کد خبر: 325430
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۱:۱۰:۰۰
| |

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حداقل اجاره‌بها در یک سال گذشته صد درصد افزایش یافته است/ برای مالیات بر خانه‌های خالی اقدامی صورت نگرفته است/ راهکار فرار از مالیات بر خانه‌های خالی حتماً وجود دارد

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت: حدود 15 سال است که درباره اخذ مالیات خانه‌های خالی صحبت می‌کنیم و فعلاً هم اتفاقی نیفتاده. برای مالیات بر خانه‌های خالی اقدامی صورت نگرفته، اما این موضوع بر خالی نماندن خانه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

حداقل اجاره‌بها در یک سال گذشته صد درصد افزایش یافته است/ برای مالیات بر خانه‌های خالی اقدامی صورت نگرفته است/ راهکار فرار از مالیات بر خانه‌های خالی حتماً وجود دارد
کد خبر: 325430
|
۱۳۹۸/۰۵/۱۰ ۱۱:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین گفت: در بعضی مناطق قیمت هر متر خانه حدود 30، 40 درصد افزایش پیدا کرده، اما اجاره‌بها صد درصد افزایش یافته است.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی اعتمادآنلاین با هدایت‌الله خادمی، عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی، را می‌خوانید:

*آقای خادمی شما صاحب‌خانه هستید یا مستاجر؟


در تهران صاحب‌خانه هستم.


*مجلس چقدر به شما حق مسکن می‌دهد؟


به ما حق مسکن نمی‌دهند. یک مبلغی می‌دهد که البته ما صاحب مسکن هستیم.


*یعنی نمایندگانی که صاحب مسکن هستند مبلغی دریافت نمی‌کنند؟


خیر.


*فکر می‌کنید راه‌حل مشکلات حوزه مسکن چیست؟ مالیات بر خانه‌های خالی چقدر می‌تواند در بازار مسکن تاثیر داشته باشد؟


در بعضی از کشورها دولت تقریباً 90 درصد پول مسکن را به فردی می‌دهد که می‌خواهد مسکن بخرد. مشخص است در این شرایط هر کسی می‌تواند صاحب خانه شود.


اما در کشور ما بانک‌ها این کار را نمی‌کنند، به دلیل اینکه ارزش پایه پولی کشور روزبه‌روز کاهش پیدا می‌کند، بنابراین سرمایه‌های مردم هم کاهش می‌یابد. جوانان شاغل نیستند و کارمندان با حقوقی که دریافت می‌کنند نمی‌توانند به خرید مسکن فکر کنند. بنابراین عده‌ محدودی می‌توانند خانه بخرند.


کسانی که می‌توانند خانه بخرند افراد ثروتمند و سرمایه‌دار هستند. به همین دلیل بازار مسکن از رونق افتاده است. اگر بازار مسکن ما رونق داشته باشد، صنایع فولاد، صنایع سیمان و... راه می‌افتد، اما متاسفانه ظرف 6 سال گذشته صنعت مسکن و ساخت‌وساز ما از رونق افتاده و بدین ترتیب رکود شکل گرفته است.

از سوی دیگر چون ارزش پایه پولی کشور کاهش می‌یابد؛ فرض کنید اگر امروز هزار تومان دارید، ماه آینده ارزشش برابر با 500 تومان می‌شود! بنابراین این پول نگه داشته نمی‌شود و خرج خرید کالایی می‌شود که حداقل ارزشش حفظ شود. به همین دلیل افرادی که منابع مالی دارند به سمت خرید خانه می‌روند. با این حساب قیمت مسکن و رهن افزایش پیدا می‌‌کند و افرادی هم که پول ندارند با هزار و یک مشکل مواجه می‌شوند.


*مالیات بر خانه‌های خالی چقدر می‌تواند تاثیر داشته باشد؟


چندین سال است که این بحث مطرح می‌شود. شاید حدود 15 سال است که درباره اخذ مالیات خانه‌های خالی صحبت می‌کنیم و فعلاً هم اتفاقی نیفتاده است. برای مالیات بر خانه‌های خالی اقدامی صورت نگرفته، اما این موضوع بر خالی نماندن خانه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.


البته کسانی که می‌خواهند همچنان خانه خود را خالی نگه دارند، می‌توانند سندی برای خانه‌شان درست کنند که این خانه رهن یا در اجاره است. به هر حال برای فرار از این موضوع حتماً راهکاری پیدا می‌شود.


*به نظر شما در یک سال گذشته اجاره‌بها چقدر افزایش یافته است؟


فکر می‌کنم حداقل حدود صد درصد اجاره‌بها در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است.


*فکر می‌کنید اجاره‌بها بیشتر افزایش یافته یا قیمت خرید خانه؟


در بعضی مناطق قیمت هر متر خانه حدود 30، 40 درصد افزایش پیدا کرده، اما اجاره‌بها صد درصد افزایش یافته است. رهن هم تقریباً 50، 60 درصد افزایش یافته ولی چون وضع مالی مردم خوب نیست به‌ جای رهن بیشتر اجاره می‌خواهند، به همین دلیل اجاره‌ها بیشتر افزایش پیدا کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها