کد خبر: 188433
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۳:۵۰:۰۰
| |

آمریکا لبنان را از دست نمی‌دهد

مجله آمریکایی فارن پالیسی در گزارشی نوشت واشنگتن با وجود پیروزی حزب‌الله لبنان در انتخابات پارلمان، این کشور را از دست نمی‌دهد.

آمریکا لبنان را از دست نمی‌دهد
کد خبر: 188433
|
۱۳۹۷/۰۲/۱۹ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مجله فارن پالیسی در گزارشی تحت عنوان «ایالت متحده لبنان را از دست نمی‌دهد»، نوشت، با وجودی که انتخابات پارلمانی اخیر قدرت حزب‌الله را نشان داد اما سیاست‌های آمریکا همچنان پابرجاست و واشنگتن در صحنه باقی می‌ماند.

این مجله مدعی شد، حزب‌الله و هم‌پیمانانش تعداد زیادی از کرسی‌های پارلمان را درو کردند و با این نتیجه ناظران در واشنگتن خواهند گفت، سیاست آمریکا در لبنان یک فاجعه است اما روی آن حساب نکنید. در حقیقت لبنان با سیاست‌های ایالت متحده در خاورمیانه طی دهه گذشته بهترین نتیجه را گرفته است!

فارن پالیسی در ادامه نوشت، مهم این است که بدانیم آمریکا تلاش دارد چه کند و چه چیزی علیه آن در لبنان می‌گذرد، آمریکا به منظور کنترل بر هویت سیاسی لبنان و برنامه‌ریزی استراتژیک در این کشور به شدت با ایران رقابت می‌کند. لبنان به دلیل موقعیتش در خاورمیانه، تضمین همزیستی مشترک و داشتن سیستم دموکراتیک، اهمیت زیادی برای ایالت متحده و کل دنیا دارد.

در این گزارش آمده است، اگر آمریکا در مبارزه به خاطر لبنان شکست بخورد در یک منطقه اصلی در دریای مدیترانه به حاشیه کشانده می‌شود؛ جایی که روسیه حضوری استراتژیک برای خود دست و پا کرده؛ جایی که برای ایران پایگاه پیشرفته‌ای در مرزهای شمالی با اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

فارن پالیسی در این گزارش نوشت: برای جدا کردن حزب‌الله لبنان از ایران ایالت متحده نمی‌تواند بدون جنگ‌افروزی داخلی جدید در لبنان یا حتی مقابله نظامی با ایران این هدف را محقق کند، باید دانست که این دو اقدام نتایج ویران‌کننده‌ای در خاورمیانه و بر منافع آمریکا در منطقه خواهد داشت.

به نوشته این مجله آمریکایی، واشنگتن به دنبال ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان، این کشور را نادیده گرفت و ایران در داخل این کشور برتری یافت، امروز آمریکا به اشتباهات گذشته خود پی برده اما راه طولانی برای بازگشت و اعمال فشار بر حزب‌الله پیش‌رو دارد.

این مجله در گزارش مذکورش نوشت، تلاش‌های آمریکا در تقویت نهادهای لبنان نتایج مختلفی داشته است؛ واشنگتن در سال 2006 از لبنان حمایت اقتصادی کرد و به اصلاح بخش عمومی کمک کرد با وجود این لبنان علاوه بر فساد از بالاترین میزان بدهی در دنیا رنج می‌برد. همچنین جنگ 2006 میان حزب‌الله و اسرائیل علاوه بر آن ورود یک میلیون آواره سوری به لبنان، هزینه سنگینی در برداشت؛ مساله‌ای که تمرکز بر ثبات داخلی این کشور را دشوار کرد.

حزب‌الله به منظور حفظ منافع خود به هم‌پیمانان قوی در داخل نیاز دارد و آمریکا می‌تواند روی گروه‌هایی که به دلیل سیاست با حزب‌الله کرسی‌های پارلمانی را از دست دادند،‌ حساب باز کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها