کد خبر: 247649
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۱۵:۲۴:۰۰
| |

اسرائیلی‌ها چقدر معتادند؟

در حالی که نرخ مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانان مدرسه‌ای اسرائیل طی چند سال گذشته در عدد 11 درصد ثابت مانده اما این نرخ میان جوانان 18 تا 30 سال، افزایشی نگران‌کننده (به طور خاص در استفاده از مواد محبوبی نظیر حشیش، ماری جوآنا و قرص اکستازی) داشته است.

اسرائیلی‌ها چقدر معتادند؟
کد خبر: 247649
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۵ ۱۵:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| از دهه 1980 تاکنون، استعمال مواد مخدر در اسرائیل از یک نگرانی حاشیه‌ای به یک مشکل محوری که بر کل جامعه اسرائیل تأثیرگذار است، تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین، به نقل از نهاد مبارزه با مواد مخدر اسرائیل، مواد مخدر در اسرائیل به‌آسانی در دسترس است. کودکان، نوجوانان و جوانانی که خواهان خرید این مواد باشند می‌توانند با آرامش و کمترین تشویش به آن دسترسی پیدا کنند. آن‌ها برای خرید این مواد نیازی ندارند به فاصله‌ای دور بروند چون آن‌ها نزدیک مدارس و در محله‌ها فروخته می‌شوند.

بنا بر آمار این نهاد در سال 2018، حدود 300 هزار نفر در اسرائیل مواد مخدر مصرف می‌کنند؛ برخی از آن‌ها تفریحی و برخی به طور منظم. از میان آن‌ها، 70 هزار نفر بین سنین 12 تا 18 سال هستند یعنی 11 درصد از کل افراد این گروه سنی در اسرائیل. حدود 25 هزار معتاد در اسرائیل زندگی می‌کنند بدین معنا که کل حیات آن‌ها به کسب و مصرف مواد مخدر اختصاص دارد. آن‌ها به یک تا 3 بار مصرف (معمولاً هروئین) در روز احتیاج دارند. طبیعتاً آن‌ها کار نمی‌کنند و نمی‌توانند زندگی خانوادگی نرمالی داشته باشند و باری بر دوش جامعه اسرائیل هستند. حدود یک‌سوم از آن‌ها در مراکز ترک اعتیاد در حال درمان هستند اما نرخ موفقیت درمان و توان‌بخشی آن‌ها خیلی بالا نیست.

در حالی که نرخ مصرف مواد مخدر در میان نوجوانان و جوانانی که به مدرسه می‌روند در چند سال گذشته در عدد 11 درصد ثابت مانده است اما این نرخ میان جوانان 18 تا 30 سال (دانشجویان، سربازان و شاغلان)، افزایشی نگران‌کننده (به طور خاص در استفاده از مواد محبوبی نظیر حشیش، ماری جوآنا و قرص اکستازی) داشته است.

بازار غیر قانونی مواد مخدر در اسرائیل، مقادیر زیادی از این مواد را به گردش درمی‌آورد و ارزش آن سالانه 6 میلیارد شیکل برآورد می‌شود. این مواد در درجه اول شامل 100 تن ماری جوآنا می‌شود که عمدتاً از طریق مرز مصر وارد می‌شود. حدود 3 تا 4 تن هروئین از طریق لبنان و اردن و حدود 3 تن کوکائین (ماده‌ای که پیش‌تر تصور می‌شد مختص افراد متخصص لیبرال و ثروتمند است و امروز تمام طبقات اجتماعی از آن استفاده می‌کنند) می‌شود. بیش از 20 میلیون قرص و قطعه‌های اکستازی، LSD و سایر مواد توهم‌زا از طریق دریا و هوا وارد اسرائیل می‌شوند. بیش از ده‌ها جایگزین مواد مخدر، برخی طبیعی و برخی مصنوعی، عمدتاً مواد استنشاقی و فرار در اسرائیل وجود دارد که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها چسب و لاک غلط‌گیر و گاز خنده‌آور است.

منبع: نهاد مبارزه با مواد مخدر اسرائیل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها