کد خبر: 246647
|
۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ۱۱:۳۸:۰۰
| |

رئیس اتاق تعاون ایران:

153 مهمان خارجی آماده حضور در اجلاس ICA در تهران/ اتاق تعاون آماده همکاری برای حل مشکل تحریم نفتی است/ دولت از ظرفیت شرکت‌های تعاونی برای دورزدن تحریم‌ها استفاده کند

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: هیچ یک از تعاونی‌های ایرانی جزو شرکت‌های تحریم‌ شده نیست و این فرصت مناسبی است تا بتوانیم اهداف اقتصادی در جریان اجلاس را پیگیری کنیم. ما در هند، کره و روسیه، مشکل ارزی نداریم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت این اجلاس استفاده کرده و تبادلات خود را افزایش دهیم.

153 مهمان خارجی آماده حضور در اجلاس ICA در تهران/ اتاق تعاون آماده همکاری برای حل مشکل تحریم نفتی است/ دولت از ظرفیت شرکت‌های تعاونی برای دورزدن تحریم‌ها استفاده کند
کد خبر: 246647
|
۱۳۹۷/۰۸/۳۰ ۱۱:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در نشست خبری برگزاری اجلاس بین المللی ICA در تهران گفت: تعاونی‌ها با دو هدف اقتصادی و اجتماعی به وجود آمدند اما در بین مخاطبین اهداف اقتصادی ایجاد شده است. فعالان بخش تعاون بر این عقیده استوار هستند که وظایف اجتماعی خود را هم به نحو احسن انجام دهند. جمع آوری سرمایه‌های خود و تجمیع آنها محوری‌ترین کار اقتصادی تعاونی‌ها است.

وی افزود: ایجاد اشتغال، کاهش فاصله طبقاتی و تحقق عدالت اجتماعی از دیگر کارهایی است که بخش تعاون برای آن سرمایه‌گذاری می‌کند و از اهداف مهم تعاونی‌ها توزیع عادلانه ثروت است.

عبداللهی در رابطه با تعاونی‌ها در جهان خاطرنشان کرد: با توجه به این اهداف که در همه جوامع و کشورها مورد توجه است و باعث گسترش تعاون در دنیا شده است کار تعاون در کشورهای غربی بسیار گسترده‌تر است. البته روحیه تعاون در کشور ما به خاطر آموزه‌های دینی باید پیشی بگیرد اما غربی‌ها از ما پیشرفته‌تر هستند.

وی افزود: پس از انقلاب و با ارائه اصل 44 قانون اساسی حضور و فعالیت تعاونی‌ها بیشتر شد ما در کشور بالغ بر 180 هزار تعاونی داریم که در تمام حوزه‌های اقتصادی فعالیت دارند که آن را مدیون اندیشه‌های شهید بهشتی هستیم و به تبع همین ظرفیت قانونی فعالیت تعاونی‌ها گسترش یافته است.

رئیس اتاق تعاون ایران اذعان داشت: در دنیا نزدیک به دو میلیون و 600 هزار تعاونی فعال هستند و 280 میلیون شغل ایجاد کرده‌اند در کشور ما هم یک میلیون و 800 هزار شغل توسط تعاونی‌ها ایجاد شده است. در سال 2017 ، 300 تعاونی برتر دنیا بالغ بر 2.1 تریلیون دلار گردش مالی داشته‌اند ما هم امیدواریم فعالیت آنها درکشور ما هم باعث گردش مالی تعاونی‌گران‌مان بشوند.

عبداللهی با اشاره به مجمع جهانی تعاونی تصریح کرد: ICA مجمع جهانی تعاونی است که 105 کشور عضو آن هستند و کشور ما هم جزو اعضای این مجمع است. در سال گذشته در انتخابات که برگزار شد اتاق تعاون ایران به عنوان عضو هیئت مدیره انتخاب شد و میزبانی این مجمع را در سال 2018 به دست آوردیم که برای هفته آینده این نشست برگزار می‌شود.

وی افزود: این موضوع یک فرصت تاریخی برای بخش تعاون ایران است و می‌تواند بستر مناسبی برای حضور تعاونی‌ها در اقتصاد کشور و ارتقای سطح عملکرد آنها باشد تا به سهم 25 درصدی در اقتصاد برسیم.

وی با اشاره به تعداد شرکت‌کنندگان در این مجمع تشریح کرد: تعداد کشورهای شرکت کننده 30 کشور از چهار قاره است که عمده کشورهای شرکت کننده آسیایی، تعدادی هم اروپایی، آفریقایی و از آمریکای جنوبی هستند و تاکنون 153 مهمان معرفی شده‌اند.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم از رهگذر این اجلاس با تعاونی‌های دنیا ارتباط بیشتری برقرار کنیم و صادرات تعاونی‌های کشور را ارتقا دهیم. ما نیاز به بازارهای هدف برای صادرات محصولات تعاونی‌ها داریم.

عبداللهی با اشاره به این نکته که در این اجلاس با دو کشور تفاهم‌نامه امضا خواهیم کرد، گفت: با هند و سریلانکا در زمینه همکاری‌های دو کشور در بخش تعاون، حضور در نمایشگاه‌های مختلف، برگزاری نمایشگاه ظرفیت تعاون ایران و برنامه‌های تعاونی تفاهم‌نامه امضا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در زمان برگزاری اجلاس نمایشگاه جنبی از دستاوردهای تعاونی را داریم تا کشورهای دیگر با اقدامات ما آشنا شوند. ما در این اجلاس نشست‌های تجار را با سایر کشورها خواهیم داشت. تفاهم‌نامه‌ای هم با اتحادیه بین‌المللی منطقه آسیا و اقیانوسیه امضا خواهد شد.

وی افزود: در شرایط فعلی ما تمام تلاش خود را کردیم که این اجلاس به بهترین نحو و بالاترین درجه برگزار شود و آمریکا را در پروژه انزوای ایران شکست دهیم.

رئیس اتاق تعاون ایران در رابطه با اشتغال‌زایی در بخش تعاون گفت: طبق دستور مقام معظم رهبری برای تخصیص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال‌زایی توسط تعاونی‌ها که بیشتر در مناطق روستایی و محروم است ما اقدامات بسیاری را برای این اشتغال‌زایی انجام داده‌ایم و امیدواریم تا پایان سال از محل جذب اعتبارات بتوانیم به اهداف خود برای این اشتغال‌زایی برسیم.

عبداللهی در رابطه با هزینه‌های برگزاری اجلاس در ایران خاطرنشان کرد: هر اجلاسی هزینه دارد اما باید ببینیم نسبت هزینه و فایده آن چه مقدار است. این اجلاس برای ما هزینه دلاری ندارد و شرکت‌کنندگان هزینه هتل، خرید و رفت و آمدشان را خودشان پرداخت می‌کنند و برای کشور درآمد ارزی دارند. هزینه‌های ما به صورت ریالی است که تنها بخشی از آن بر عهده میزبان است. هزینه‌های اصلی را ICA و شرکت‌کنندگان پرداخت می‌کنند.

رئیس اتاق تعاون ایران در رابطه با حضور مهمانان از سایر قاره‌ها اذعان داشت: ما مهمانانی از سایر قاره‌ها هم داریم هفت کمیت تخصصی در زمان برگزاری اجلاس خواهیم داشت که شامل کمیته تحقیقات، کشاورزی، صنعت، جوانان، بانوان، بانک و صیادی است. در کمیته تحقیقات 46 مقاله از سراسر دنیا دریافت شده و بررسی و ارزیابی شده است که نتیجه آن ارائه می‌شود و ارائه دهنده مقاله‌ها مهمانانی هستند که در اجلاس از سایر قاره‌ها حضور دارند البته نماینده فائو هم در اجلاس حضور دارد.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا و تاثیر آن بر شرکت‌های تعاونی اظهار کرد: هیچ یک از تعاونی‌های ایرانی جزو شرکت‌های تحریم‌ شده نیست و این فرصت مناسبی است تا بتوانیم اهداف اقتصادی در جریان اجلاس را پیگیری کنیم. ما در هند، کره و روسیه، مشکل ارزی نداریم و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت این اجلاس استفاده کرده و تبادلات خود را افزایش دهیم.

رئیس اتاق تعاون ایران در رابطه با فروش نفت تشریح کرد: می‌توان از ظرفیت تعاونی‌ها برای بازاریابی برای محصولات نفتی استفاده کرد و در اجلاس به آن پرداخت.

وی گفت: نفت ایران تحریم است اما ما فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم .تحریم غیرقانونی است و کشور می‌تواند از ظرفیت‌های تعاون برای حل مشکل تحریم استفاده کنند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها