کد خبر: 436984
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۶:۳۶:۰۰
| |

حاشیه‌های بی‌پایان مدیریت یک سازمان، استعفای علی‌عسگری باز هم تکذیب شد

شایعه رفتن علی علی‌عسگری از صداوسیما هر از چندی در محافل رسانه‌ای یا دنیای مجازی مطرح می‌شود. عمدتا هم با واکنشی از مدیران صداوسیما به دست فراموشی سپرده می‌شود تا بار دیگر نام علی‌عسگری بر سر زبان‌ها بیفتد.

حاشیه‌های بی‌پایان مدیریت یک سازمان، استعفای علی‌عسگری باز هم تکذیب شد
کد خبر: 436984
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ ۰۶:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| حاشیه‌های «رسانه ملی» تمامی ندارد. اگر یک روز پخش برنامه‌ای در کنداکتور جنجال نیافریند و بخش‌هایی از آن دست به دست نشود، اگر یک روز حمله به دولتی‌ها توجه افکار عمومی را جلب نکند، اگر یک روز حذف یک برنامه سر و صدا درست نکند، حتما اخبار مربوط به عبدالعلی علی‌عسگری در کسوت رییس صداوسیماست که یک‌تنه این بار را به دوش بکشد. بالاخره یک صداوسیماست و حاشیه‌های رنگ به رنگش. شایعه رفتن علی علی‌عسگری از صداوسیما هر از چندی در محافل رسانه‌ای یا دنیای مجازی مطرح می‌شود. عمدتا هم با واکنشی از مدیران صداوسیما به دست فراموشی سپرده می‌شود تا بار دیگر نام علی‌عسگری بر سر زبان‌ها بیفتد. این‌بار هم این شایعه البته نه به گستردگی دفعات پیش شنیده می‌شد و گرچه راه به اغلب رسانه‌های رسمی نیافت اما به آن پرداخته شد. درنهایت محمدحسین رنجبران، مدیر روابط عمومی سازمان در توییتی آن را تکذیب کرد. رنجبران در یک رشته توییت دست‌کم تایید کرد که ماندن علی‌عسگری تا 1400 و پس از انتخابات قطعی است و نوشت: «مرداد پارسال هم در پاسخ به شایعه‌سازی یکی از توییت‌بازان اصلاح‌طلب عرض کردم خیال‌تان راحت آقای علی‌عسگری تا بعد از انتخابات 1400 هست، الان هم همین را می‌گویم و اضافه می‌کنم برای بعد از 1400 نیز برنامه‌های رییس رسانه ملی و گروه‌شان تنظیم شده است.» در ادامه هم به قول خودش برای این «شایعه‌سازان» خط و نشانی کشید و با ادبیات خاص خود خبر داد: «معاونت حقوقی سازمان هم به زودی در دادگاه در خدمت برادری که برای چندمین بار با نشر اکاذیب اذهان همکاران سازمانی و مخاطبان بیرونی را مشوش می‌کند، خواهد بود.» این اما نخستین‌بار نیست که شایعه رفتن علی علی‌عسگری از صداوسیما مطرح می‌شود. شهریورماه 98 هم خبری مبنی بر خداحافظی او از این کرسی شنیده می‌شد. آن زمان این زمزمه‌ها بیش از امروز به رسانه‌های رسمی راه یافته‌ بود و برخی معتقد بودند که عمر ریاست علی‌عسگری هم همچون عمر سرافراز در صداوسیما کوتاه است. این موضوع آنقدر جدی شد که برخی رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی در مورد جایگزین او نیز مطرح کردند و از سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد دولت احمدی‌نژاد یا مرتضی میرباقری معاون سیمای وقت «رسانه ملی» است تا علی‌اصغر پورمحمدی معاون سیما در دوران سرافراز که در دوره عسگری برکنار شد، در فهرستی بلند بالای این گمانه‌زنی‌ها به چشم می‌خورد. حتی کنار این افراد نام کسانی چون علی فروغی مدیر شبکه سوم سیما یا احسان محمد حسنی که رییس سازمان هنری رسانه‌ای اوج نیز مطرح می‌شد. نام‌ها و اسامی آشنایی که با هر بار نشر شایعه برکناری عبدالعلی علی‌عسگری بر افواه جاری و به اذهان متبادر می‌شود و در نهایت هم آنکه بر صندلی ریاست نشسته همان است که بود، علی علی‌عسگری.


با این حال به جرات می‌توان گفت که دو دوره اخیر یکی از متزلزل‌ترین دوران ریاست بر صداوسیما بوده است. سازمانی که عمدتا مدیر آن در دو دوره 4 ساله و به مدت 8 ساله بر مسند ریاست می‌نشست و جزو مدیران بلندمدت منصوب رهبری به شمار می‌آمد اما تقریبا از زمان محمد سرافراز به این سو و حتی پس از روی کار آمدن علی‌عسگری از سال 95 این سازمان هم با حواشی متعدد روبه‌رو بوده و هم مدام شایعه برکناری یا استعفای عالی‌ترین مقام آن شنیده می‌شود و می‌توان گفت پس از عزت‌الله ضرغامی-مدیر سابقی که با دوران مدیریتش قابل مقایسه نیست و امروز نامش در میان گزینه‌های ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود- صداوسیما رنگ ثبات به خود ندید. چه آنکه هنوز دوره مدیریت او به یک سال نرسیده ‌بود شایعه برکناری او و جانشینی عبدالرضا رحمانی‌فضلی مطرح شد. اگرچه در توییتر رنجبران، مدیر روابط عمومی صداوسیما طوری بیان شده که حرف و حدیث‌ها از خارج از صداوسیما و برای حاشیه‌سازی است اما شنیده می‌شود که احتمالا برخی اختلافات درون‌سازمانی منجر به تولید این اخبار می‌شوند. انتقادات به عملکرد صدا و سیما در این دوره چهارمین سالش سپری می‌شود، کم نبود. به ‌خصوص در آغاز شیوع رسمی کرونا نقدهای متعددی به نحوه اطلاع‌رسانی و پوشش‌دهی این پاندمی مطرح می‌شد. این موضوع کنار حواشی گاه به گاه و موردی در برنامه‌ها شاید باعث شکل‌گیری این تصور شود که شایعه‌سازان مخالفان و منتقدان جریان فکری جاری در صداوسیما هستند، اما این احتمال را رد نمی‌کند که شاید حلقه نزدیکان علی‌عسگری خود این فضا را مدیریت می‌کنند تا شاید با بی‌ثبات نشان دادن فضای مدیریتی امتیازی کسب کنند. از سویی شنیده می‌شود که همواره یک جریان مقابل علی‌عسگری که کفه ایدئولوژیک نگاه‌شان از کفه نگاه اقتصادی سنگین‌تر است نیز با رییس وقت اختلافاتی دارند. یکی از ویژگی‌های مدیریتی علی‌عسگری همواره بعد اقتصادی رویکرد او بوده است. همان زمان هم که عسگری برای این سمت انتخاب شد، برخی معتقد بودند که او با وجود سابقه حضور در معاونت فنی اما با رویکردی اقتصادی می‌تواند وضعیت بحرانی این سازمان عریض و طویل را تغییر دهد. فارغ از اینکه علی‌عسگری چقدر در این مسیر موفق بوده شنیده‌ها حاکی از آن است که اختلافات درون‌سازمانی و تفاوت دیدگاه مدیریتی بیش از هر چیز آبشخور خبرهایی مبنی بر کناره‌گیری علی‌عسگری یا برکناری او است. از سویی گاهی شایعه استعفا بهترین راه برای برون‌رفت از بحران انتقادات و اختلافات و منحرف کردن افکار عمومی از مطالبه‌گری است. راهی که بارها برخی مدیران در مناصب مختلف آزموده‌اند. هرچند این‌بار اگرچه هنوز به‌ درستی مشخص نیست منبع اصلی انتشار آنچه رنجبران به ‌صراحت شایعه خوانده، کیست و در حالی که او در مقام مدیر روابط عمومی سازمان صداوسیما، حتی از شکایت از «برادری» که به‌ گفته او، «برای چندین‌بار با نشر اکاذیب اذهان همکاران سازمانی و مخاطبان بیرونی را مشوش می‌کند» خبر داده اما از بیان نام این برادر شایعه‌پرداز سخنی به میان نیاورده، ممکن است سناریویی دیگر در کار باشد. بماند که همزمان همین سکوت در اعلام نام منبع شایعه، احتمال به جریان افتادن آن سناریوی قدیمی را نیز تقویت می‌کند. آنچه در این میان روشن است، این است که وضع و حال ساختمان شیشه‌ای جام‌جم شفاف نیست.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها