کد خبر: 242704
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۲ ۱۹:۰۰:۰۰
| |

صالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

شهرداران و همه منتخبان مردم از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند/ شهرداران در استخدام دولت نیستند که شامل قانون بازنشستگی شوند

صالح نیکبخت، وکیل پایه یک دادگستری گفت: مستثنی شدن از قانون منع بکارگیری بازنشستگان نه تنها درباره شهرداران بلکه باید درباره همه کسانی که به نحوی به‌وسیله مردم و یا به‌وسیله نمایندگان مردم انتخاب شده‌اند، اعمال شود.

شهرداران و همه منتخبان مردم از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنی هستند/ شهرداران در استخدام دولت نیستند که شامل قانون بازنشستگی شوند
کد خبر: 242704
|
۱۳۹۷/۰۸/۱۲ ۱۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با تاکید بر مستثنی شدن شهرداران در قانون منع بکارگیری بازنشستگان بیان کرد: از آنجایی که شهرداران کارمندان دولت به معنای واقعی محسوب نمی‌شوند، چون دولت آنها را استخدام نمی‌‌کند بنابراین از قانون منع بکارگیری بازنشستگان خروج موضوعی دارند.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه تاکید کرد: شهرداران عملا از بودجه دولت حقوق نمی‌گیرند تا مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شوند؛ در حالی که هدف غائی این قانون این است که دولت به انحای مختلف راهکارهایی را پیدا کند تا از تعداد حقوق بگیرانی که قبلا در خدمت دستگاه‌های دولتی بودند کم شود و متقابلا به نوعی هم برای اشتغال بیشتر و هم برای تجربه از نیروهای جوان استفاده شود.

نیکبخت با اشاره به دلایل تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان، بیان کرد: هدف اصلی قانونگذار همین بوده است، وگرنه اگر غیر از این بود باید مانند بعضی از کشورها مثل فرانسه به‌طور کلی افراد بالای 65 یا 70 سال را ممنوع از اشتغال می‌کردند خواه در بخش دولتی و خواه در بخش خصوصی فعال باشند.

این حقوقدان در ادامه عنوان کرد: این قانون فقط ناظر بر دستگاه‌های دولتی است و مراد از این دستگاه‌ها سازمان‌ها و ارگان‌هایی است که به طور قانونی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند و بخشی از بودجه کشور صرف امور جاری به معنای خاص، پرداخت حقوق آن‌ها می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر این موضوع که شهرداران با واسطه، منتخبان مردم محسوب می‌شوند، عنوان کرد: شهرداران منتخب شوراهای شهر هستند و هدف از انتخاب شهرداران برای اداره امور شهر انتخاب کسانی است که هم دارای تجربه مفید و کافی و هم دارای تخصص و دانش لازم در مدیریت عمومی باشند.

نیکبخت در ادامه تاکید کرد: به نظر می‌رسد که ممنوع کردن شوراهای‌شهر از انتخاب افراد و شهرداران، با استناد به قانون منع بکارگیری بازنشستگان کردن به نوعی سلب حقوق عمومی و محروم کردن مردم از حق انتخاب خود است.

این حقوق‌دان همچنین تاکید کرد: به عبارت دیگر بر این باور هستم که مباحث مطرح‌شده یعنی مستثنی شدن از قانون منع بکارگیری بازنشستگان نه تنها درباره شهرداران بلکه باید درباره همه کسانی اعمال شود که مانند اعضای شوراها و نمایندگان مجلس به نحوی به وسیله مردم و یا به‌وسیله نمایندگان مردم انتخاب می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها