کد خبر: 602262
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۹:۵۶:۲۸
| |

سود ۱۰۰ درصدی دلالان در بازار لاستیک!

رئیس هیئت‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک گفت: تولیدکننده لاستیک پراید را هر جفت حدود یک میلیون تومان عرضه می‌کند، اما مصرف‌کننده واقعی آن را دو میلیون تومان تهیه می‌کند، به عبارتی شاهد سود بیش از ۱۰۰ درصدی دلالان در بازار هستیم.

سود ۱۰۰ درصدی دلالان در بازار لاستیک!
کد خبر: 602262
|
۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ۰۹:۵۶:۲۸

محمدرضا گنجی، مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک پیرامون اوضاع صنعت تایر کشور گفت: به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، تولیدکنندگان با مشکلات متعددی مواجه هستند و زیان تولید در حال افزایش است.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری سبب شده است که در برخی از موارد بین نرخ تولیدکننده و توزیع‌کننده شاهد تفاوت ۱۰۰ درصدی باشیم، به‌عنوان نمونه تولیدکننده، لاستیک پراید را هر جفت حدود یک میلیون تومان عرضه می‌کند، اما مصرف‌کننده واقعی آن را دو میلیون تومان تهیه می‌کند، به عبارتی شاهد سود بیش از ۱۰۰ درصدی دلالان در بازار هستیم.

به گفته گنجی، توزیع‌کنندگان تایر را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند، وی افزود: به سبب تفاوت بسیار بالای قیمت تولید و توزیع، شاهد قاچاق لاستیک به کشورهای همسایه هستیم، این در حالی بوده که تولیدکننده قادر به صادرات نیست.

مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک در خصوص علت قاچاق لاستیک اظهار داشت: دلالان لاستیک را در بازار با نرخی کمتر از قیمت تولیدکننده خریداری می‌کنند، به‌عنوان نمونه تولیدکننده باید هر تایر را ۲۵ دلار صادر کند؛ ولی دلال همان تایر را به‌صورت ریالی در بازار خریداری می‌کند، به سبب قیمت‌گذاری دستوری و ارزان‌بودن لاستیک، دلال قادر است همان لاستیک را با نرخ ۲۰ دلار به فروش برساند.

گنجی از عدم افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در سال جاری هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم و تولیدکننده با وجود ضرر، تولید خود را کاهش نداده است، بااین‌وجود ادامه روند فعلی، تعطیلی واحدهای تولیدی به سبب زیان فاحش دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: میزان ظرفیت تولید تایر در ایران حدود ۳۰۰ هزار تن است و اگر حمایت از صنعت لاستیک صورت گیرد، بیش از ۹۰ درصد بازار تأمین خواهد شد.

مؤسس و رئیس هیئت‌مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: از مدت‌های پیش درخواست افزایش قیمت لاستیک به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است، اما تا به امروز تصمیم‌گیری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی تأکید کرد: هزینه‌های تولید نسبت به گذشته رشد داشته است، در حال حاضر دولت برای یک کیلوگرم تایر، یک دلار ارز اختصاص می‌دهد، درصورتی‌که تولید کاهش یابد دولت باید برای واردات هر کیلوگرم لاستیک بین ۳-۶ دلار ارز اختصاص دهد.

گنجی در انتها اعلام کرد: افزایش قیمت حق تولیدکننده است و عدم حمایت از این صنعت سبب خواهد شد که با کاهش تولید، دولت مجبور به واردات تایر شود و در نتیجه خروج ارز از کشور را شاهد باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها