کد خبر: 385896
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از نگرانی جدید درباره کرونا

ماهی قرمزها ناقل کرونا هستند؟

پرونده بیماری کرونا، هر چند روز یک‌ بار، آبستن حوادث جدیدی می‌شود. این بار هم موضوع ماهی‌های قرمز که تا یک ماه دیگر روی سفره هفت‌سین بسیاری از خانواده‌های ایرانی دیده می‌شود به نگرانی جدیدی بدل شده است.

ماهی قرمزها ناقل کرونا هستند؟
کد خبر: 385896
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۱ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ اگرچه سال‌هاست فعالان محیط‌زیست از مردم می‌خواهند تا از خرید ماهی گلی یا همان ماهی‌های قرمز برای سفره هفت‌سین خود بپرهیزند، اما با وجود این، بخش اعظم مردم گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نیست؛ کماکان این ماهی‌ها در حجم بسیار زیاد پرورش داده می‌شوند و حدود 2 هفته پیش از عید نوروز، راه‌شان را به بازارها باز می‌کنند (بیشتر بخوانیم) .

عکس و فیلم‌هایی که از نابودی این ماهی‌ها پس از عید پخش شده، سبب نمی‌شود مردم سراغ خرید این ماهی‌ها نروند. امسال اما این ماجرا با یک اتفاق دیگر هم عجین شده است. در هفته گذشته، برخی خبرها حاکی از آن بود که ماهی قرمزها از چین وارد می‌شوند و به همین دلیل ممکن است ناقل کرونا باشند.

حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، گفت: «سازمان دامپزشکی کشور واردات هرگونه حیوان و آبزی زنده را از کشور چین ممنوع کرده است.» (بیشتر بخوانیم)

او در مورد انتشار عکس و ویدئو‌هایی دال بر ورود ماهی‌های قرمز عید افزود: «هموطنان توجه داشته باشند، پروسه و ریشه ماهی قرمز در ایران بوده و هیچ‌گونه واردات ماهی‌ قرمز چینی صحت نداشته و ندارد.»

او با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به همراه مقامات کشوری ورود هرگونه ماهی و حیوان را از کشور‌های آسیایی ممنوع کرده است توضیح داد: «موضوع واردات ماهی‌های قرمز از چین منتفی است و این موضوع را تکذیب می‌کنیم. برخی به دنبال تنش هستند و پیام‌های اینچنینی را منتشر می‌کنند.»

ماهی قرمز


ماهی قرمز شب عید ناقل ویروس کرونا نیست


عرفانی به هموطنان اطمینان داد و گفت: «مردم در نظر داشته باشند با خرید ماهی قرمز شب عید به هیچ وجه ویروس کرونا منتقل و منتشر نمی‌شود.»

او اعلام کرد که با مراقبت‌های پیشگیرانه ایران تاکنون هیچ آمار ویروس کرونایی در کشور ثبت نشده و ادامه داد: «از مردم کشور خواستاریم زندگی عادی و طبیعی خود را همچنان ادامه دهند و همچنین توجه داشته باشند اگر این بیماری به کشور وارد شود، وزارت بهداشت به مردم کشور اطلاع‌رسانی می‌کند.»

واردات محصولات غذایی چینی ممنوع شده است

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوانزا، با اشاره به برخی نگرانی‌ها در مورد ورود ماهی‌های قرمز چینی در ایام نوروز و احتمال انتقال بیماری از این طریق عنوان کرد: «تا جایی که می‌دانم واردات کلیه محصولات غذایی و حیوانی از کشور چین ممنوع شده و هیچ منطقی وجود ندارد که با وجود اپیدمی این ویروس، محصولات غذایی یا حیوانی از چین وارد شود.»

به گفته مردانی، هنوز میزبان واسط کروناویروس جدید «کووید 19» به صورت قطعی مشخص نشده است. او در این خصوص توضیح داد: «بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی اعلام کرد کدام حیوان میزبان واسط این ویروس و بیماری است. البته برخی از حیوانات کاندیدای انتقال این بیماری به عنوان میزبان واسط هستند که از بین آنها می‌توان خفاش، ماهی و حتی گربه را نام برد؛ ولی هنوز هیچ کدام به صورت قطعی ثابت نشده است.» (بیشتر بخوانیم)

او توصیه کرد که در این شرایط از تماس با هر نوع حیوان خانگی و اهلی جداً خودداری شود و اضافه کرد: «اگر هم به هر دلیلی این اتفاق رخ داد، باید بلافاصله با آب و صابون به مدت 30 ثانیه دست خود را بشویید.»

ویروس کرونا

کاهش موارد ابتلا به کروناویروس جدید

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه توضیح داد: «خوشبختانه اخبار منتشرشده طی یک هفته گذشته از طرف مقامات چینی نشان‌دهنده این است که از موج رو به افزایش موارد ابتلا به کروناویروس جدید کاسته شده است. البته این کاسته شدن به معنی کاهش آمار نیست، بلکه آمار آن به حالت تقریباً پایدار درآمده است؛ به عبارت دیگر در چهار هفته اول بیماری تعداد موارد ابتلا، به طرز بی‌سابقه‌ای‌ رو به افزایش بود، به طوری که هر روز پنج 6 برابر روز قبل بود، اما الان خوشبختانه تعداد موارد جدید به حالت سکون یعنی به تعداد قابل قبول رسیده است.»

او این مساله را نشانه بسیار خوبی دانست و اظهار کرد: «البته هنوز در خصوص بیماری‌زایی این ویروس جدید تحقیقات کامل نشده و نمی‌توان قضاوت دقیقی کرد. همچنین باید دقت کرد که در شهر ووهان چین تاکنون تعداد زیادی از افراد مبتلا شده‌اند و این مساله به پایدار شدن آمار ابتلا ارتباط دارد.»

مردانی در ادامه مساله را از دیدگاه اپیدمیولوژیست‌ها بررسی کرد: به اعتقاد اپیدمیولوژیست‌ها، آمار اعلام‌شده در خصوص ابتلا به کروناویروس جدید، تنها پنج درصد موارد واقعی ابتلاست؛ به عبارت دیگر 95 درصد موارد یا خفیف و بدون علامت بوده و نیازی به مراجعه به پزشک نداشته یا شناسایی و تشخیص داده نشده است.

او ادامه داد: «موارد ابتلا به این بیماری اغلب از سوی کشورهایی گزارش شده که از نظر مالی توانایی خرید کیت تشخیصی را داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به کشورهای فرانسه، آمریکا، کانادا، استرالیا، آلمان و ایتالیا اشاره کرد. در سایر کشورها که توان مالی پایین‌تری دارند و امکانات تشخیصی بیماری در دسترس‌شان نیست، موارد ابتلا گزارش نشده است؛ به عبارت دیگر ممکن است در بسیاری از کشورها موارد ابتلا وجود داشته باشد، ولی تشخیص و شناسایی آن میسر نباشد. در کشور ما نیز امکان ورود ویروس وجود دارد، ولی احتمالاً نوع سبک و بدون علامت آن بوده که طی آن مراجعه به پزشک واجب نیست و در نتیجه آزمایشی برای تشخیص آن درخواست و شناسایی نشده است.»

ماهی قرمز

مردم به شایعات بی‌اساس توجه نکنند

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا تعداد کیت‌های تشخیصی ارائه‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت را محدود برشمرد و گفت: «البته بیمارانی با علائم مشابه عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفلوانزا و سایر بیماری‌ها به پزشک مراجعه کرده‌اند که همگی آزمایش شده‌اند، اما تاکنون مورد قطعی و ثابت‌شده‌ای از ویروس کرونای جدید در کشور تایید نشده است.»

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در خاتمه به مردم توصیه کرد که باید همچنان هوشیار باشند و ضمن رعایت نکات ایمنی و بهداشتی به شایعات بی‌اساس توجه نکنند: «متاسفانه عده‌ای در این شرایط به جای کمک به حفظ آرامش جامعه، برای مردم دغدغه‌های بیجا درست می‌کنند. با این حال مردم مردم باید هوشیار باشند و در صورت مشاهده بیماری مشابه و موارد مشکوک، به پزشک مراجعه کنند و در این موقعیت، به توصیه‌های بهداشتی درمانی توجه بیشتری داشته باشند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها