کد خبر: 223072
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۶:۱۷:۰۰
| |

نگاهی به اصلاحات اقتصادی عربستان

عربستان و توسعه با الگوی نروژ

خصوصی‌سازی آرامکو در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و تاکنون هیچ خبر دقیقی از زمان، مکان و نحوه انجام این خصوصی‌سازی منتشر نشده، به همین جهت در صورت شکست خصوصی‌سازی آرامکو، سعودی‌ها قصد دارند روی توسعه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور متمرکز شوند و به نوعی می‌توان آن را نقشه دوم عربستان برای تأمین مالی چشم‌انداز 2030 عنوان کرد.

عربستان و توسعه با الگوی نروژ
کد خبر: 223072
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ۱۶:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| به نظر می‌رسد عربستان سعودی قصد دارد روش‌های دیگری را برای تأمین مالی پروژه‌های خود به‌کار گیرد. طرح اولیه سعودی‌ها این بود که حداقل 100 میلیارد دلار را از طریق عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان در نیمه دوم سال 2018، به‌دست بیاورند اما این خصوصی‌سازی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش نمی‌رود.

با این حال صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی هنوز امیدوار است که بتواند تا سال 2030 بیش از 2 تریلیون دلار از این طریق به‌دست آورد.

1-چرا عربستان سعودی سعی دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهد؟

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی (PIF)، صندوقی است که در آن سعودی‌ها برای تنوع بخشی اقتصاد و کاهش سهم نفت در اقتصاد این کشور تلاش می‌کنند و تحت برنامه چشم‌انداز 2030 شناخته شده است.

این صندوق در سال 1971 میلادی برای حمایت از پروژه‌های دارای اهمیت استراتژیک برای اقتصاد عربستان ایجاد شد که اکثر این پروژه‌ها روی بازار داخلی متمرکز بودند.

این صندوق در حدود 150 میلیارد دلار از دارایی شرکت‌های ثبت شده در عربستان سعودی را در اختیار دارد، از جمله سهام شرکت صنایع پایه سعودی، دومین تولیدکننده مواد شیمیایی در جهان؛ شرکت مخابرات عربستان سعودی و بانک ملی این کشور، بزرگترین وام‌دهنده عربستان. این صندوق در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی را در سراسر جهان انجام داده و در حال حاضر دارایی آن حدود 230 میلیارد دلار است.

2- چه نوع سرمایه‌گذاری؟

در سال 2017، PIF اعلام کرد که قصد دارد مبلغ 45 میلیارد دلار روی یک صندوق سرمایه‌گذاری فناوری شرکت سافت بانک ژاپن سرمایه‌گذاری کند و یک شهر 500 میلیارد دلاری به نام نیوم را در دریای سرخ ایجاد کند.

به همین منظور یک صندوق 1/1 میلیارد دلاری را برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط در نظر گرفت. از سوی دیگر پروژه‌ای به ارزش 4/8 میلیارد دلار را برای بازسازی جاده‌ای به سمت دریای سرخ ایجاد کرد و مبلغ 20 میلیارد دلار را به یک صندوق زیربنایی ایالات‌متحده تحت مدیریت گروه بلک استون اختصاص داده است.

نقش این صندوق در خصوصی‌سازی آرامکو به نحوی برنامه‌ریزی شده که به طور مستقیم خود را برای تأمین اعتبارات مازاد این پروژه آماده کند.

3- برای خصوصی‌سازی آرامکو چه اتفاقی افتاده است؟

از آنجایی که بن سلمان شدیداً درگیر سیاست‌های خارجی و برنامه‌ریزی‌های اصلاحات اجتماعی و اقتصادی شده، به نظر می‌رسد که اهمیت خصوصی‌سازی آرامکو کاهش پیدا کرده است.

راشل پیتر، مشاور یک صندوق مستقل سرمایه‌گذاری گفت: «بدون خصوصی‌سازی آرامکو، PIF راه طولانی‌ای برای پیشی گرفتن از بزرگترین صندوق مستمری در جهان خواهد داشت.» وی معتقد است که عجله در این کار اشتباه است، زیرا سعودی‌ها فقط یک شانس برای تحقق این رویا خواهند داشت و جهان با دقت شاهد این خصوصی‌سازی خواهد بود.

4- آرامکو چگونه می‌تواند به PIF کمک کند؟

آرامکو در نظر دارد 70 درصد از سهام PIF در شرکت صنایع پایه عربستان موسوم به سابک، را خریداری کند که در بازار ارزش آن به حدود 100 میلیارد دلار می‌رسد و به معنای آن است که این معامله می‌تواند مبلغ 70 میلیارد دلار به دارایی این صندوق اضافه کند.

این صندوق سرمایه‌گذاری می‌تواند با فروش سهام خود در سایر شرکت‌های ثبت شده در عربستان سعودی نیز دارایی خود را افزایش دهد. در اوایل ماه جولای (خرداد97)، صندوق اعلام کرد که در حال مذاکره با بانک‌ها برای دریافت یک وام چند میلیارد دلاری است که این کار برای اولین بار صورت خواهد گرفت. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان مایل است این وام را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان سعودی و افزایش بازده سرمایه‌گذاری به‌کار گیرد.

5-چه کسی صندوق را اداره می‌کند؟

یاسر الرمایان، مدیر اجرایی این صندوق است؛ او پیشتر یکی از مدیران صندوق سرمایه‌گذاری فرانسوی-سعودی بوده که در سال 2015 تشکیل شده بود. در سال گذشته میلادی، تیم اجرایی او با اضافه شدن این نفرات تکمیل شد: عبدالمجید حقبانی، سرپرست محلی صندوق سرمایه‌گذاریHSBC ، به عنوان مدیر؛ علیرضا ضعیمی، مدیرعامل بانک مریل لینچ آمریکا، به عنوان رئیس امور مالی و خزانه‌داری؛ و راشد شریف، که پیشتر به عنوان مدیر اجرایی واحد سرمایه‌گذاری بانکی ریاض فعالیت داشته نیز، برای بخش سرمایه‌گذاری داخلی این صندوق در نظر گرفته شده است. گفته می‌شود مایکل کلین، یک بانکدار سابق سیتی گروپ نیز در بخش استراتژی سرمایه‌گذاری جهانی و برنامه‌های تأمین مالی PIF با آنها کار می‌کند.

منبع: نفت خبر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها