کد خبر: 221755
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۱۶:۴۷:۰۰
| |

کارشناسان هشدار دادند؛

آب شیرین کن‌ها مهم‌ترین تهدید زیستگاه‌های دریایی هرمزگان

مسوولان و کارشناسان شرکت‌کننده در مراسم روز جهانی حفاظت از اکوسیستم‌های مانگرو (26جولای - چهارم مرداد) ضمن بررسی وضعیت جنگل‌های مانگرو، آب شیرین‌کن‌ها را مهم‌ترین عامل تهدیدکننده چرخههای زیستی (اکوسیستم) دریایی از جمله این گونه جنگل معرفی کردند.

آب شیرین کن‌ها مهم‌ترین تهدید زیستگاه‌های دریایی هرمزگان
کد خبر: 221755
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۳ ۱۶:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| فریبرز غیبی رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز چهارشنبه در این مراسم گفت: آب شیرین کن ها به دلیل تاثیری که در تغییر دادن شوری آب دریا دارند، موجب بر هم خوردن چرخه زیستی دریایی می شوند.


فریبرز غیبی افزود: به همین دلیل مباحثی مانند حریم نصب آب شیرین کن و فناوری به کار رفته در آنها و فرآیند عملکردی آب شیرین کن ها باید مورد نظارت جدی باشد.


وی ادامه داد: حیات جنگل های مانگرو یا حرا به ورودی سیلاب ها وابسته است و سدسازی هایی که جلوی این سیلاب ها را می گیرد یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده جنگل های حرا است.


غیبی این اقدام را گرفتن حقابه این عرصه ها دانست که موجب می شود طبیعت پس از مدتی به این دست اندازی ها و دخالت ها پاسخ قهرآمیز بدهد.


رییس مرکز جنگل های خارج از شمال، در عین حال جنگل های مانگرو را تنها عرصه جنگلی معرفی کرد که در چند سال گذشته بر وسعت آن ها افزوده شده و از 20 هزار هکتار در سال 1380 به 27 هزار و 310 هکتار در سال 97 افزایش یافته است.

آب شیرین کن ها تهدید کننده جنگل های مانگرو

سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس نیز در این برنامه آب شیرین کن ها را یکی از تهدید کننده های مهم جنگل های مانگرو دانست.


صمد حمزه ای هم چنین از قاچاق سوخت و آلودگی های نفتی ناشی از آن ، آلودگی های ناشی از صنایع و فاضلاب شهری و ساخت و سازهای ساحلی و دریایی به عنوان دیگر تهدیدکننده های این چرخه های زیستی دریایی نام برد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نیز اظهار داشت: هرمزگان تنها استان کشور است که هر دو گونه حرا و چندل در آن وجود دارد.


امید ذاکری ادامه داد: تا کنون 9 میلیون اصله نهال حرا در خور‌ها و تالاب‌های هرمزگان کاشته شده است.
ذاکری حفاظت از سواحل، طبیعت گردی، تعادل اکولوژیکی و کانون مهم تنوع زیستی را از جمله مزایای این جنگل‌ها برشمرد.


رییس اسبق جهاد کشاورزی هرمزگان نیز به عنوان یکی دیگر از کارشناسان شرکت کننده در این همایش آب شیرین کن ها را مهمترین تهدید جنگل های حرای استان معرفی کرد.


محمد نصوری اضافه کرد: واقعیت این است که هنوز ساخت و سازهای ساحلی چندان در هرمزگان زیاد نشده و به همین دلیل آب شیرین کن ها اولین عامل مخاطره آمیز برای حیات جنگل های مانگرو یا حرا هستند.

سد جگین جنگل های مانگرو را از بین می برد

معاون عمرانی اسبق استانداری هرمزگان هم چنین با اشاره به احداث سدجگین در شرق استان هشدار داد که این سد به دلیل مسدود کردن مسیرهای سیلابی در سال های آینده جنگل های مانگروی این منطقه را از بین خواهد برد.


نصوری از رسانه ها خواست در انعکاس این دغدغه ها حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.


جنگل ‌های حرای استان هرمزگان که بیشتر آن ‌ها از سال 1380 تحت حفاظت محیط زیست قرار دارند و به‌ عنوان ذخیره‌گاهِ زیست ‌کره نیز شناخته می‌شوند عبارت‌ از حرای تیاب و میناب (78099 هکتار)،حرای گابریک و جاسک (34596 هکتار)،حرای رود گز (27046 هکتار) و حرای خوران (2518 هکتار) هستند.


درختان حرا، در قسمت‌های کم‌ عمق خور خوران کنار و روی تپه‌ های جزیره مانندی که هنگام پایین رفتن آب دریا از آب بیرون می‌مانند قرار گرفته‌است. عمق آب این مناطق از یک تا یک و نیم متر بیشتر نیست؛ بنابراین جنگل هنگام بالا آمدن آب دریا، در آب‌های خلیج فارس به حالت شناور می‌ماند و با فروکش کردن آب دریا به مدت 6 تا 7 ساعت مانند جنگل‌های مناطق خشک نمایان می‌شود.


مساحت کل جنگل‌های حرا 7500 هکتار و مساحت حوزه جزیره قشم 2400 هکتار تخمین زده شده‌ است.


جنگل های حرا در سواحل هرمزگان، مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است.


از پرندگان می‌توان به مرغ ماهیخوار، حواصیل، لک‌لک، مرغ سقا، مرغابی و مرغ دریایی و از ماهی‌ها و آبزیان به خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کالنگ (نوعی از صدف) و انواع مختلف قورباغه اشاره کرد.


به همین دلیل به جنگل‌های حرا در منطقه قشم، 3 عنوان منطقه حفاظت شده (ملی)، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین ‌المللی نام داده‌اند؛ چرا که 80 درصد آبزیان خلیج‌فارس، دوره تخم‌ریزی خود را در این منطقه می‌گذرانند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها