کد خبر: 239108
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ۰۹:۳۸:۰۰
| |

با خاطرات آیت‌الله:

انجیل ریگان را چه کسی به هاشمی تحویل داد؟

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در 25 مهر 1365، از ماجرای انجیل ریگان و مذاکره با هیأت آمریکایی می‌نویسد.

انجیل ریگان را چه کسی به هاشمی تحویل داد؟
کد خبر: 239108
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۵ ۰۹:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| در منزل بودم. آقای محمدرضا توسلی آمد و چک کمک به جبهه‌ها را از طرف امام آورد.

احمدآقا آمد. درباره حل مشکل آیت‌الله منتظری صحبت کردیم. قرار شد از امام تقاضا کنیم که ایشان را به تهران بخواهند و به ایشان محبت نمایند. سپس تلاش شود که خاطر ایشان راضی شود. عصر احمدآقا اطلاع داد که امام دستور داده‌اند ایشان به تهران بیایند و قرار شد شب در جلسه سران قوا هم باشند.

عصر آقای محسن رضایی و فریدون مهدی‌نژاد آمدند. مهدی‌نژاد شرح مذاکرات با هیأت آمریکایی در آلمان درباره گروگان‌ها در لبنان و پیشرفت‌هائی که شده را داد و انجیلی را که ریگان امضاء کرده و فرستاده به ما نشان داد.

مرحله‌بندی آزادی گروگان‌ها و گرفتن نیازهای تسلیحاتی و اطلاعاتی را گفت. قرار شد با امام و سران قوا مشورت شود و سپس به اجرا در آید.

شب آیت‌الله منتظری از قم آمدند. با آقایان خامنه‌ای و اردبیلی مهمان احمدآقا بودیم. امام هم شرکت کردند. به آقای منتظری خیلی محبت کردند و گفتند وجود شما برای انقلاب ضرورت دارد و حفظ اعتبار شما وظیفه همه است و دستور تعقیب گروه سید مهدی هاشمی هم به همین منظور بود که بیت شما مطهر شود.

به ایشان دستور دادند که وضع خودشان را عادی کنند و دوباره عفو زندانیان را امضاء نمایند. آقای منتظری نمی‌پذیرفتند ولی امام اصرار کردند. نزدیک بود امام عصبانی شوند که با دخالت ماها وضع بهتر شد.

امام خیلی کوتاه آمدند و متأسفانه آقای منتظری نرم نمی‌شوند. امام یکی دو بار صریحاً گفتند که عمرشان نزدیک به پایان است و شاید چند روز دیگر بیشتر زنده نباشند. دکترها گفته‌اند امام نباید دچار عصبانیت شوند. خیلی متأثر شدیم.

ضمناً به مناسبتی فرمودند احمدآقا که اعّز اشخاص در دل ایشان‌اند، اگر خطائی کند، مثل دیگران او را تعقیب می‌کنند. بالاخره آقای منتظری قبول کردند که ملاقات‌ها را به طور محدود شروع کنند ولی نپذیرفتند که مثل گذشته صحبت و سخنرانی و دخالت در امور نمایند. آخر شب گزارش‌ها را خواندم. عراق با سانسور آثار موشک، روضه خوانی راه انداخته است. از مجموع مطالب برمی‌آید آمریکا خود را ناچار دیده که رضایت خاطر جمهوری اسلامی را جلب نماید.

منبع: کتاب خاطرات

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها