کد خبر: 267187
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ۱۰:۴۷:۰۰
| |

محمد فیضی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

سال 98 شاهد بیکاری، افزایش تورم و بحران‌های کارگری هستیم/ برای تأمین کالاهای اساسی باید از اکنون تدبیر کرد

یک عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تاکید کرد: در سال 98 قطعاً شاهد بیکاری، افزایش تورم و بحران‌های کارگری خواهیم بود. وضعیتی که در حال حاضر در کشور شاهد آن هستیم در سال آینده ادامه خواهد داشت و شاید کمی شدت هم پیدا کند.

سال 98 شاهد بیکاری، افزایش تورم و بحران‌های کارگری هستیم/ برای تأمین کالاهای اساسی باید از اکنون  تدبیر کرد
کد خبر: 267187
|
۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ۱۰:۴۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد فیضی نماینده اردبیل و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین به مهم‌ترین مشکلاتی که در سال 98 با آن مواجه خواهیم شد اشاره کرد و گفت: تأمین امنیت ارزی یکی از مشکلات اصلی در سال آتی خواهد بود. کشور در فشار و تحریمی قرار دارد که نمی‌توانیم به‌راحتی درآمد ارزیمان را تأمین کنیم.

او ادامه داد: چون نرخ ارز یکسان نیست و باقیمت‌های مختلف در اختیار گروه‌های متفاوت قرار می‌گیرد یکسری مشکلات اساسی را به وجود می‌آورد. واردکنندگانی که ارز حمایتی را دریافت می‌کنند باید منصفانه عمل کنند و دولت هم آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهد که مبادا ارز 4200 تومانی بگیرند و کالایی را وارد کنند که خارجی‌ها آن را بخرند و به کشور خودشان ببرند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه چند نرخی بودن نرخ ارز فسادزا است، تاکید کرد: چند نرخی بودن نرخ ارز فسادهایی را به دنبال دارد بنابراین همتی را می‌طلبد. البته دولت هم نباید به بهانه کنترل 14 میلیاردی که به‌صورت یارانه در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد حجم خود را از حالت منطقی خارج کند و افزایش دهد.

فیضی ادامه داد: باید مراقب باشیم که سود جویان به بهانه حمایت از افراد آسیب‌پذیر و در اختیار قرار دادن کالاهای اساسی اقداماتی را انجام ندهند. نباید شرایطی را پیش بیاوریم که عده‌ای میان‌داری کنند و برای خودشان فرصتی را به وجود بیاورند تا پولدارتر شوند.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه بابیان اینکه در زمینه کالاهای اساسی باید از هم‌اکنون پیش تدبیری کرد، گفت: در کمیسیون تلفیق این موضوع به تصویب رسیده و پیش تدبیری برای تأمین کالاهای اساسی لازم است.

او بابیان اینکه دولت باید سرمایه مردم را هدایت کند، تاکید کرد: دولت باید افراد دارای سرمایه و پول را راهنمایی کند که سرمایه‌شان را در کجا سرمایه‌گذاری کنند. اما چنین هدایت‌هایی در کشور ما وجود ندارد. اگر دولت با یک توصیه به سرمایه‌های مردم جهت دهد و نحوه پارو زدن را به مردم یاد بدهد شاهد آشفتگی در بازار نخواهیم بود. دولت باید نقش حاکمیتی خود را بیشتر ایفا کند و درزمینه سرمایه‌گذاری رهنمود و راهنمایی بدهد.

فیضی به مشکلات دیگری که در سال 98 ظهور و بروز می‌کند، اشاره کرد و گفت: در سال 98 قطعاً شاهد بیکاری، افزایش تورم و بحران‌های کارگری خواهیم بود. وضعیتی که در حال حاضر در کشور شاهد آن هستیم در سال آینده ادامه خواهد داشت و شاید کمی شدت هم پیدا کند. برای حل معضل بیکاری کمیسیون تلفیق باید به تبصره 18 توجه ویژه داشته باشد. و دولت موانع پیش روی سرمایه‌گذاری را بردارد تا فشار بیکاری از دوش مردم برداشته شود.

فیضی در خصوص نرخ تورم گفت: آمار رسمی تورم را نشنیده‌ام اما تورم در حال حاضر بین 40 تا 50 درصد است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها