کد خبر: 191909
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۰۸:۳۴:۰۰
| |

یادداشتی از سیدرضا اکرمی؛

احیای ارزش‌های برادری و برابری

اکرمی نوشت: امام به گونه‌ای سخن می‌گفت که فراتر از زمان بود. از همین روی همیشه و در همه زمان می‌شود از بیانات و رهنمود‌های امام استفاده کرد. منشور برادری امام دایره‌المعارفی است که اگر امروز واقعا به آن توجه شود بسیاری از کدورت‌ها و کینه‌ها از بین خواهد رفت.

احیای ارزش‌های برادری و برابری
کد خبر: 191909
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۳ ۰۸:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدرضا اکرمی در روزنامه اعتماد نوشت: هنوز یک دهه از انقلاب نگذشته بود که برخی روحانیون تصمیم گرفتند به دلیل اختلاف نظرهایی که در تشکل جامعه روحانیت مبارز ایجاد شده‌بود، ‌راه جدایی پیش گیرند و تشکل مجمع روحانیون مبارز را تشکیل دهند. پس از این اتفاق بود که امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون توصیه‌نامه‌ای نوشت که به منشور برادری شهرت یافت؛ منشوری که توصیه‌های آن با گذشت چند دهه همچنان برای مردم و مسوولان کارساز است. ما روح‌الله الموسوی‌الخمینی را امام می‌دانیم هم در گذشته و هم در حال و هم در آینده چرا که ...

امام به گونه‌ای سخن می‌گفت که فراتر از زمان بود. از همین روی همیشه و در همه زمان می‌شود از بیانات و رهنمود‌های امام استفاده کرد. منشور برادری امام دایره‌المعارفی است که اگر امروز واقعا به آن توجه شود بسیاری از کدورت‌ها و کینه‌ها از بین خواهد رفت. امام نه‌تنها در این منشور برادری بلکه در فرازهای مختلفی از سخنرانی‌های‌شان به فضای ارزشی برادری‌ها و برابری‌ها تاکید داشتند. ارزش‌هایی که احیای آن لازمه امروز ما است. هر چه جلو می‌رویم و زمان می‌گذرد، هم به دلیل وجود ارتباطات و هم به دلیل افزایش اطلاعات ونیازمندی‌هایی که جز با ارتباطات و اطلاعات میسر نمی‌شود به این جمع‌بندی می‌رسیم که امروز بیشتر از دیروز نیازمندیم و فردا بیشتر از امروز نیازمند. در چنین شرایطی یک حقیقت می‌تواند افراد را به هم نزدیک و یک تشکیک، تشتت و تردید فاصله‌ها را افزون کند. از همین رو تاکید بر ارزش‌های برادری و برابری که امام بر آن باور داشتند و از آن یاد می‌کردند در زمانه حال بسیار به کار خواهد آمد. در همین راستا باید اول بر آگاهی و دانایی خود بیفزاییم و دوم اینکه دشمنان‌مان را بهتر بشناسیم و از آنها فاصله بگیریم تا خدشه‌ای به وحدت و انسجام ما وارد نشود. در این راه نباید تفاوتی میان مسوولان و مردم قائل بود. در این راه هر فردی می‌تواند کارساز باشد و تک‌تک ما اگر به این راه بی‌تفاوت باشیم، می‌توانیم در اختلافات اثر بگذاریم. ما باید ملت و امت و مکتب را در کنار هم قرار دهیم. پیرو مکتب باشیم. در میان امت اتحاد ایجاد کنیم و واقعا ولایت را رهنمود زندگی خود قرار دهیم.

اتحاد و وحدت و همدلی از نقاط کانونی گفتمان امام در دهه 60 بود. در همه سال‌های پس از انقلاب امام خمینی به واقع بر روی اتحاد تاکید داشتند و به‌شدت از تفرقه و تقابل بیزار بودند و همواره توصیه می‌کردند در همه کار اتحاد را در نظر گرفته و از تقابل بپرهیزیم.

وصیتنامه عبادی- سیاسی حضرت امام هم منشور 29 صفحه‌ای است که در جای جای آن بر موضع اتحاد و وحدت تاکید شده است. البته فراز آخر وصیت امام هم بسیار دلچسب و دل‌نشین است. آنجایی که می‌فرمایند «اکنون با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی امیدوار به رحمت الهی از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم.» این فراز تا پایان بسیار دلپذیر ودلچسب است. امام سمبل رحمت الهی بود و همواره توصیه می‌کردند در همه زندگی خدا را در نظر داشته‌ باشیم؛ توصیه‌ای که هم‌پای توصیه به وحدت و اتحاد می‌تواند در شرایط امروز برای مردم و مسوولان بسیار کارساز باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها