کد خبر: 188921
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ۱۰:۲۴:۰۰
| |

یک استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

حمایت از تولید داخل مؤلفه‌های گوناگون دارد/ بستن مرزها کارساز نیست

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی گفت:« راه حمایت از تولید داخلی این است که اولاً فضای کسب‌وکار فراهم شود و همین‌طور جلوی تبعیض و فساد گرفته شود و زیرساخت‌ها مهیا بشود. دولت به وظایف اساسی خود بپردازد و از دخالت در اقتصاد خودداری کند.

حمایت از تولید داخل مؤلفه‌های گوناگون دارد/ بستن مرزها کارساز نیست
کد خبر: 188921
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۵ ۱۰:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - محمدقلی یوسفی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در خصوص صحبت‌های چند روز قبل وزیر صنعت مبنی بر اینکه بهترین راه حمایت از تولید داخل بستن مرزها است، به اعتمادآنلاین گفت: «در هیچ جای دنیا چنین روشی مانند ایران را دنبال نمی‌کنند که مرزهای گمرکی و جغرافیایی یک کشور را برای حمایت از تولید داخل ببندند. حمایت از تولید داخل مؤلفه‌های دیگری دارد. راه حمایت از تولید داخلی این است که اولاً فضای کسب‌وکار فراهم شود، همین‌طور جلوی تبعیض و فساد گرفته شود و زیرساخت‌ها مهیا شود. دولت به وظایف اساسی خود بپردازد و از دخالت در اقتصاد خودداری کند.»

یوسفی گفت: «اگر بتوان جلوی تخلفات را گرفت بستن مرزها ایرادی ندارد اما باید در نظر داشت که این تخلفات ربطی به مرزها نداشته و ابعاد گسترده‌ای دارد. مشکلی که در کشور وجود دارد این است که کمبود عرضه وجود دارد به‌نحوی‌که حتی در سالهای مختلف، دولت‌های قبلی هم نتوانستند سقف تولید داخل را بالا ببرند تا کالاهای مورد نیاز مردم از خارج از کشور وارد نشود. تا زمانی که کمبود کالا در کشور دیده می شود و واردات کالا از خارج ادامه دارد، تولید داخل دچار مشکل خواهد بود»

او همچنین گفت: «ورود دولت به اقتصاد باعث تغییر نسبی در بخش‌ها و پایین آمدن انگیزه تولید می‌شود و زمانی که سودآوری در بخش‌هایی همچون تجارت و خدمات پول بالا باشد همه به این سمت می‌آیند و دیگرکسی به سمت تولید داخل نمی‌رود»

یوسفی در پایان گفت: «بنابراین مسئله اساسی این است که باید کاری کرد تا مردم رفتن به سمت تجارت و خدمات پول را به نفع خودشان نبینند. باید کاری کرد تا سودآوری تولید به‌ قدری بالا باشد که مردم به سمت تولید داخل بروند و ترجیح دهند که کالای داخلی مصرف کنند، به‌جای اینکه کالاها موردنیاز خود را از خارج وارد کرده و یا قاچاق کنند. تا زمانی که کمبود کالا در داخل وجود داشته باشد واردات همیشه سودآور خواهد بود و دست زدن به کارهایی مانند بستن مرزها کارساز نخواهد بود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها