کد خبر: 257047
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ۱۴:۵۸:۰۰
| |

بوگاتی محمدرضا پهلوی + ویدئو و تصاویر

دولت فرانسه به مناسبت مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی، بوگاتی منحصر‌به‌فردی را به او هدیه داد که در حال حاضر هر از چندگاهی در نمایشگاه‌های تخصصی خودرو در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

حجم ویدیو: 9.35M | مدت زمان ویدیو: 00:02:37 دانلود ویدیو
کد خبر: 257047
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ۱۴:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| در سال‌هاى اختناق حکومت رضاخان، که مردم از دیکتاتورى خاندان پهلوى به ستوه آمده بودند، محمدرضا، ولیعهد خاندان پهلوی در سال 1317 تصمیم گرفت با فوزیه بنت فؤاد، شاهزاده مصر ازدواج کند. گرچه این ازدواج در نهایت پس از به سلطنت رسیدن محمدرضا به طلاق انجامید، داماد هدیه گرانقیمتی از دولت فرانسه دریافت کرد؛ یک بوگاتی منحصربه‌فرد و متفاوت.

از مجموع 4 دستگاه موجود از این خودرو بوگاتی، تنها نمونه سالم آن بوگاتی شاه مخلوع ایران است که اکنون در اختیار یک کلکسیونر آمریکایی است. این بوگاتی مدل 1939 دارای یک پیشرانه 3/2 لیتری سوپر شارژ با قدرت 175 اسب بخار است که در سال 1318 از طرف دولت فرانسه به محمدرضا پهلوی هدیه داده شد.

به دلیل کیفیت پایین جاده‌های ایران در آن زمان، شاه زیاد از این ماشین استفاده نمی‌کرد و حتی حاضر نشد به خاطر استفاده شخصی خود از جاده‌ها هم که شده شروع به عمران و آبادانی جاده‌ها کند. در نهایت در سال 1959 شخصی به نام هوشنگ جلیلی با پرداخت 2000 ریال «معادل 275 دلار» مالک این بوگاتی «دست دوم و متروکه» شد.

سال‌ها این ماشین از دید عمومی پنهان ماند و تنها بین علاقه‌مندان بوگاتی دست به دست چرخید تا این که در نهایت در سال 1984 پس از بازسازی کامل در نمایشگاه‌های مختلف خودروهای کلاسیک در آمریکا به نمایش عمومی درآمد. این خودرو همواره مورد توجه کار‌شناسان خودروهای کلاسیک قرار می‌گرفت و جوایز بسیاری دریافت می‌کرد.

این اتومبیل بعد‌ها به قیمت یک میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت. در حال حاضر این خودرو در موزه پترسون کالیفرنیا نگهداری می‌شود و هر از چند گاهی در نمایشگاه‌های خودرو کلاسیک در معرض دید حاضران قرار می‌گیرد.

بوگاتی

بوگاتی

بوگاتی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها