کد خبر: 236892
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۰۷:۱۹:۰۰
| |

در صحن علنی مجلس صورت گرفت

لایحه cft تصویب شد/ لاریجانی: رهبری مخالف بررسی لوایح چهارگانه FATF نیستند/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (cft) که از ساعات اولیه صبح امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد.

لایحه cft تصویب شد/ لاریجانی: رهبری مخالف بررسی لوایح چهارگانه FATF نیستند/ موافقان و مخالفان چه گفتند؟
کد خبر: 236892
|
۱۳۹۷/۰۷/۱۵ ۰۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| از ساعات اولیه صبح امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسمCFT آغاز شد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نمایندگان دولت در صحن علنی مجلس بودند. همچنین محمدباقر نوبخت، بهروز کمالوندی و سیدعباس عراقچی هم به جمع نمایندگان دولت در جلسه امروز مجلس پیوستند. صحن علنی مجلس با حضور 263 نفراز نمایندگان رسمی بود.

به جز بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (cft) سوال از وزیر نیرو هم در دستور کار امروز مجلس قرار داشت.

3 نماینده در رای‌گیری CFT شرکت نکردند

پس از استماع صحبت‌های مخالفان و موافقان، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، محمدجواد ظریف به عنوان نماینده دولت در مجلس درنهایت لایحه الحاق ایران به تامین مالی تروریسم CFT رای‌گیر شد. از میان 271 نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس 143 نماینده رای موافق، 120 نماینده رای مخالف و 5 نماینده رای ممتنع به تصویب لایحه CFT دادند. همچنین براساس آراء 3 نفر از نمایندگان مجلس در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند. بنابراین با وجود همه مخالفت‌ها و درگیری‌ها در یک دو ماه گذشته این لایحه مورد موافقت اکثریت نمایندگان قرار گرفت و به تصویب رسید.

ظریف: مجلس در برابر تصمیمی تاریخی قرار گرفته است



محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در جلسه بررسی لایحه الحاق ایران به مبارزه با تامین مالی تروریسم گفت: ما توانسته ایم همانطور که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان فرمودند با شکست دادن تحریم ها آمریکا را شکست بدهیم.


وزیر امور خارجه افزود: ما بارها با مقاومت مردم و با تدبیر، آمریکایی ها را شکست دادیم، این بار هم با درایت و با همراهی و همدلی آمریکا را شکست خواهیم داد. تحریم های آمریکا علیه مردم بزرگ ایران حتما شکست خواهند خورد.


وی تصریح کرد: شکست تحریم ها نیازمند همراهی و همدلی همه مردم و نیازمند رعایت مصالح ملی خارج از نگرانی های جناحی است.


ظریف اضافه کرد: در دو هفته گذشته انزوای ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد به نمایش گذاشته شد، رییس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی نتوانست جامعه بین المللی را علیه جمهوری اسلامی ایران بسیج کند، رییس جمهوری آمریکا با سو استفاده از ریاستش بر شورای امنیت که تمام شد نه تنها نتوانست شورای امنیت را به ابزاری برای اعمال فشارعلیه ایران تبدیل کند بلکه جلسه شورای امنیت تبدیل به یک جلسه محاکمه سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا شد.


رییس دستگاه دیپلماسی افزود: اینها همه از برکات درایت مردم، درایت مقام معظم رهبری تصمیم مجلس شورای اسلامی و پیگری برجام بود.


وی یادآورشد: برجام توانست سیاست های آمریکا را در دنیا منزوی کند. برجام توانست حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد، برجام توانست رژیم جنایتکار صهیونیستی و نتانیاهو را در دنیا رسوا کند، در حدی که اتهامات وی در جلسات مختلف به استهزا کشیده شد.


ظریف گفت: اینها همه از توفیقات مردم بزرگ ایران، از توفیقات شما نمایندگان محترم مجلس برای رسیدگی به خواست های مردم است.


وزیر امور خارجه ادامه داد: امروز مجلس در برابر تصمیم تاریخی قرا رفته است ما با برجام توانسیم یک رشته از بهانه های آمریکا و صهیونیستها را از آنها بیریم. برجام اگر به نفع ایران نبود آمریکا از ان خارج نمی شد و نتانیاهو از روز اول اعلام نمی کرد یک تنه و تنها در برار برجام ایستاده ایم.


وی تصریح کرد برجام توفیق این ملت بود توفیق ملت را تبدیل به ضعف ملت نکنیم لوایحی که برابر مجلس قرار گرفته و مجلس با درایت تصویب کرده امروز هم در برابر وجدان عمومی بر اساس مصالح مجلس تصمیم خواهد گرفت بهانه های بعدی را از امریکا می گیرد .

فریاد فلاحت‌پیشه بر سر مجتبی ذوالنوری

کریمی قدوسی و ذوالنوری که مخالف گزارش کمیسیون امنیت ملی بودند نسبت به گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره cft اعتراض کردند و در جایگاه هیات رئیسه حاضر و دقایقی را با علی لاریجانی صحبت کردند.

مجتبی ذوالنوری در اعتراض به صحfت‌های سخنگوی کمیسیون امینت ملی، خطاب به نجفی خوشرودی که در حال بیان نظر کمیسیون از تریبون رسمی مجلس بود گفت: دروغ است، دورغ است، این نظر کمیسیون نیست. اگر نظر موافقان در کمیسیون را اعلام می‌کنند باید نظر مخالفان هم اعلام شود.

نقوی حسینی هم که نسبت به این گزارش اعتراض داشت با صدای بلند در صحن فریاد می‌زد که نجفی خوشرودی حرف‌های خودش را زد.

در ادامه جلسه علنی امروز، اعتراضات نمایندگان مخالف گزارش کمیسیون استمرار پیدا کرد و ذوالنوری سر میز فلاحت‌پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی رفت. محتوای مکالمه آن‌ها مشخص نبود اما فریاد فلاحت‌پیشه بر سر ذوالنوری توجه خبرنگاران را جلب کرد.

در اقدامی هماهنگ نمایندگان دلواپس در جلسه امروز مجلس قصد بر هم زدن نظم جلسه علنی را دارند. در این راستا ادیانی‌راد، سالک، سلیمی و پژمانفر و حاجی دلیگانی مدام درخواست اخطار و تذکر را داشتند.

نه تهدید کردم و نه تهدید می‌پذیرم

در ادامه جلسه امروز مجلس، علی لاریجانی در پاسخ به تذکر نصرالله پژمانفر، نماینده مجلس و از مخالفان تامین مالی تروریسم (cft) ضمن عذرخواهی از نقوی‌حسینی که پژمانفر اعلام کرده بود که رییس مجلس نباید در میان سخنرانی او صحبت می‌کرد، بیان کرد: در مورد تصویب برجام نقوی حسینی در مجلس قبلی حضور داشت. اینطور نبود که در 20 دقیقه تصویب شود. 4 ساعت درباره آن بحث شد.


لاریجانی در ادامه توضیح درباره برجام بیان کرد: کمیسیون برجام تشکیل شد و 15 جلسه بحث کردند و بالاخره نمایندگان بر متنی وفاق کردند. همه این مسیرها طی شد و انصافا این گونه نبود که می‌گویید.

رییس مجلس در ادامه در واکنش به قسمت دوم تذکر پژمانفر که گفته بود لاریجانی در جلسه غیرعلنی نمایندگان را تهدید کرده تا به این لایحه رای دهند، بیان کرد: در جلسه غیرعلنی من چه چیزی گفتم که شما بترسید؟ من فقط نامه رهبری را خواندم. چه تهدیدی کردم؟

لاریجانی در ادامه با اشاره به پیامک‌های تهدیدآمیزی که از چند روز قبل برای نمایندگان مجلس ارسال شده بود تا به لایحه cft رای منفی بدهند، گفت: خود شما از ساعت 6 تا 8 جلسه غیرعلنی داشتید. تهدید این پیامک‌هایی است که از بیرون می زنند. مجلس ما بالغ‌تر از این است که تحت تاثیر پیامک قرار بگیرد. من هم هیچگونه تهدیدی نمی‌پذیرم.

همچنین در میان این تذکر پژمانفر نماینده مخالف cft و دولت با اشاره به پخش علنی مجلس از رادیو بیان کرد که چند هزار نفر بیرون مجلس تجمع کرده و مخالف تصویب این لایحه هستند. صحبت‌های پژمانفر در حالی مطرح می‌شود که از صبح عکس‌هایی از این تجمع منتشر شده و نهایتا صد نفر جلوی مجلس تجمع دارند.

رهبری مخالف بررسی لوایح چهارگانه FATF نیستند

علی لاریجانی، رییس مجلس همچنین در واکنش به اخطار سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی درباره صحبت‌های نسبت داده شده به مقام معظم رهبری مبنی بر مخالفت ایشان با لوایح چهارگانه که از طرف برخی از نمایندگان مجلس مخالف تصویب این لوایح عنوان می‌شود، بیان کرد: من از رهبری درباره بررسی لوایح سوال کردم و ایشان نظرشان را گفتند و من هم برایتان خواندم.

او با تاکید بر این موضوع که جلسه غیرعلنی تشکیل شده است تا نظر دفتر مقام معظم رهبری برای نمایندگان قرائت شود، گفت: من در جلسه غیرعلنی این متن را برای شما خواندم نمی‌دانم که چرا دوباره اصرار می‌کنید. لاریجانی در ادامه تاکید کرد که چون دوباره طرح کردید متن این نامه را بار دیگر قرائت می‌کنم. او درباره این نامه اعلام کرد که با توجه به اختلاف نظر درباره بیانات ایشان من از دفترشان درخوسات کردم تا نظر ایشان را با صراحت اعلام کنند تا اگر نظرشلانم مخالف است ما این لایحه را تصویب نکنیم.

لاریجانی در ادامه نامه را قرائت کرد. در بخشی از این نامه آمده است: نسبت به موافقت و عدم موافقت درباره لوایح 4 گانه به دنبال فرمایشات معظم له آمده است که ایشان با بررسی این لایحه مخالفتی ندارند تا مسیر قانونی خود را طی کند.

متن کامل نامه دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به رییس مجلس به شرح زیر است:

آقای لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری مدظله العالی با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم له در دیدار با نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون ها گفتم مربوط به اصل کنوانسیون ها بود و نه کنوانسیونی خاص لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.

حواشی جلسه امروز مجلس؛ از در دست گرفتن پلاکارد تا پاره کردن متن لایحه و پرتاب به سمت لاریجانی


*پس از پایان نطق‌های موافق و مخالف لایحه cft محسن کوهکن، سیدجواد کریمی‌قدوسی، نصرالله پژمانفر، سید ناصر موسوی لارگانی، محمدعلی پورمختار، سیدصادق طباطبایی، حسینعلی شهریاری و حسینعلی حاجی دلیگانی و تعدادی دیگر از نمایندگان دلواپس پلاکاردهایی را در مخالفت با cft بالا گرفتند.

*از نکات جالب این جلسه فیلم‌برداری محمدجواد جمالی، نمیانده فسا از نمایندگان مجلس در این بحبوبه بود. مجتبی ذوالنوری و احمد سالک با در دست داشتن پلاکاردی به جلوی هیات‌رییسه رفتند و پلاکاردها را بالا گرفتند و در این بین موافقان هم دست به کار شدند و اردشیر نوریان و کمال دهقانی عدد چهار را در موافقت با این لایحه بالا گرفتند.

*در زمان قرائت متن لایحه، گعده نمایندگان موافق و مخالف در جلوی تریبون هیات‌رییسه مجلس افزایش پیدا کرد و موافقانی مانند قسیم عثمانی، نماینده بوکان پلاکاردی را بالا گرفتند که بر روی آن نوشته شده بود مجلس به کنوانسیون رای مثبت خواهد داد. همچنین مصطفی کواکبیان و رحیمی جهان‌آبادی چهار چهار می‌کردند.

*علی لاریجانی با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان برای علنی شدن آرایشان اعلام کرد که در این خصوص رای‌گیری شده بود و رای نیاورد بنابراین آرا مخفی است.

*محمدجواد ابطحی که نسبت به سخنان لاریجانی اعتراض داشت بعد از رای آوردن لایحه cft برگ‌هایی که گفته می‌شود آیین‌نامه داخلی مجلس بوده را پاره کرد و به سمت لاریجانی پرتاب کرد.

*درحالی رای‌گیری شفاف درباره لایحه cft در مجلس تصویب نشد که مجتبی ذوالنوری نماینده اصولگرای مجلس درحال جمع‌آوری امضا برای نامه‌ای در بین نمایندگان مجلس است.

*او اعلام کرده این نامه مربوط درخواست نمایندگانی است که می‌خواهند رایشان درباره cft در خبرگزاری خانه ملت منتشر شود. این نامه تا کنون 72 امضا دارد.

*درحالی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (cft) در صحن علنی مجلس درحال بررسی است که گعده‌های مختلفی از نمایندگان مجلس در صحن تشکیل شده است.

*کوهکن، امیرآبادی، سلیمی، پاپی‌زاده، ابطحی و دهقان از نمایندگان ولایی و پزشکیان، رحیمی و عارف از نمایندگان عضو فراکسیون امید کسانی هستند که در این گعده‌ها حضور دارند.

* درحالیکه صحن علنی مجلس برای بررسی CFT شروع شده و مخالفان تصویب آن در حال نطق هستند، نمایندگان مخالف تصویب این لایحه پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده: «به کنوانسیون استثماری رای نمی‌دهیم». حسینعلی شهریاری، نصرالله پژمانفر و ناصر موسوی لارگانی جزء این نمایندگان هستند.

*درگیری‌های لفظی در صحن علنی مجلس: سیدحسین نقوی حسینی به عنوان دومین نماینده مخالف پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا دلایل خود را برای مخالفت با تصویب لایحه cft عنوان کند. در بخشی از این دفاعیه او با اشاره به تصویب برجام در مجلس صحبت‌های همفکران خود را بار دیگر تکرار کرد و خطاب به لاریجانی عنوان کرد که شما در 20 دقیقه برجام را تصویب کردید. این صحبت نقوی حسینی واکنش لاریجانی را در پی داشت. رییس مجلس وارد بگو و مگو با این نماینده شد و در پاسخ به او گفت: نخیر 20 دقیقه نبود 4 جلسه برگزار شد، خلاف نگویید. در زمان دفاع بهروز نعمتی نماینده موافق تصویب لایحه cft هم در صحن علنی مجلس بین او و محمد دهقان که مخالف این لایحه بود و قبل زا او سخنرانی کرده بود، درگیری لفظی ایجاد شد. درحالی محمد دهقان با سر و صدا خواهان تذکر به بهروز نعمتی بود، علی لاریجانی از نعمتی خواست که از کسی اسم نبرد تا مشکلاتی از این دست رخ ندهد.

موافقان و مخالفان چه گفتند؟

درحالی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (cft) در مجلس در حال بررسی است که موافقان و مخالفان این لایحه در حال نطق در این باره هستند.

بهروز نعمتی، نماینده تهران به عنوان اولین نماینده موافق تصویب cft در مجلس با بیان اینکه ملحق نشدن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یعنی بهانه جدی به دست دشمنان بدهیم، گفت: عملا ما که سال‌های سال هزینه تروریست داده‌ایم و عزیزانمان هنوز خونشان خشک نشده است. کاری را که باید در دولت‌های نهم و دهم انجام می‌دادیم و هزینه‌های آن را پرداخت کردیم چرا همان زمان انجام نداده‌ایم.

او با تاکید بر این موضوع که وقتی عضویت را نپذیرفتیم یعنی به آن الزامات پایبند نیستیم، بیان کرد: حتی دوستان و کشورهایی که در دوران تحریم کمک کردند امروز به ما می‌گویند اگر عضویت را نپذیرفتید ما نمی‌توانیم با شما ارتباط داشته باشیم.

نعمتی عنوان کرد: در این یکی دو روز خیلی از عزیزان از مراجع تقلید خرج کردند. پیش هر مرجع تقلیدی بروید اگر سئوال مطرح کنید پاسخ سوال شما را می‌دهند و برخی دوستان القا می‌کنند که مراجع عنوان کرده‌اند که با موضوعات گونه‌ای دیگر برخورد شود.

او تاکید کرد: بعضی از دوستان ما مطرح می‌کنند که با تصویب این لایحه اطلاعات ما لو می‌رود. کدام اطلاعات؟ مگر ما تا به امروز یک دینار به تروریست‌ها کمک کردیم؟ اگر رهبری موافق تصویب این لایحه نباشد به آن رای نخواهم داد

نماینده تهران ادامه داد: چه کسی بحث تحفظ را بررسی می‌کند؟ چه کسی اصلا رسیدگی می‌کند اگر حق تحفظ وجود داشته باشد بین دو کشور است. یعنی دو کشور باید این موضوع بررسی کنند و آن هم دادگاهی برای بررسی آن وجود دارد.

نعمتی افزود: چرا با تصویب نشدن برای دیگران حق ایجاد کنیم. بیش از 188 عضو این کنوانسیون هستند و بیش از 166 کشور شرط گذاشته‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به فشار مخالفان درباره برجام عنوان کرد: شماهایی که می‌گویید از قبل برجام ضرر کرده‌ایم. حداقل نفع برجام این است که کشورهایی که بر علیه ما بودند امروز در کنار ما هستند. چهار قطعنامه علیه ما بود که الان بی‌اثر شده‌اند.

او با تاکید بر جلسه اخیر سازمان ملل گفت: ببینید در نیویورک چه کشورهایی با رییس‌جمهور ما دم‌خور بودند. جفاست که مشکلات را به عهده دوستان بگذاریم. کشوری در حال تعلیق هستیم و بعد از ما تنها یک کشور در لیست سیاه سازمان ملل است که آن هم کره شمالی است.

نعمتی عنوان کرد: ما اطلاعات سری خود را قطعا در اختیار کسی نمی‌گذاریم. حق شرط حق حاکمیتی هر کشور است و اگر کسی اعتراض داشته باشد طرف ما همان کشور است. کنوانسیون ابزار مناسبی برای مقابله با تروریسم است. ما که ده ها هزار نفر شهید و هزینه های سنگین داده ایم چرا باید خود را به گونه‌ای معرفی کنیم که حامی تروریسم هستیم در حالی که بزرگترین تاوان را داده‌ایم.

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه نمایندگان با مقام معظم رهبری بیان کرد: برخی عنوان می‌کنند که نمایندگان تبعیت نمی‌کنند از همین تریبون اعلام می‌کنم که اگر مقام معظم رهبری امری کنند رای نخواهم داد. ارتباط مجلس با دفتر مقام معظم رهبری رییس مجلس هستند. امروز همه نمایندگان مسئول هستند. قرار نیست مردم ما مانند قدیم در بدترین شرایط باشند.

محمد دهقان نماینده چناران به عنوان اولین مخالف تصویب cft در مجلس بیان کرد: علت دلار 19 هزار تومانی اجرای الزمات FATF توسط دولت بود. او عنوان کرد: آمریکایی‌ها علیرغم تمام وعده‌هایشان تمام توانشان را گذاشتند که از طریق فشار اقتصادی مردم را به ستوه بیارورند و زمینه ضربه زدن به ایران را فراهم کنند. دهقان در ادامه افزود: در شرایط جنگی آیا ما باید شاگرد خوب کلاس باشیم یا نه؟ ما از زمان جنگ هم تحریم بودیم و به الزاماتی که گروه ویژه اقدام مالی برای ایران دیکته کرده پایبند نبودیم و کار خودمان را می‌کردیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی با بیان اینکه از سال 95 دوستانی که رفتند الزامات اف ای را پذیرفتند قبل از اینکه ما کنوانسیونی را بپذیریم، گفت: در دو سال گذشته دوستان به خاطر اینکه می‌خواستند ثابت کننند با هنجارهای بین‌المللی هماهنگ هستند اجازه ندادند که ارز وارد کشور شود.

او تاکید کرد: هدف خود جمهوری اسلامی ایران است نه حزب الله؛ هزار حزب‌الله لبنان فدای جمهوری اسلامی ایران.

رای‌گیری برای علنی شدن آراء

با توجه به درخواست 40 نماینده برای علنی بودن رای نمایندگان مجلس درباره بررسی کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسمCFT به دستورعلی لاریجانی، رییس‌ مجلس شورای اسلامی رای‌گیری انجام شد. نمایندگان مجلس با این درخواست مخالفت کردند و رای نیاورد.

40 نماینده خواستار علنی شدن رای نمایندگان شدند

احمد امیرآبادی،عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: 40 نماینده در این نامه که به بنده تحویل داده شد، خواستار مشخص شدن نام موافقان و مخالفان رای گیری لایحه CFT و اعلام آن هستند.


وی ادامه داد: این موضوع در صحن علنی مجلس به رای گیری مجلس گذاشته می شود و اگر نمایندگان موافق آن باشند رای گیری هلمی انجام می شود.

امکان آبستراکسیون اعضای فراکسیون ولایی در جلسه امروز مجلس


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین به جلسه صبح امروز این فراکسیون اشاره کرد و گفت: اعضای این فراکسیون جدا از جلسه غیرعلنی امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ضمن برگزاری جلسه دیگری مخالفت خود را با CFT اعلام کردند.


امیرآبادی رای اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی به لایحه CFT را منفی اعلام کرد.


وی افزود: احتمالا اگر تعداد ما به حد لازم برسد در مجلس آبستراکسیون( نصاب شکنی) خواهیم کرد و از مجلس خارج می شویم و اگر تعداد ما برای آبستراکسیون کافی نباشد در مجلس جمع می شویم.

نمایندگان ولایی حضور نیافته و آنها در جلسه فراکسیون صبح امروز خود به طور جداگانه این موضوع را بررسی کردند.

تجمع مخالفان لایحه CFT مقابل مجلس در آستانه بررسی این لایحه

تجمع کنندگان که به حدود 100 نفر می رسند با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواهان تصویب نشدن لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم هستند.


در پلاکاردهای مخالفان این لایحه نوشته شده است: نباید مجلس CFT را تصویب کند، نباید سرنوشت مشابه برجام را در کشور ایجاد کنیم، ما مخالفان لایحه CFT هستیم.


این تجمع کنندگان هیچ شعاری نمی دهند و تنها مقابل مجلس با پلاکاردهایی به سمت خیابان ایستاده اند.


هم اکنون در جلسه غیر علنی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی این لایحه با حضور نمایندگان دولت و مجلس درحال بررسی است.


همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ساعت 8 صبح امروز در جلسه علنی این لایحه را بررسی می کنند.


دولت برای بهبود جایگاه خود در گروه ویژه اقدام مالی، به تازگی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و جرائم سازمان یافته، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرده است.


گروه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یا همان FATF در سال 1989 میلادی از سوی کشورهای گروه 7 شکل گرفت و یک گروه بین دولتی است که هدف توسعه و پیشرفت واکنش بین المللی نسبت به پولشویی را دنبال می کند.


گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) تیرماه سال 95 و به دنبال اجرای برجام و نیز برخی اقدام های ایران در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، نام ایران را از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود برای مدت یک سال تعلیق کرد.


این گروه در نشست تیرماه امسال خود در والنسیای اسپانیا اعلام کرد که با توجه به پایبندی ایران به تعهدات خود برای شفاف سازی نظام پولی و بانکی، یکسال دیگر به ایران فرصت داد تا اصلاحات قانونی لازم را برای جرم انگاری پولشویی، جرایم سازمان یافته و تامین مالی تروریسم انجام دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها