کد خبر: 491083
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۰:۵۱:۳۰
| |

مرگ روزانه 1000 نفر در هشت کشور آمریکای لاتین در اثر مصرف سیگار

مصرف سیگار روزانه 123 نفر در آرژانتین، 52 نفر در شیلی، 83 نفر در کلمبیا، 443 نفر در برزیل، شش نفر در کاستاریکا، 19 نفر در اکوادور، 173 نفر در مکزیک و 61 نفر در پرو را به کام مرگ می‌کشاند.

مرگ روزانه 1000 نفر در هشت کشور آمریکای لاتین در اثر مصرف سیگار
کد خبر: 491083
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۹ ۱۰:۵۱:۳۰

اعتمادآنلاین| براساس نتایج به‌ دست‌ آمده از مطالعه موسسه بالینی و پزشکی(IECS) در بوئنوس آیرس که با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دولتی کشورهای آمریکای لاتین انجام شده است، مصرف سیگار به عنوان عامل مرگ‌ومیر روزانه 960 نفر در هشت کشور آمریکای لاتین شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، مصرف سیگار روزانه 123 نفر در آرژانتین، 52 نفر در شیلی، 83 نفر در کلمبیا، 443 نفر در برزیل، شش نفر در کاستاریکا، 19 نفر در اکوادور، 173 نفر در مکزیک و 61 نفر در پرو را به کام مرگ می‌کشاند.

براساس آمار ارائه شده، میزان مرگ‌ومیرهای مرتبط با استعمال دخانیات در این کشور بین 9 تا 22 درصد موارد فوت افراد بالای 35 سال را شامل می‌شود.

نتایج این تحقیقات همچنین نشان داد که در هشت کشور مورد مطالعه، سیگار کشیدن هزینه‌ هنگفتی برای نظام بهداشتی و اقتصادی کشورها به دنبال داشته به طوری که هزینه‌های مستقیم مراقبت‌های پزشکی به منظور ارائه خدمات به این دسته بیماران، از دست دادن بهره وری نیروی کار و مراقبت‌های خانگی در منطقه، بیش از 46 میلیارد و 346 میلیون دلار برآورد شده است.

این در حالی است که درآمد مالیاتی حاصل از فروش دخانیات تنها بین پنج تا 30 درصد از مجموع خسارت‌های اقتصادی ناشی از مصرف سیگار را پوشش می‌دهد.

آندرس پیچون ریبیِره مدیر اجرایی موسسه بالینی پزشکی بوئنس آیرس معتقد است، سیگار کشیدن یک مشکل عمده در بخش بهداشت عمومی است که می‌بایست سیاست‌های عمومی کارآمد به منظور فائق آمدن بر آن، به کار گرفته شود.

آلفردو پالاسیوس هماهنگ کننده اقتصادی این موسسه نیز گفت: سازمان جهانی بهداشت معتقد است، افزایش قیمت محصولات دخانیات از طریق مالیات بهترین اقدام برای کاهش استعمال و به دنبال آن کاهش پیامدهای مضر آن در جامعه است. به طور کلی قیمت سیگار در آمریکای لاتین بسیار پایین است اما زمینه برای افزایش مالیات بر دخانیات وجود دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های این تحقیقات، افزایش 50 درصدی قیمت سیگار در هشت کشور تجزیه و تحلیل شده، در 10 سال آینده 61 میلیارد و 870 میلیون دلار سود اقتصادی به همراه داشته و از مرگ بیش از 278 هزار نفر جلوگیری خواهد کرد.

این تحقیق جامع که از سوی مرکز تحقیقات بین المللی توسعه کانادا و انستیتوی تحقیقات سرطان انگلیس تأمین مالی شده است، همچنین تعداد افرادی که هر ساله در این منطقه از سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود ساطع شده توسط دیگران بیمار می شوند را اینطور نشان داد؛ در آرژانتین سالانه حدود 225 هزار نفر به بیماری‌های قلبی، عروقی، انسداد ریوی مزمن، سرطان و ذات‌الریه مبتلا می‌شوند.

همچنین در شیلی سالانه 120 هزار نفر، در کلمبیا 164 هزار نفر، در برزیل یک میلیون و 100 هزار نفر، در کاستاریکا 16 هزار نفر، در اکوادور 50 هزار نفر، در مکزیک 429 هزار نفر و در پرو 125 هزار نفر به این بیماری‌ها مبتلا می‌شوند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها