کد خبر: 620835
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۲ ۱۳:۱۶:۲۰
| |

علیرضا زاکانی، شهردار تهران:

اتوبوس‌های دست‌دوم وارداتی از اتوبوس‌های در حال تردد آلایندگی کمتری دارند

شهردار تهران گفت: اتوبوس‌های دست دومی که توسط شهرداری پایتخت وارد کشور خواهد شد، آلایندگی کمتری از اتوبوس‌های در حال تردد در سطح شهر دارد.

اتوبوس‌های دست‌دوم وارداتی از اتوبوس‌های در حال تردد آلایندگی کمتری دارند
کد خبر: 620835
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۲ ۱۳:۱۶:۲۰

علیرضا زاکانی، شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده است که در برنامه واردات یک هزار دستگاه اتوبوس دست دوم توسط شهرداری تهران، با واردات ۶۵۰ دستگاه اتوبوس یورو ۵ مخالفتی ندارد، اما مخالف واردات ۳۵۰ اتوبوس یورو ۴ است، زیرا این اتوبوس‌ها بیش از ۱۰ سال سن دارند و تولید آنها از سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده است، توضیح داد: عمده اتوبوس‌هایی که همین حالا در شهر تهران تردد می‌کنند، از استاندارد یورو ۴ هم پایین‌تر هستند، ولی در حال حاضر در حال بازسازی اساسی بخشی از این اتوبوس‌ها هستیم و تلاش می‌کنیم ۵۰۰ دستگاه اورهال‌شده را تا اول مهر وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران کنیم.

به گزارش ایلنا، وی افزود: تهران به ۱۰ تا ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد، این در حالی است که در ابتدای دوره کنونی مدیریت شهری، تنها یک هزار و ۸۶۰ اتوبوس تحویل گرفتیم، در حالی که دوره چهارم مدیریت شهری ۳ هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس به دوره پنجم یعنی دوره قبل تحویل داد، اما خود اعضای شورا در دوره قبلی از آقای علیخانی گرفته تا آقای هاشمی، گفته‌اند که در آن دوره در طول چهار سال حتی یک اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران اضافه نشد.

شهردار تهران ادامه داد: در دوره ششم مدیریت شهری یعنی در ۲۲ ماه گذشته، ۳۶۰ دستگاه اتوبوس به صورت نوسازی به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شده است، نزدیک ۴۰۰ دستگاه اتوبوس را نیز بازسازی کرده و تعداد اتوبوس‌های موجود در ناوگان پایتخت را به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسانده‌ایم. اکنون هم برنامه داریم تا پایان همین امسال تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران را به حدی برسانیم که در طول تاریخ اتوبوسرانی تهران سابقه نداشته است.

زاکانی در توضیح بیشتر در این زمینه گفت: ناوگان اتوبوسرانی تهران در بهترین وضعیت خود در سال ۱۳۸۹، ۴ هزار و ۹۴۰ اتوبوس داشته است، ولی در تلاش هستیم تعداد اتوبوس‌های ناوگان تهران تا پایان همین امسال یعنی در یک بازه زمانی دو‌ سال و نیمه مدیریت شهری ششم، از این تعداد عبور کند؛ به نحوی که تا پایان سال یک هزار و ۲۶۰ اتوبوس نوی تولید داخل و حداقل ۵۰۰ اتوبوس بازسازی‌شده به بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ اتوبوس موجود اضافه خواهد شد و تعداد دیگری اتوبوس نیز از طریق واردات یا با قراردادهای جدیدی که با شرکت‌های داخلی بسته می‌شود، وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت خواهد شد.

شهردار تهران با اشاره به موضوع واردات اتوبوس کارکرده نیز توضیح داد: علاوه بر این که قانون بودجه ۱۴۰۲ به ما اجازه داده است که واردات اتوبوس دست دوم را انجام دهیم، از هیات دولت برای واردات یک هزار دستگاه اتوبوس مجوز گرفته‌ایم. براساس این مجوز نیز در بدترین وضعیت قرار است اتوبوس یورو ۴ و یورو ۵ وارد کنیم که بین سه تا پنج سال کار کرده‌اند و قطعا به سراغ واردات اتوبوس‌هایی با ده سال ساخت نخواهیم رفت. همچنین تعهد داریم اتوبوس‌هایی را وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران کنیم که تست‌های محیط‌زیستی را پاس کنند.

شهردار پایتخت با تاکید بر این که قطعا اتوبوس‌هایی دست دومی که وارد کشور خواهد شد، کیفیت بیشتری از عمده اتوبوس‌های فعلی در حال تردد در تهران خواهد داشت، خاطرنشان کرد: ما برنامه داریم تعداد اتوبوس‌های فعال در ناوگان تهران را به حدی بالا ببریم که شرایط برای رفاه و آسایش شهروندان فراهم کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پاسخ ما به دوستان سازمان محیط‌زیست این است که در حال حاضر خدمتی که در ناوگان اتوبوسرانی تهران ارائه می‌کنیم، اولا کافی نیست و ثانیا با استفاده از اتوبوس‌هایی است که قطعا آلاینده‌تر از اتوبوس‌های کارکرده‌ای است که آنها را وارد کشور خواهیم کرد.

زاکانی همچنین تاکید کرد: واردات اتوبوس کارکرده یک برنامه کمکی در کنار سایر برنامه‌هایی است که برای نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران داریم. همچنین به شدت به دنبال برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت هستیم و امیدواریم الگوهای برقی را در ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت در آینده نزدیک توسعه دهیم.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به این سوال که اخیرا محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل دوره قبلی شورای شهر به ایلنا گفته است که در پاییز سال ۱۴۰۰، ۱۷۵ اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران شد که قرارداد آن در دوره قبلی بسته شده بود، اما مدیریت شهری فعلی، خرید این اتوبوس‌ها را به نام خود ثبت کرد، اظهار داشت: در دوره قبلی یک ریال از پول خرید این اتوبوس‌ها را ندادند و تمام آنها را ما خودمان قرارداد بستیم و خودمان خریدیم، البته صحبت‌هایی با تولیدکنندگان کرده بودند، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته بودند.

وی در پایان تصریح کرد: در دوره قبلی مدیریت شهری، هیچ اتوبوسی وارد ناوگان اتوبوسرانی تهران نشد، همان‌طور که برای نهایی کردن قرارداد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو هم سال‌ها حرف زدند، اما هیچ‌ کاری انجام ندادند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها