کد خبر: 597624
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ۰۹:۰۰:۳۹
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

هدف از رونمایی نسل جدید پهپادهای اسرائیل در امارات چیست؟

مدل جدید H2D55 نسبت به پهپادهای سنتی با باتری لیتیومی کارآمدتر است و می تواند به مدت 100 دقیقه با حمل هفت کیلوگرم پرواز کند.

هدف از رونمایی نسل جدید پهپادهای اسرائیل در امارات چیست؟
کد خبر: 597624
|
۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ۰۹:۰۰:۳۹

یک شرکت اسرائیلی تولید پهپاد اعلام کرد که از پهپاد هیدروژنی خود که برای استفاده دفاعی و تجاری طراحی شده  در نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاعی (IDEX) هفته آینده در ابوظبی رونمایی خواهد کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از المانیتور،  گفته می‌شود مدل جدید H2D55 نسبت به پهپادهای سنتی با باتری لیتیومی کارآمدتر  است و می تواند به مدت 100 دقیقه با حمل هفت کیلوگرم پرواز کند. به گزارش شرکت سازنده این پهپادها ، این پهپاد سبک وزن نیازی به تعویض باتری‌های معمولی ندارد و حسن این مساله این است که اثرات زیست‌محیطی استخراج لیتیوم را از بین می‌برد و همچنین هزینه‌های مالکیت را برای شرکت‌هایی که قصد استفاده از آن را در مقیاس بزرگ دارند، کاهش می‌دهد.

اولین رونمایی و نمایش این پهپاد در نمایشگاه بین المللی تجهیزات دفاعی در پایتخت امارات متحده عربی خواهد بود. این نمایشگاه یکی از معدود رویدادهای دفاعی و امنیتی خاورمیانه و شمال آفریقا است که از دوشنبه هفته آینده آغاز می شود.

این اولین پهپاد از سه پهپاد است که قرار است طی 9 ماه آینده رونمایی شوند و هر نسخه جدید دارای توانایی حمل بار بیشتر و عمر باتری طولانی‌تری است و 100 دقیقه در هوا دوام می‌آورد.

ست فرانتزمن، نویسنده کتاب " جنگ‌ هواپیماهای بدون سرنشین"  می گوید که پهپادهای با این قابلیت‌ها برای امارات موارد استفاده متعددی دارند از جمله در توسعه امنیت داخلی، اجرای قانون و سایر انواع خدمات دولتی مناسب هستند: « این پهپادها می‌توانند برای مقابله با قاچاق یا دزدی دریایی و همچنین آتش‌سوزی‌های مقیاس بزرگ که دسترسی به آن‌ها دشوار است، واقعاً خوب باشند.

فرانتزمن به المانیتور می گوید که هواپیماهای بدون سرنشین در حال حاضر در فعالیت های مشترک بحرین با نیروی دریایی آمریکا که وزارت دفاع اسرائیل آن را اولین مشارکت منطقه ای در نوع خود نامیده است، به خوبی مورد استفاده قرار گرفته اند.  عملیاتی به نام Task Force 59 از شناورهای سطحی بدون سرنشین در خلیج فارس برای یافتن قاچاقچیان یا مقابله با تهدیدات ایران استفاده می کند.

المانیتور در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه در اوایل سال 2022، پایتخت امارات متحده عربی با یک سری حملات پهپادی  روبه رو شد این جملات را به حوثی‌های همسو با ایران در یمن نسبت داد و نوشت که این حملات منجر به کشته شدن سه نفر شد اما ادامه دار نبود.

پیکربندی دفاعی H2D55 به گونه‌ای طراحی شده است که قابل استفاده در مأموریت‌های نظارتی طولانی‌تر است یا به حمل محموله‌هایی که مقادیر بیشتری کمک پزشکی، غذا و مهمات را دربرمی گیرند کمک می کند. کاربردهای تجاری آن از اندازه گیری سطوح مواد مغذی خاک برای محصولات تا تحویل تجهیزات در هنگام بلایا را شامل می شود.

فرانتزمن می گوید که امارات متحده عربی موقعیت خوبی برای استفاده از روابط خود با اسرائیل در این زمینه دارد: دولت مایل است تجربیات زیادی در این زمینه کسب کند. اگر اماراتی ها بخواهند اولین کشوری باشند که کاری مانند تحویل وسایل با هواپیماهای بدون سرنشین، یا ساخت مواد یا دارو با پهپادها را تجربه می کنند همکاری با اسرائیل در این زمینه به کمک آنها خواهد آمد.

فرانتزمن در ادامه گفت و گو با المانیتور افزود: "امارات متحده عربی از نظر اتصال آسیا به آفریقا و غرب و همچنین محک آنچه که شرکت ها و کمپانی های متخصص در حوزه فناوری های نوین در امارات متحده عربی در مورد فناوری پیشرفته اسرائیل می دانند، نکته مهمی است.»

این سومین باری است که شرکت‌های اسرائیلی در  یک رویداد تجارت دفاعی جهانی در ابوظبی که انتظار می‌رود میزبان بیش از 1350 غرفه‌دار از بیش از 65 کشور باشد، شرکت خواهند کرد.امضای توافقنامه ابراهیم در سال 2020 روابط دیپلماتیک بین اسرائیل، امارات، بحرین و مراکش را عادی کرد و امکان تجارت آزاد را فراهم کرد. به گفته الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در اوایل سال جاری، روابط اسرائیل با این کشورها در سال 2022 به 2.85 میلیارد دلار رسید. در ماه مه سال گذشته، امارات متحده عربی یک توافقنامه تجارت آزاد با اسرائیل امضا کرد که بر اساس آن تعرفه ها بر 96 درصد کالاها حذف می شود که انتظار می رود طی پنج سال تجارت دوجانبه را 10 میلیارد دلار افزایش دهد.

به گزارش یورونیوز ، گمان می‌رود اسرائیل یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های هواپیمای بدون سرنشین را در اختیار داشته باشد، با این حال ارقام واقعی در مورد تعداد پهپادهایی که در اختیار دارد به دقت محافظت می‌شود.

اسرائیل برنامه پهپادی خود را پس از جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ با مصر آغاز کرد. اکنون بنابه آمار موسسه «RUSI»، اسرائیل بیش از ۶۰ درصد از صادرات جهانی پهپاد را به خود اختصاص داده است.

فروش‌های پهپادی اسرائیل تنها از طریق دولت این کشور انجام می‌شود و فقط مشتریان دولتی قادر به خرید آن‌ها هستند. برای مثال دو ماه پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، آلمان خرید ۱۴۰ پهپاد اسرائیلی را تایید کرد.  وزارت دفاع آلمان در آن زمان اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای استفاده عملیاتی از اکثریت این پهپادها و همینطور استفاده آموزشی از بقیه است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها