کد خبر: 422778
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۱۴:۲۰:۰۰
| |

دلایل محکومیت بهاره هدایت چیست؟

وکیل بهاره هدایت گفت: حکم بدوی درباره این پرونده صادر شده است و در مهلت تجدیدنظرخواهی قرار داریم و انشاءالله در مهلت قانونی این کار را انجام می‌دهیم.

دلایل محکومیت بهاره هدایت چیست؟
کد خبر: 422778
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۸ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| امیر رئیسیان، وکیل بهاره هدایت گفت: حکم بدوی درباره این پرونده صادر شده است و در مهلت تجدیدنظرخواهی قرار داریم و انشاءالله در مهلت قانونی این کار را انجام می‌دهیم.

وکیل بهاره هدایت گفت: سه عنوان مجرمانه در پرونده خانم هدایت وجود دارد. یکی تبلیغ علیه نظام، دوم اتهام تشویق به خشونت و سوم؛ اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت است.

وی افزود: دادسرا اینکه خانم هدایت در توئیتی اعلام کرده در مراسم جانباختگان هوایی شرکت می‌کند را مصداق دعوت به خشونت تلقی کرده است. آن تجمع را نیز مصداق اجتماع و تبانی دانسته و مابقی توئیت‌های خانم هدایت هم به منزله تبلیغ علیه نظام قلمداد شده است.

رئیسیان ادامه داد: در اتهام «حضور در تجمع به قصد برهم زدن امنیت»، علیرغم اینکه هیچ اتفاقی منجر به بروز آشوب رخ نداده و مهم‌تر از آن هیچ گونه مستنداتی هم وجود ندارد که نشان دهد ایشان به قصد برهم زدن امنیت شرکت کرده است، ولی صرفا به این دلیل که در آن مراسم حضور داشته، دادگاه ایشان را به اتهام اجتماع و تبانی طبق ماده 610 مجازات اسلامی به 4 سال حبس محکوم کرده است.

وی همچنین افزود: در مورد اتهام تبلیغ علیه نظام نیز دادگاه خانم هدایت را به 8 ماه حبس محکوم کرده است. و اما درباره اتهام سوم که دعوت به خشونت بوده، ایشان تبرئه شده است. این محاکمه صرفا به دلیل انتشار توئیت و شرکت در مراسم جانباختگان هواپیمای اوکراینی بوده است.


امیدوارم که روند پرونده به سمت مثبتی رفته و حکم صادره در مرحله تجدیدنظر تغییر کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر بنا باشد کسانی به جرم شرکت در مراسم جانباختگان هواپیمای اوکراینی محکوم شوند، اتفاق خوبی نیست و بدین معناست که قوه قضائیه همه کسانی که در آن مراسم شرکت کرده اند را مجرم انگاشته است گرچه تاکنون حکمی برایشان صادر نشده باشد این رویکرد نمی تواند آثار اجتماعی خوبی داشته باشد.

رئیسیان گفت: به عبارتی، بخشی از جامعه که در تجمعی مسالمت آمیز و بدون حمل سلاح تنها با هدف سوگواری جمعی حضور پیدا کردند و نهایتا مطالبه ای هم دال بر پذیرش مسئولیت در آن مطرح نموده اند، مجرم شناخته شده اند. در این پرونده ایشان به این دلیل که در آن تجمع کار مشخصی انجام داده، محکوم نشده است، بلکه صرف حضور در آن تجمع جرم به حساب آمده است. این حکم اساسا مبنای صحیحی از باب اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم امنیتی ندارد.

وی گفت: اگر بخواهیم ماده 610 قانون مجازات اسلامی را درنظر بگیریم، این ماده می گوید اگر دو نفر یا بیشتر برای ارتکاب یک جرم امنیتی باهم تبانی کنند، یعنی جرم را مرتکب نشوند و فقط تبانی کنند مصداق ماده610 تلقی می شود.


حالا اگر در تجمعی شعاری سرداده شود، مصداق تبلیغ محسوب می‌شود و خود به خود با اثبات این جرم، موضوع تبانی که مجازاتی مستقل دارد منتفی می شود.

در این پرونده نه دلیلی در جهت اثبات همقصدی و هماهنگی پنهانی موکل با دیگران وجود دارد که نام آن را تبانی بشود گذاشت و نه مستندی برای سردادن شعار وجود دارد یعنی نه توافقی بر ارتکاب جرم علیه امنیت موجود است و نه آن جرم مستقل برای مثال تبلیغ، اتفاق افتاده است. ایشان در مراسم نیز مرتکب جرمی نشده و صرفا مانند بسیاری دیگر حضور داشته است. بنابراین نه در توئیت خانم هدایت و نه در عملکرد و نیت او موردی برای برهم زدن امنیت وجود نداشته است.ژ

متاسفانه دادگاه این موضوع را با کشف نیت از طرق غیرمشخص به دست آورده است. اماراتی که وجود دارد کاشف از نیت ضدامنیتی نیست.

در مورد توئیت‌های دیگر که تحت عنوان تبلیغ علیه نظام مورد استناد قرار گرفته بحث‌های دیگری مطرح است و اختلافی در نظر ما و دادگاه نسبت به اینکه تبلیغی انجام شده یا خیر، وجود دارد. تفسیر دادگاه این است که توئیت‌های دیگر ایشان مصداق تبلیغ است و ما این تفسیر را نمی پذیریم.

رئیسیان گفت: خانم هدایت در گذشته به موجب پرونده ای که با اصلاح قانون مجازات می بایست 5 سال حبس می کشیده قریب به 7سال حبس را تحمل کرده است یعنی مازاد بر مدت قانونی متحمل مجازات شده اند، بخشی از عمرش به دلیل اشتباه قضایی و یا هردلیل دیگر هدر رفته است.

بنابراین ایشان تاکنون تاوانی سنگین برای فعالیت اش داده است و تازه از محکومیت سابق خود فارغ شده و بعد از سالها دوباره به دانشگاه بازگشته است و روا نیست که برای این مراسم چنین حکمی صادر شود. امیدوارم که حکم صادر شده علیه ایشان اصلاح شود.

منبع: امتداد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها