کد خبر: 192371
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

مسئولان در حاشیه راهپیمایی روز قدس چه گفتند

هشدار به ترامپ و نتانیاهو؛ پای فلسطین ایستاده‌ایم

مسئولان کشوری و لشگری در حاشیه روز جهانی قدس در پاسخ به سئوالات خبرنگاران به مباحث مختلفی پرداختند؛ از اظهارنظر درباره آینده سیاسی رژیم صهیونیستی تا ماجرای خروج از برجام و تصمیمات ایران در این زمینه. اظهاراتی که عموما با هشدار به آمریکا و رژیم صهیونیستی همراه بود.

هشدار به ترامپ و نتانیاهو؛ پای فلسطین ایستاده‌ایم
کد خبر: 192371
|
۱۳۹۷/۰۳/۱۸ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| راهپیمایی روز قدس امسال درحالی در بیش از 900 شهر کشور با حضور پرشور مردم و مسئولان برگزار شد که به روال هرسال در حاشیه این راهپیمایی مسئولان کشوری و لشگری در حاشیه این راهپیمایی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند؛ پاسخ‌هایی که علاوه بر موضوعات حول روز قدس، انتقال سفارت آمریکا به قدس و وضعیت آینده رژیم صهیونیستی با موضوعات و مسائل روز داخل کشور هم در ارتباط بود. مانند اظهارات اسحاق جهانگیری که از برنامه‌ریزی دقیق دولت برای وضعیت کشور گفت و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که به تحویل هواپیماهای خریداری شده توسط شرکت بوئینگ اشاره و گفت: «ما از تمام ظرفیت‌های قانونی و قراردادی استفاده می کنیم. ما باید در هر شرایطی بتوانیم با تکیه بر ظرفیت های موجود در قالب قرارداد اقدام کنیم.»

گزیده‌ای از مهمترین قسمت‌های این اظهارات مسئولان را به گزارش «اعتمادآنلاین» در زیر می‌خوانید:

دولت جعلی اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جمع راهپیمایان روز قدس با اشاره به همراهی برخی از دولت‌های منطقه با آمریکا بیان کرد: آمریکایی‌ها شاید بتوانند برخی از حکام فاسد منطقه را بتوانند به همکاری با خودشان وادارند اما ملت ایران تسلیم نخواهند شد و از حقوق خودشان و همچنین حق اصلی مردم فلسطین دفاع خواهند کرد و این دولت جعلی، غاصب و رژیم کودک کش حتما از صفحه روزگار محو خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که دولت‌های کشورهای اسلامی چه کوتاهیی کرده اند که هنوز پس از هفتاد سال شاهد اشغال فلسطین هستیم گفت: اگر اینها می‌گذاشتند که مردم حرفشان را بزنند و اگر سرسپرده آمریکا نبودند این همه مردم مسلمان در لحظه ای این دولت جعلی را از بین می‌بردند.

وی افزود: ما امروز هم میبینیم که این حکام فاسد با آمریکا دست دوستی داده اند و خیانت می‌کنند و با صهیونیست‌ها سازگاری می‌کنند اما آینده از آن ماست و این حکام فاسد هم فرعون های زمان هستند.

دشمنان ایران بدانند که با کنج قرار گرفتن ایران منجر به نابودی خود می‌شوند

همچنین علی لاریجانی رئیس مجلس که سخنران ویژه قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران بود، در بخشی از سخنان خود با اشاره به سفرهای اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به کشورهای اروپایی عضو برجام برای تغییر نظر آنها بیان کرد: روز گذشته نخست وزیر بی‌آبروی رژیم صهیونیستی که به اروپا سفر کرده است، از تلاش‌های بی‌وقفه خود در زمینه خروج آمریکا از برجام سخنان زیادی گفت.

رئیس قوه‌مقننه افزود: در همین روزها رسانه‌ها مطرح می‌کنند که سعودی‌ها گفتند ما خلأ فروش نفت ایران را جبران می‌کنیم که همه این تلاش‌ها فقط یک هدف دارد مبنی بر اینکه مثلث شوم آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، ایران را در کنج قرار دهند، اما این موجودات ناشی و موذی مراقب باشند که کاری نکنند که با کنج قرار گرفتن ایران باعث ناامنی خودشان شوند.

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به اینکه از سوی دیگر آنان به علت قدرت یافتن مقاومت نگران هستند، گفت: اندازه این قدرت را جریان صهیونیستی به خوبی می‌داند و اگرچه به زبان نمی‌آورند، اما این نگرانی را در اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه ما باید دائما در حال آماده‌باش باشیم، می‌بینیم. وی با تأکید بر اینکه این اظهارنظر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی حاکی از امنیت لرزان آنان است، ادامه داد: پس از راهپیمایی یک‌ماه اخیر مردم فلسطین با شعار بازگشت به خانه، این امنیت لرزان‌تر از قبل شد، هرچند این افراد با خشونت صهیونیست‌ها مواجه شدند و حدود 200 شهید و هزاران مجروح دادند.

دولت برنامه‌ریزی دقیقی بر اساس شرایط جدید کشور دارد

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایرانیان همواره طرفدار مظلوم بودند و مخالف ظالم هستند، گفت: مردم ما در این مسیر پیشگام بودند و حضور امروز مردم بیانگر این مسئله است. او ادامه داد: دولتمردان آمریکا در یک اشتباه تاریخی وارد شده اند و برخلاف روال همیشگی مردم آمریکا و بر خلاف مقررات بین المللی که دولت بزرگی مانند دولت آمریکا همواره پایبند به مقررات بین المللی بوده، یک توافق بین المللی را به صورت یک طرفه نقض کرد و تحریم های ظالمانه را علیه ملت ایران وضع کرده است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دشمنان باید بدانند مردم ایران چهل سال است تجربه تحریم های آمریکا را دارند و برای هر شرایطی خود را آماده کرده اند، خاطرنشان کرد: ملت ایران مطابق شرایط برنامه ریزی می کنند. دولت برنامه ریزی دقیقی بر اساس شرایط جدید که پیش روی کشور است، دارد. مردم باید از این شرایط مطلع باشند و سعی می کنیم در حد توان خودمان شرایط را برای مردم تشریح کنیم.

طرح معامله قرن،‌ خیانت بزرگ سعودی به مسئله فلسطین است

سرلشگر سیدیحیی صفوی، دستیار و مشاورعالی فرماندهی معظم کل قوا بعنوان سخنران روز قدس در استان کرمان حضور یافت و با اشاره به راهبرد اصلی نجات قدس شریف گفت: راهبرد حق بازگشت ، اتحاد مسلمین و ادامه جهاد مسلحانه تنها راهبرد نجات قدس شریف و کل سرزمین فلسطین است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری از ارایه طرح رییس جمهور امریکا در موضوع فلسطین بعنوان توطئه و فتنه ای جدید نام برد و گفت: طراحی توطئه و فتنه بزرگ و جدید رییس جمهور ایالات متحده برای پایان دادن به مساله فلسطین تحت عنوان معامله قرن که هنوز بطور کامل بیان نشده است و انچه که ترامپ از ان یاد میکند در واقع معامله ای برای نابودی حق مردم فلسطین و واگذار کردن کامل بیت المقدس و سرزمین های اشغالی به رژیم صهیونیستی است و مشروط بر برچیده شدن سلاح مقاومت و تحویل سلاح و تجهیزات فلسطینیان به رژیم صهیونیستی خصوصا در غزه، واگذاری چند روستا با فاصله زیاد از بیت المقدس و مسجد الاقصی و قسمتی از کرانه باختری و نوار غزه به فلسطینیان بدون اختیارات اقتصادی و امنیتی حاصل این معامله است.

وی ادامه داد: مساله اصلی در این معامله خیانت بزرگ سعودی به مسئله فلسطین است و پادشاهی عربستان سعودی با حمایت از این معامله بزرگترین خیانت را به ارمان ازادی قدس و سرزمین فلسطین کرده است و در طول تاریخ حدودا 87 سالی که از حکومت پادشاهی سعودی که توسط انگلیسی ها در عربستان ایجاد شد ، هیچیک از حکام سعودی به اندازه حکام کنونی به ارمان فلسطین و اسلام خیانت نکرده اند و شاید دور از ذهن نباشد بیان این موضوع که این سعودیها هستند که مسیر معامله قرن را پیش پای امریکائیها قرار داده اند.

روز قدس روز بیان مظلومیت مردم فلسطین است

محمدحسین مقیمی، استاندار تهران در جمع راهپیمایان روز قدس در تهران، بیان کرد: در شرایط فعلی نیاز است تا همگان کمک کنند که ملت مظلوم فلسطین به سرزمین اصلی خود بازگردند. او در ادامه افزود: امام خمینی (ره) جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به نام روز قدس نام‌گذاری کرد تا مسلمانان از مردم فلسطین حمایت کنند. استاندار تهران در پایان بیان کرد: پیام روز قدس اعلام همبستگی مردم جهان با مردم مظلوم فلسطین است و امسال باید این مراسم باشکوه‌تر برگزار شود.

آرمان همه آزادی‌خواهان جهان نابودی رژیم صهیونیستی است

سردار غلامحسین غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: روز قدس روز روز حیات اسلام در مقابل رژیم کودک کشی است که به اخلاقیات پایبند نیست و اصول اخلاقی را قبول ندارد. وی گفت: از روز اول نطفه این رژیم خراب، با دخالت مستکبران بوجود آمد و امروز هم شاهدیم کماکان جنایات این رژیم ادامه دارد اما به یُمن انقلاب اسلامی با صحنه‌ای مواجه شدند که موجب شکست آنها می شود. غیب‌پرور در پایان تاکید کرد: آرمان همه ما و ملت های آزادی خواه جهان نابودی رژیم صهیونیستی است.

وظیفه هر انسان آزاده‌ای دفاع از مردم مظلوم فلسطین است

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سیاست های غلط دولت آمریکا در منطقه و انتقال سفارت از تل آویو به قدس، گفت: حرکت غلط و به دور از فکر ایالات متحده آمریکا در انتقال سفارت خود به بیت المقدس، وجدان عمومی انسان ها را بیدار کرده است. از طرفی بلاتکلیف بودن فرآیند به اصطلاح صلح نیز مصائب بیشتری را بر ملت فلسطین تحمیل کرد. ابتکار با بیان اینکه رژیم جعلی اسراییل بنیان خود را بر اساس ظلم به ملت مظلوم فلسطین بنا نهاده، تاکید کرد: این وظیفه هر انسان آزاده‌ای است که در مقابل ظلم قیام کرده و از مردم مظلوم فلسطین دفاع کند.

اروپا منافع ایران را تامین کند، در برجام می‌مانیم

محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس هم در حاشیه راهپیمائی روز جهانی قدس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: ما بارها و بارها نشان داده‌ایم به معاهدات بین‌المللی پایبند هستیم و قطعا پای عهد خود می‌مانیم. او با بیان اینکه اگر دولت یا نهادی بخواهد حقوق ملت ما را پایمال کند با قدرت با آن مقابله می‌کنیم‌، گفت: اگر کشورهای اروپایی بتوانند مطالبات ایران را از برجام تامین کنند ما در برجام خواهیم ماند. عارف در ادامه تاکید کرد: امیدواریم اروپا این بار پای عهد خود بماند و درکنار ایران قرار بگیرد زیرا حقوق و خواست ملت ایران مشروع است.

پالرمو هفته آینده به صحن مجلس ارائه می‌شود

حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت در خصوص اقدامات دولتهای اسلامی در مقابله با انتقال سفارت امریکا به قدس شریف گفت: این اقدامات می تواند شامل طیف متنوعی را از اقدامات دیپلماتیک تا کمک های مالی به مردم فلسطین در برگیرد. امیری در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت لایحه پالرمو در مجلس بیان کرد: این لایحه در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است و هفته آینده به صحن ارائه خواهد شد.

انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس تاثیرات معکوس دارد

علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی درباره انتقال سفارت آمریکا به تل آویو گفت: هدف آمریکا از این امر کاملا مشخص است او می‌خواهد امنیت اسرائیل را حفظ کند و اسرائیل را مشروعیت ببخشد. در حالی که این کار هیچ تاثیری ندارد و اتفاقا تاثیرات معکوس خواهد داشت و موجب می‌شود مردم دنیا تلاش بیشتری برای کمک به فلسطین بکنند. مطهری در پاسخ به این سوال که در شرایطی که آمریکا درصدد افزایش فشار به ایران است و از برجام هم خارج شده چه ضرورت‌هایی وجود دارد که این مسائل دستاویزی برای تخریب یکدیگر نشود، گفت: همیشه در چنین مواقعی مردم ایران متحدتر می‌شوند و همچنین موجب این می‌شود که مردم در راه و اهداف خود مصمم‌تر باشند. لذا این گونه اقدامات همواره تاثیرات معکوس داشته است.

مقاومت علیه رژیم صهیونیستی استمرار دارد

سیدکاظم صدیقی در حاشیه راهپیمایی روز قدس در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که حضور مردم در این راهپیمایی چه پیامی را برای صهیونیست‌ها دارد، بیان کرد: حضور مردم در این راهپیمایی این پیام را می‌دهد که مقاومت استمرار دارد. این حضور پیام اقتدار ملت‌هاست و نوید دهنده نابودی اسرائیل است. او با تجلیل از حضور پرشکوه مردم در این راهپیمایی گفت: این مردم همان مردمی هستند که انقلاب کردند و همچنان به صورت مستحکم در مسیر انقلاب و دفاع از آرمان‌های آن در صحنه حضور دارند.

جهانیان ببینند و بدانند این مردم بر اصول خود پایبند هستند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با توجه به برگزاری 38 ساله روز قدس در کشور گفت: این راهپیمائی و دفاع از ملت های مظلوم از اصول ملت ایران است. جهانیان ببینند و بدانند این مردم بر اصول خود پایبند هستند و هیچ چیز مانع ما در این نخواهد شد.رحمانی فضلی درپایان تاکید کرد: دفاع از ملت مظلوم فلسطین تا تحقق حق باید ادامه داشته باشد و وظیفه همه ملت های مسلمان دفاع از حق مظلومان است و تا زمانی که تمامی جبهه باطل برای دفاع از باطل خود جمع شده اند وظیفه مسلمانان است با اتحاد از حقیقت دفاع کنند.

راهپیمایی روز قدس به راهپیمایی بازگشت در فلسطین مبدل شده است

محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه روز قدس امسال با مشارکت گسترده مسلمانان جهان در اقصی نقاط جهان راه را برای خلق اقتداری دیگر هموار خواهد کرد، گفت: راهپیمایی روز قدس به راهپیمایی بازگشت در فلسطین مبدل و حرکت بزرگی که امام راحل به آن اعتقاد داشتند امروز محقق شده است. او افزود: شاهد عزم و اراده ملت فلسطین در بازگشت به سرزمین مادری خود هستیم و رژیم جعلی صهیونیستی خود را از همه جهات در چنگ قدرتمند ملت فلسطین و دنیای اسلام مشاهده می کند. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اخیرا شاهد شلیک ده ها فروند موشک به اهداف نظامی و تهدید جدی امنیت دروغین سرزمین های اشغالی بودیم، گفت: امروز رژیم صهیونیستی خود را در معرض حرکت عظیم ملت قهرمان غزه در بازگشت به سرزمین خود می‌بیند.

شایعه‌پردازی درباره کمیته امداد از سوی جیره‌خواران صهیونیست انجام شد

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به حضور مردم در روز قدسگفت: امروز نتانیاهو و رسانه‌های معاند سیلی خیلی محکمی خوردند و نا امیدی در چهره آنها موج می‌زند و عصبانی هستند. امروز رژیم صهیونیستی از همیشه تاریخ ضعیف‌تر است. رئیس کمیته امداد درباره حاشیه های پیش آمده درباره کمک این نهاد به مردم فلسطین بیان کرد: آنهایی که این شیطنت را کردند جیره خوار رژیم صهیونیستی هستند. مردم ایران خودشان به مردم فلسطین کمک کردند و در همین راهپیمایی هم صندوق هایی برای کمک به مردم فلسطین قرار داده شده است. مردم ما آگاهانه به ملت فلسطین کمک می‌کنند و فقط صندوق های کمک به فلسطین برای مردم فلسطین ارسال می شود.

کسانی که درباره قدرت دفاعی کشور هم‌صدا با غرب هستند فهم ندارند

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه هم در حاشیه راهپیمائی روز جهانی قدس درباره اقدام آمریکا برای انتقال سفارت خود به قدس اشغالی گفت: این اقدام نشان دهنده وحشت آنها است، آمریکا همه جبهه ها را یکی بعد از دیگری از دست داده است و با این کارهای سمبلیک می خواهند یک امیدی به جبهه کفر بدهند اما نتیجه نمی دهد. سردار حاجی‌زاده درپایان تاکید کرد: بهترین اقدام مسلمانان در این زمان حفظ اتحاد و وحدت است که اگر این اتفاق رخ بدهد مطمئن باشید رژیم صهیونیستی نابود خواهد شد.

همواره آماده مقابله با رژیم صهیونیستی هستیم

امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر از بین رفتن اسراییل در 25 سال آینده گفت: ما فرمایشات رهبر انقلاب را در نیروی زمینی ارتش به صورت یک روز شمار در آورده‌ایم و اعتقاد داریم هر روز که می گذرد یک روز از از عمر اسراییل کم می‌شود. انشاالله با پای کار آمدن همه ملت مسلمان و اقتداری که دنیای اسلام بدست آورده است، رژیم صهیونیستی کمتر از 25 سال آینده از بین خواهد رفت.

حیدری با بیان اینکه فلسطین پاره تن اسلام است، گفت: کمک‌های ما به آنها مادی و معنوی بوده است و ما همواره آماده مقابله با رژیم صهیونیستی هستیم.

سخنان رهبری توطئه ترامپ را خنثی کرد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در حرم مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب بسیار هوشمندانه دست روی نقطه نهایی گذاشتند که آقای ترامپ می خواست با فشار اقتصادی از دست ملت ایران بگیرد. همه فشارهای ترامپ برای این بود که ایران در آینده هسته ای نباشد اما مقام معظم رهبری با سخنان خود توطئه ترامپ را خنثی کرد.

بازی انتقال سفارت آمریکا به قدس آرمان مردم مسلمان را دچار خدشه نمی‌کند

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم در جمع خبرنگاران، بیان کرد: امروز وحدت مسلمانان در حمایت از مردم فلسطین نمایان‌تر شده است. او تأکید کرد: بازی انتقال سفارت آمریکا به قدس نمی‌تواند آرمان مردم مسلمان را دچار خدشه کند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گفت: اینها عواملی است که موجب فروپاشی رژیم صهیونیستی می‌شود.

نزدیکی صهیونیست‌ها به اعراب مرتجع به دلیل ترس از اسلام است

سردار سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی فرمانده کل قوا در راهپیمایی روز قدس درباره نزدیکی برخی دولت‌های عرب به رژیم صهیونیستی بیان کرد:‌ این نزدیکی صهیونیست ها به اعراب مرتجع همچون عربستان و امارات نه از سر اتحاد استراتژیک است بلکه اینها هر دو از اسلام ناب و انقلاب امام خمینی(ره) می‌ترسند. او گفت: آنها همدیگر را پیدا کردند تا زمانی که می ترسند به هم پناه ببرند و این حرف هایی که می زنند همچون کف روی آب است و هیچ خاصیتی برای آن ها ندارد و برای تبلیغات است. سرلشکر فیروزآبادی گفت: گنبد آهنین یک شوخی است، این گنبد اسرائیل بارها امتحان شده و اثری نداشته است و اثر آن در موشک های زیاد هواپیماهای بدون سرنشین و حملات مختلف از لبنان و سوریه به اسرائیل دیده نشده و این بیشتر بحث روانی برای مردم خودشان است تا آرامشی به آنها بدهد.

تحریم‌ها مانع حمایت ملت ایران از مردم فلسطین نخواهد شد

محمدعلی افشانی شهردار تهران با بیان اینکه خوشبختانه مردم ایران به صورت تاریخی همیشه حامی مظلوم بوده اند و با ظالم مبارزه کرده اند، بیان کرد: سرزمین فلسطین اشغال شده است، مردم به قتل رسیده‌اند و رژیم اسرائیل خانه و کاشانه آنها را ویران کرده است؛ بنابراین وظیفه هر مسلمانی است که از مظلومان و همچنین ملتی که سرزمین آبا و اجدادیش را گرفته‌اند دفاع کند. شهردار تهران در پایان با تأکید بر اینکه تحریم‌ها و تهدیدها مانع از حمایت ملت ایران از مردم مظلوم فلسطین نمی شود، گفت: مردم مظلوم فلسطین نه تنها نیازمند پشتیبانی مسلمانان بلکه همه مردم جهان هستند.

رژیم صهیونیستی کلاهش را گرفته تا باد نبرد

همچنین سیداحمد خاتمی به عنوان خطیب موقت تهران، خطبه‌های نمازعبادی سیاسی جمعه این هفته را برعهده داشت. خاتمی با اشاره به انتخاب آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس بیان کرد: توطئه و برنامه دشمنان به فراموشی سپردن مسئله فلسطین یا حداکثر عربی‌ تلقی شدن این موضوع بود اما امام جلوی این توطئه را گرفتند و انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام رژیم صهیونیستی را مهار کرد؛ شعار این غاصبان از نیل تا فرات بود و اگر قدرت داشتند حرمین شریفین را هم اشغال می‌کردند.

خاتمی ادامه داد: امروز رژیم صهیونیستی به چنان ذلتی دچار شده که کلاهش را محکم می‌گیرد تا باد آن را نبرد و از همین رو نخست‌وزیر روسیاه رژیم صهیونیستی مانند گداهای سیاسی در اروپا دوره‌گردی می‌کند و در مصاحبه‌ای گفته حداقل در لندن اجازه ندهید شعار مرگ بر اسرائیل گفته شود که این اوج ذلت است.

امام جمعه این هفته تهران با اشاره به برنامه موشکی کشور و لزوم اقتدار کشور در این زمینه گفت: رهبر انقلاب و همه مسئولان ما یک‌صدا می‌گویند پای این اقتدار موشکی ایستاده‌ایم و هرچقدر بخواهیم موشک تولید می‌کنیم و برد آن را نیز افزایش می‌دهیم و این برگ برنده ما است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها