کد خبر: 444391
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۰۵:۲۰:۰۰
| |

علی ‌صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، برای جامعه ایرانی روزنه امید ایجاد کرد

علی ‌صوفی گفت‌: ایران در برهه‌ای بسیار مهم قرار دارد و به همین دلیل، لاجرم هم جناح‌های سیاسی و هم دستگاه‌های رسمی باید در فعالیت‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری عقل‌مدار باشند و از رفتارهای احساسی و هیجانی دوری کنند.

پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، برای جامعه ایرانی روزنه امید ایجاد کرد
کد خبر: 444391
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ ۰۵:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دموکرات‌‌ها در آمریکا نسبت به جمهوری‌خواهان رویه‌ای تعاملی‌تری در دیپلماسی دارد. به همین دلیل بعد از برنده شدن جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا این امیدواری در محافل سیاسی ایران به وجود آمده است که انتخابات 28 خرداد 1400 در ایران شاهد حضور جدی‌تر اصلاح‌طلبان باشد.

علی ‌صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این‌باره اظهار داشت: شکست ترامپ از بایدن این امیدواری را به وجود آورده است که دولت آتی آمریکا نسبت به مساله توافق هسته‌ای نگاهی توام با توافق داشته باشد. این مساله می‌تواند مردم ایران را امیدوار کند که اگر دولتی منطقی روی کار بیاید،‌ می‌توانند انتظار کمرنگ شدن تنازع‌های هسته‌ای را داشته باشند و در نتیجه گرفتاری‌های‌شان روز به روز کمتر شود. شرح این شرایط نشان می‌دهد پیروزی بایدن در آمریکا به مثابه روزنه‌ای است که جامعه ایران را به این راغب می‌کند که نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بی‌تفاوت نباشند.

دبیر کل حزب پیش‌روی اصلاحات در ادامه گفت: به هر حال در خاطر مردم مانده است که دولت احمدی‌نژاد با تندروی و اصرار به افراط و تفریط، چه هزینه‌های گزافی را در مناسبات بین‌المللی تحمیل کرد و مشخصا محمود احمدی‌نژاد چه تنش‌آفرینی‌هایی در سطح جهان داشت. به طوری که می‌توان یاس و ناامیدی موجود در افکار عمومی را نتیجهِ کارهایی دانست که از سال 84 تا 92 توسط دولت ایران انجام شد.

وزیر تعاون دولت اصلاحات همچنین اظهار داشت: با وجود اینکه در دولت دوم حسن روحانی یاس و ناامیدی به وجود آمد و حتی 2 بار هم اعتراض‌های جدی خیابانی را شاهد بودیم، مردم ایران یادشان می‌آید که دولت آقای اول آقای روحانی چطور در تنش‌زدایی و به ویژه در جلوگیری از اسلام‌هراسی کارهای مثبت و چه درخششی در مذاکرات 1+5 داشت که به برجام منتهی شد. پس ذهنیتی که درباره دولت یازدهم وجود دارد، می‌تواند انگیزه‌ای در مردم ایجاد کند تا بتوانند از طریق توجه به صندوق رای،‌ گزینه‌ مناسبی را به سمت ریاست‌جمهوری برسانند و از این طریق موانع‌ موجود در کشور برداشته شده و آرامش به جامعه بازگردد.

وی توضیح داد: امیدوارم سیستم مدیریتی کشور هم به این تشخیص برسد که کشور در شرایط خطیر به کسی احتیاج دارد که از قابلیت لازم برای توفیق در مذاکرات مهم بین‌المللی بهره‌مند باشد. امیدوارم همه نهادهای انتخاباتی شرایط را طوری مدیریت کنند که کاندیداهای 1400 کاندیداهایی اصلح باشند. البته «نگرانی بابت غرب‌گرا بودن» باعث می‌شود، چهره‌های شاخص نتوانند مجوز لازم برای حضور در انتخابات به دست بیاورند.

علی صوفی در پایان گفت: ایران در برهه‌ای بسیار مهم قرار دارد و به همین دلیل، لاجرم هم جناح‌های سیاسی و هم دستگاه‌های رسمی باید در فعالیت‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 عقل‌مدار باشند و از رفتارهای احساسی و هیجانی دوری کنند.

چکیده گفت‌وگو با علی صوفی

-دولت احمدی‌نژاد هزینه‌هایی گزاف تحمیل کرد

-کاندیداهای 1400 باید اصلح باشند

-جناح‌های سیاسی و دستگاه‌های رسمی از رفتارهای احساسی دوری کنند

-همه نهادهای انتخاباتی شرایط را طوری مدیریت کنند که کاندیداهای 1400 کاندیداهایی اصلح باشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها