کد خبر: 222652
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۰۸:۴۱:۰۰
| |

اسماعیلی، نایب‌رییس کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت

مشکل وزارت «صمت» تفکیک نیست ایراد در ادغام نشدن است

نایب‌رییس کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت گفت: باید دقت کنیم که اگر به‌جای بحث تفکیک وزارت «صمت»، موضوع تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستورکار قرار می‌گرفت، احتمالا مورد موافقت قرار می‌گرفت؛ چرا که در تمام حدود یک سالی که بحث اصلاح ساختار دولت و تفکیک چند وزارتخانه مطرح است، عمده مخالفت‌ها درمورد تفکیک وزارت «صمت» است.

مشکل وزارت «صمت» تفکیک نیست ایراد در ادغام نشدن است
کد خبر: 222652
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ ۰۸:۴۱:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیلی، نایب‌رییس کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت در یادداشتی نوشت: بحث اصلاح ساختار دولت که روز گذشته تحت عنوان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مطرح و با رای مخالف نمایندگان روبرو شد، پیش از این نیز در دستور کار مجلس بوده و حتی اخیرا کمیسیون مشترکی نیز به این منظور تشکیل شد اما درنهایت نمایندگان با این موضوع مخالفت کردند و آن‌چه دیروز درخصوص طرح سه باره این موضوع در صحن شاهد بودیم، ناشی از اصرار مکرر دولت بود که به نظر می‌رسد اصرار بیش از این، صرفا منجر به اتلاف وقت مجلس و البته دولت خواهد شد.

شاید نخستین علت رد طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی دیروز این بود که هم‌اکنون یک سال از عمر دولت گذشته و حتی اگر این طرح امروز به تصویب هم می‌رسید، باتوجه به اینکه قاعدتا یکی، دو ماه نیز باید برای رسیدگی به جزییات و پیشنهادهای نمایندگان در کمیسیون و صحن وقت می‌گذاشتیم و پس از آن نیز درصورت تصویب نهایی در صحن، مدتی نیز منتظر تایید شورای نگهبان می‌ماندیم و نهایتا در خوشبینانه‌ترین حالت، رییس‌جمهور در واپسین‌ ماه‌های سال جاری یا حتی ماه‌های نخست سال آینده موفق به ابلاغ آن جهت اجرا می‌شد و در این شرایط عملا تنها 2 سال از عمر دولت باقی می‌ماند. درحالی که احتمالا نزدیک به یک سال نیز باید به وزارتخانه‌ها و ساختار جدید فرصت می‌دادیم تا خود را با شرایط جدید وفق دهند و به این ترتیب عملاً فرصت‌سوزی بزرگی اتفاق می‌افتاد. ضمن آنکه هیچ تضمینی نداریم که رییس‌جمهور بعدی مجددا خواستار ادغام این وزارتخانه‌ها نمی‌شد، کمااینکه همین وضعیت فعلی در دولت احمدی‌نژاد و دولت‌های پیش از آن صورت گرفته است.

با این حال، باید دقت کنیم که اگر به‌جای بحث تفکیک وزارت «صمت»، موضوع تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستورکار قرار می‌گرفت، احتمالا مورد موافقت قرار می‌گرفت؛ چرا که در تمام حدود یک سالی که بحث اصلاح ساختار دولت و تفکیک چند وزارتخانه مطرح است، عمده مخالفت‌ها درمورد تفکیک وزارت «صمت» است. کارشناسان می‌گویند اولا بنابر کدام دلایل و پژوهش ساختار فعلی وزارت «صمت» منجر به ناکارآمدی سیستم بوده است؟ نکته دیگر اینکه اتفاقا ساختار فعلی بسیاری از تعارضاتی که در گذشته میان بخش صنعت و معدن و حوزه تجارت و بازرگانی داشتیم را مرتفع کرده است. چراکه همیشه در بحث تعرفه‌گذاری بر صادرات، واردات و همچنین حمایت از تولید ملی اختلاف‌نظر جدی میان این حوزه‌ها وجود داشت.

حال آنکه در شرایط فعلی وزیر صنعت می‌تواند با اشراف بر زیرمجموعه‌های خود کار را به بهترین شکل پیش ببرد. درمجموع معتقدم اشکال اصلی در حوزه وزارت «صمت» در شرایط فعلی، نه ساختار وزارتخانه، بلکه ازقضا عدم ادغام درست این بخش‌ها در یکدیگر بوده است. درواقع به‌جای ادغام بخش‌های صنعت و معدن با تجارت و بازرگانی، شاهد تجمیع این حوزه‌ها بودیم و طبیعتا اگر این همفکری و همکاری میان حوزه‌های مختلف وزارت «صمت» رخ دهد، قاعدتا مشکلات حل خواهد شد. ناگفته نماند که ما مخالف اصلاح ساختار دولت نیستیم و اتفاقا معتقدیم بخش‌هایی از دولت ازجمله سازمان برنامه و بودجه حتماً باید دستخوش اصلاحات ساختاری شوند اما در حوزه صعنت، معدن و تجارت ساختار فعلی مشکل ندارد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها