کد خبر: 254795
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۶ ۰۸:۵۷:۰۰
| |

در پی سفر چندساعته ترامپ به عراق صورت گرفت:

دلجویی کاخ سفید از مسئولان عراقی

سفر چند ساعته دونالد ترامپ و همسرش به استان الانبار عراق و سخنانش در رابطه با احتمال استفاده از عراق به عنوان پایگاه عملیات علیه سوریه در کنار عدم حضور حتی یک مسئول عراقی در مراسم و دیدارهایش با نظامیان آمریکا جنجال بزرگی را در عراق به وجود آورده است.

دلجویی کاخ سفید از مسئولان عراقی
کد خبر: 254795
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۶ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بعد از ورود رئیس‌جمهوری آمریکا به عراق و خروج از این کشور که بدون ملاقات با هیچ مسئول عراقی و ظاهرا حتی بدون اطلاع مسئولان عراقی در پایگاه هوایی اسد در غرب عراق انجام گرفت، واشنگتن به دنبال دلجویی از مسئولان عراقی بر آمده است.

به گزارش عتمادآنلاین ، وزارت خارجه آمریکا از برنامه دیدار مایک پمپئو وزیر خارجه با عادل عبدالمهدی طی دو هفته آینده سخن به میان آورده است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل سارا سندرز سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: رئیس جمهور ترامپ از نخست وزیر عراق برای سفر به واشنگتن دعوت کرده و نخست‌وزیر عراق هم این دعوت را پذیرفته است.

سندرز همچنین خبر داد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز روز 11 ژانویه در بغداد با عادل عبدالمهدی دیدار خواهد کرد.

گفتنی است سفر چند ساعته دونالد ترامپ و همسرش به استان الانبار عراق و سخنانش در رابطه با احتمال استفاده از عراق به عنوان پایگاه عملیات علیه سوریه در کنار عدم حضور حتی یک مسئول عراقی در مراسم و دیدارهایش با نظامیان آمریکا جنجال بزرگی را در عراق به وجود آورده است.

ائتلاف اصلاح و عمران مجلس در بیانیه‌ای این اقدام ترامپ را نقض آشکار حاکمیت عراق توصیف و تاکید کرد رفتار ترامپ به نحوی بود که گویی عراق یکی از ایالت‌های آمریکاست، این ائتلاف خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده مجلس عراق برای بررسی این نقض آشکار حاکمیت کشور شد.

در این حال دفتر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در اظهارنظری نه‌چندان متقاعدکننده مدعی شد واشنگتن به بغداد در رابطه با تمایل ترامپ جهت سفر به این کشور اطلاع داده بود.

در همین راستا برخی از گروه‌ها و احزاب عراقی با محکومیت حضور ترامپ بدون رعایت پروتکل‌های موجود بین کشورها آن را دهن‌کجی آمریکا به استقلال و تمامیت ارضی کشورشان توصیف کرده و خواهان اخراج تمامی نیروهای بیگانه از عراق شده و تاکید کردند این کار را می‌توانند با استفاده از سلاح انجام دهند.

این احزاب و گروه‌ها خواستار اعلام موضع شفاف دولت و ارتش عراق نسبت به این نقض شدند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها