کد خبر: 236982
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۱۰:۳۵:۰۰
| |

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری:

اطلاعات سرباز هخامنشی از سوی یک ایرانی مقیم آمریکا به دست ما رسید 

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، یکی از ضرورت های توجه به گردشگری را افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به نفت عنوان کرد و گفت: ضرورت تقویت هویت و انسجام ملی و بهره گیری از ایرانیان مقیم خارج کشور از جمله این اهداف است، اطلاعات همین سرباز هخامنشی توسط یک ایرانی به ما رسید.

اطلاعات سرباز هخامنشی از سوی یک ایرانی مقیم آمریکا به دست ما رسید 
کد خبر: 236982
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۱۰:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| علی اصفر مونسان در مراسم رونمایی از «سردیس 2500 ساله سرباز هخامنشی» اظهار داشت: در چند دهه گذشته همیشه گمان بر این بوده که میراث فرهنگی و فرهنگ جامعه مانع توسعه است اما امروزه در کشورهای پیشرفته فرهنگ موتور پیش رونده توسعه است اما نظام در برنامه ریزی کشور ما فرهنگ چندان مورد توجه نبوده است. همین موضوع ارز به بخش فرهنگی و اجتماعی بازمی گردد و اگر در این بخش قوی بودیم این هجوم به ارز اتفاق نمی افتاد.

رییس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: اهمیت میراث فرهنگی چه ملموس و چه غیر ملموس بر کسی بوشیده نیست و همه می دانیم که باید از این حوزه صیانت کنیم که برای این امر 16 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، در حالی که کل بودجه سازمان میراث فرهنگی 700 میلیارد تومان است. من از وزیر راه می خواهم تلاش کنند تا این رویکرد را در دولت جا بیندازیم تا بتوانیم از میراث فرهنگی کشور دفاع کنیم.

وی ادامه داد: گردشگری هم بر پایه میراث فرهنگی شکل می گیرد و تحقق اهداف توسعه پایدار مستلزم وجود وفاق و انگیزه ملی است. ما حاضریم میلیاردها تومان در عرصه امنیتی خرج کنیم در حالی که فرهنگ می تواند با انسجام اقوام سوءتفاهم ها را برطرف کند. ما در حوزه کردشگری خارجی می توانیم اقدام مهمی را در راستای دیپلماسی انجام دهیم، اگر در دولت بخش دیپلماسی بخواهد موزه ای معرفی کند جلو می آید اما وقتی پای فرهنگ فرهنگ به میان می آید عقب نشینی می کند. همین شیء تاریخی که از سوی رئیس جمهور از نیویورک بازگشت سر و صدای زیادی به راه انداخت.

وی یکی از ضرورت های توجه به گردشگری را افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به نفت عنوان کرد و گفت: ضررت تقویت هویت وانسجام ملی و بهره گیری از ایرانیان مقیم خارج کشور از جمله این اهداف است، اطلاعات همین سرباز هخامنشی توسط یک ایرانی به ما رسید.

علی اصغر مونسان همچنین در حاسیه رونمایی از سردیس سرباز هخامنشی، گفت: خدا را شکر یک قطعه مهم و بسیار تاریخی بعد از 80 سال به کشور برگشته و موجب خوشحالی مردم ایران شده است. ما در سال 2017 میلادی و 5 روز قبل از حراج این سردیس متوجه شدیم که این قطعه قرار است به فروش برسد، در مدت زمان اندکی که داشتیم با همکاری وزارت امور خارجه و دفترمان در سازمان ملل موفق شدیم حکم توقیف را از دادستانی نیویورک بگیریم.

مونسان ادامه داد: بعد از آن تمام تلاش خود را کردیم تا مستندات تاریخی را مبنی بر مالیکت ایران ارائه دهیم و خوشبختانه در سال 2018 موفق شدیم حکم دادگاه عالی آمریکا را مبنی بر مالکیت و بازگشت این قطعه به ایران بگیریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: این قطعه در حراج 1.2 میلیارد قیمت‌گذاری شده بوده که پیش‌بینی می‌شود بیش از 2 میلیارد قیمت دارد. بعد از چند روزی که در موزهه ملی در تهران مورد بازدید قرار گرفت به شهرهای منتخب منتقل می‌شود و در نهایت این سرباز در تخت‌جمشید نصب خواهد شد، قطعات دیگری هم وجود دارد که مشغول پیگیری آن هستیم که هر وقت به سرانجام رسید اعلام می‌شود.

وی در مورد توافقات با بانک گردشگری و صدور کارت‌های گردشگری گفت: توافقاتی انجام شده و 850 میلیاد تومان تسهیلاتی است که بانک گردشگری به حوزه گردشگری می‌آورد، 750 میلیارد آن برای حوزه گردشگری داخلی و 100 میلیارد برای حمایت از دفتر خدمات گردشگری است که در صورت نهایی اعلام می‌شود.

وی در خصوص اساسنامه میراث فرهنگی و واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری و همچنین حذف تعطیلی سیزده به در گفت: اصلاح اساسنامه دغدغه خود ما هم هست، موضوع به یک سال و نیم پیش مربوط می‌شود که از طریق کمیسیون کلانشهرها جلو رفت اما نماینده سازمان حضور نداشت اما آنچه در این مصوبه آمده به شهرداری‌ها اجازه می‌دهد در صورت موافقت سارمان نسبت به تملک بناهای تاریخی اقدام کند، این به این معنا نیست که بناهای نفیس ملی را می‌توانند به تملک درآورند اما چون دغدغه‌هایی وجود داشت نامه‌ای با امضای بنده و وزیر راه و شهرسازی داریم که تقدیم معاون اول رئیس جمهور می‌کنیم تا اگر امکان داشته باشد این لایحه به دولت برگردد و دغدغه‌های ما هم لحاظ شود.

وی ادامه داد: در مورد سیزده به در هم من چنین چیزی نشنیده‌ام، ما موافقیم این روز تعطیل بماند و مطمئن هستیم نمایندگان تصمیمی نمی‌گیرند که به حوزه گرشگری خللی وارد شود.

وی در خصوص تعطیلات زمستانی هم گفت: وزیر آموزش و پرورش با کلیات موضوع موافق است اما در حال بررسی هستند که می توانند امسال اجرا کنند یا نیاز به مصوبه مجلس دارد.


معاون رییس جمهور درباره ویزای ترانزیت رایگان گفت: ما الان داریم با وزارت امور خارجه پیگیری می کنیم که برای تورهای 72 ساعته ویزای ترانزیت رایگان باشد.

مونسان در مورد ورودی گردشگری داخلی هم عنوان کرد: عید سال 97 خوشبختانه رشد 20 درصد را داشتیم که 74 میلیون سفر اقامت داشتیم، تا الان هم آمارهایی که بر اساس ضریب اشغال هتل ها داریم روند گردشگری داخلی به واسطه افزایش هزینه های خانوار کاهش پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: به دنبال تدابیری هستیم تا در قالب کارت‌های گردشگری بتوانیم افزایش قیمت‌ها را جبران کنیم تا خدای نکرده گردشگری داخلی کاهش پیدا نکند.

مونسان در خصىوص برنامه‌های بلند مدت در بحث جذب گردشکر گفت: برنامه آن چیزی است که ما به عدد 20 میلیون در سال 1404 برسیم اما الان به 5 میلیون رسیده‌ایم، دستیابی سختی است و همه می دانیم که گردشگری فرا بخشی است و همه ارکان آن در دست سازمان نیست، ما متولی هستیم که تمام بخش ها را پای کار بیاوریم و خوشبختانه این همگرایی بین دستگاه های دولتی ایجاد شده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها