کد خبر: 625730
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۱ ۱۸:۵۰:۲۲
| |

اعلام انحلال کانون صرافان دلار را گران کرد یا تعطیلات سه روزه؟

کشمکش میان بانک مرکزی و کانون صرافان، بالاخره به صدور حکم انحلال این کانون کشیده شده است؛ حکمی که البته کانون صرافان اعتقاد دارد هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارد. این حکم روند نرخ ارز را افزایشی کرد.

اعلام انحلال کانون صرافان دلار را گران کرد یا تعطیلات سه روزه؟
کد خبر: 625730
|
۱۴۰۲/۰۵/۱۱ ۱۸:۵۰:۲۲

دیروز بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای مهم و غافلگیرکننده، اعلام کرد که به دلیل تخلفات و انحراف از اهداف، موضوع و وظایف و اختیارات کانون صرافان ایرانیان، موافقت‌نامه تاسیس این کانون صادره توسط بانک مرکزی، ابطال و انحلال کانون مذکور در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، بلافاصله کانون صرافان در پاسخ به اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر انحلال کانون، اعلام کرد: این بانک وجاهت قانونی درباره انحلال این کانون را ندارد. 

 مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی کامران سلطانی‌زاده، دبیرکل کانون صرافان را می‌خوانید:

سهامداران بازار متشکل ارزی، کانون صرافان، کانون بانک‌های خصوصی و کانون بانک‌های دولتی و فرابورس هستند.

عملا سهامداران این بازار مردم هستند، اما بانک مرکزی نسبت به انحلال دستوری این بازار اقدام و بازار مبادله‌ای را جایگزین کرده است.

این در حالی است که تمام سازوکار بازار متشکل ارزی در همان بازار مبادله‌ای برقرار است و از زیرساخت‌های بازار متشکل ارزی بهره می‌برد.

برای اینکه کانون صرافان نتواند حقوق اعضای خود را پیگیری کند، بانک مرکزی گامی به جلو نهاده و با فرار به جلو مجوز کانون صرافان را ابطال مرداد است.

این کانون در نوسانات ارزی نیز بسیار کمک بود اما در هفته‌های اخیر پس از صحبت اعضای کانون درباره سیاست های ارزی و انتقاد به برخی سیاست‌ها، این اتفاقات افتاد.

تمامی اقدامات ما بر اساس قانون بوده و از طریق قوه قضاییه حتما منافع صرافان را پیگیری می کنیم

از حقوق اعضای کانون صرافان در بازار متشکل ارزی عقب نخواهیم نشست.

مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس را می‌خوانید:

لغو فعالیت برخی صرافی ها به تک نرخی شدن ارز و ساماندهی بازار منتهی نشد.

بازار ارز وضعیت نابسامانی را تجربه کرده و این امر تاثیر نامطلوبی بر معیشت مردم داشته است.

حذف برخی صرافی ها از سوی بانک مرکزی با هدف کمک به ساماندهی ارزی و تک نرخی کردن آن بوده است، متاسفانه این اقدام نیز چاره ساز نشده و اکنون ۷ نرخ برای ارز در بازار وجود دارد.

با نرخ تالار اول و سنا با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ تالار دوم و نرخ نیما، نرخ اسکناس بازار متشکل، نرخ ets بانک مرکزی، نرخ بانک ملی، نرخ مداخله و نرخ بازار آزاد مواجه هستیم در حالی که قراربود ارز تک نرخی شود.

نباید از نقش صرافی‌ها در تبادل مالی در شرایط تحریم چشم پوشی کرد. از این رو لازم است در خصوص تصمیم لغو فعالیت آن ها نیز تجدیدنظر شود.

اما نکته مهمی که در این ماجرا اهمیت دارد، این‌که اقدام بانک مرکزی در انحلال کانون صرافان، دیروز تاثیر خود را در افزایش نرخ ارز نشان داد، به طوری که دلار که مدت‌ها بود در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در گردش بود، وارد کانال ۵۰ هزار تومان شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها