله شد 4 میلیون و 250 هزار تومان در هر قطعه سکه بهار آزادی بود. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هم به 2 میلیون و 150 هزار تومان و ربع‌سکه هم به 1 میلیون و 220 هزار تومان کاهش پیداکرده است. سکه 1 گرمی هم بدون تغییر با قیمت 665 هزار تومان معامله شد.

کشتی‌آرای گفت: در چند روز گذشته با توجه به دادوستدهایی که روی طلا انجام شده و قیمت طلا بدون حباب شده است، قیمت هر مثقال طلای 18 عیار 1 میلیون و 770 هزار تومان و قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم با 10 هزار تومان کاهش نسبت به دیروز به قیمت 387 هزار تومان رسید.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا گفت: با توجه به کاهش قیمت طلا و سکه، روال عادی بازار به‌صورت دادوستدهای معمول در حال انجام است و تقاضایی در بازار مشاهده نمی‌شود.

کشتی‌آرای در خصوص پیش‌بینی آینده بازار طلا هم گفت: تحولات سیاسی وهمچنین بگومگوهای سیاسی مقامات کشور تأثیر بسزایی روی مسائل اقتصادی و قیمت ارز می‌گذارد. بنابراین با توجه به اینکه این صحبت‌ها، تحولات قابل پیش‌بینی نیست. قیمت سکه و طلا هم به همین دلیل قابل پیش‌بینی نیست، چراکه این نوع صحبت‌ها بلافاصله روی قیمت ارز اثر می‌گذارد و اثر قیمت ارز هم تأثیر مستقیم بر قیمت سکه و طلا دارد، بر همین اساس مدت‌هاست که قیمت و تحلیل بازار سکه و طلا قابل پیش‌بینی نیست.

او ادامه داد: در چند ماه گذشته بسیاری از پول‌های خانگی و سرمایه‌هایی که از بانک‌ها خارج‌شده تبدیل به طلا و سکه و ارز شده است. این‌ها تا زمان مشخصی قابل نگهداری است و به نظر من تا پایان سال باید این ارزهای خانگی و طلاها و سکه‌هایی که توسط مردم نگهداری می‌شود باید به بازار برگردد که می‌تواند تأثیری بر کاهش تقاضا داشته باشد، چون منبع عرضه سکه بانک مرکزی است و جایگزین آن می‌تواند همین سکه‌هایی باشد که قبلاً ثبت‌نام و تحویل گرفته‌شده و به منازل و گاوصندوق‌ها برده شده است.

کشتی‌آرای درباره میزان سکه و طلایی که در اختیار مردم است، گفت: آمار سکهٔ مردمی در اختیار دولت است که می‌داند چه مقدار سکه توزیع کرده است؛ اما برآورد ما این است که حدود 250 تن طلا اعم از سکه و طلای خانگی در اختیار مردم قرار دارد.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص این سؤال که آیا تحریم‌ها روی قیمت و سکه و طلا تأثیر خواهد گذاشت یا خیر؟ گفت: در هیچ زمانی تحریم بر روی قیمت طلا تأثیری نداشته است. تحریم‌ها تنها بر روی قیمت ارز تأثیرگذار است که متعاقباً این تأثیر تحریم روی ارز نیز بر روی طلا منتقل خواهد شد. تحریم فی‌نفسه روی طلا و داد و ستد آن تأثیری ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها