کد خبر: 650715
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

به جز مهدی بازرگان، چه کسی کاندیدای نخست‌وزیری دولت موقت بود؟

روزنامه کیهان در ۱۶ بهمن سال ۵۷ نوشت: «محافل دیگر به کیهان گفته‌اند در این کنفرانس به احتمال فراوان رییس دولت انتقالی و اسامی اعضای شورای انقلاب اعلام خواهد شد. این محافل از مهندس بازرگان به عنوان یکی از مهم‌ترین شانس‌های نخست‌وزیری یاد می‌کنند. همچنین برخی دیگر از سنجانی به عنوان نخست‌وزیر انتصابی صحبت می‌کنند.»

به جز مهدی بازرگان، چه کسی کاندیدای نخست‌وزیری دولت موقت بود؟
کد خبر: 650715
|
۱۴۰۲/۱۱/۱۶ ۰۹:۳۰:۰۰

روزنامه اعتماد به مرور مطبوعات در روزهای ابتدایی انقلاب پرداخته است.

به گزارش اعتماد، دوشنبه 16 بهمن 1357 روزنامه‌ها خبری منتشر کردند که برخلاف خط و نشان‌های بختیار بود؛ «مهدی بازرگان نخست‌وزیر حکومت انقلابی». این تیتر یک شماره دوشنبه روزنامه اطلاعات بود.

در این گزارش خبرنگار اطلاعات کسب اطلاع کرده که بازرگان عصر یکشنبه به عنوان نخست‌وزیر معرفی خواهد شد. اطلاعات از آسوشیتدپرس نقل کرده که «امروز عصر (دوشنبه) امام خمینی مصاحبه مطبوعاتی دارد و احتمالا قرار است امام در این کنفرانس خبری، اسامی اعضای شورای انقلاب و رییس دولت منتخب را اعلام کند.»

اما کیهان خبر قطعی نخست‌وزیر شدن مهدی بازرگان را به شکلی که اطلاعات منتشر کرده بود، نداشت. کیهان از احتمال معرفی رییس دولت موقت از سوی امام نوشته و به نقل از محمد مفتح آورده: «در کنفرانس مذکورامام خمینی بیانیه مهمی را که تصمیم‌های مذکور در آنها اعلام شده است، قرائت خواهد کرد.»

این روزنامه در ادامه نوشته: «محافل دیگر به کیهان گفته‌اند در این کنفرانس به احتمال فراوان رییس دولت انتقالی و اسامی اعضای شورای انقلاب اعلام خواهد شد. این محافل از مهندس بازرگان به عنوان یکی از مهم‌ترین شانس‌های نخست‌وزیری یاد می‌کنند. همچنین برخی دیگر از سنجانی به عنوان نخست‌وزیر انتصابی صحبت می‌کنند. در مورد اعضای شورای انقلاب اسامی متفاوتی شنیده می‌شود. آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله منتظری، بازرگان، سنجانی و چند شخصیت دیگر از کسانی هستند که اسامی آنها به عنوان اعضای شورای انقلاب سر زبان‌هاست. همین منابع اعتقاد دارند ارتشیان اینک موضع نرم‌تری نسبت به تصمیمات امام خمینی و تحولات ناشی از آن اتخاذ کرده‌اند و همین نرمش امکان برخورد بین مردم و ارتش را تا حد زیادی کاهش داده است. هرچند طرفین اخبار و شایعات مربوط به تماس و مذاکره را نفی می‌کنند ولی به نظر می‌رسد مذاکرات میان طرفداران امام خمینی و برخی از سران ارتش

نه تنها به بن‌بست نرسیده بلکه به تفاهم‌های تازه‌ای انجامیده است.

خبرگزاری پارس هم در آخرین ساعات خبر نخست‌وزیری مهدی بازرگان را روی تلکس خود برد. در این خبر آمده: «آیت‌الله العظمی خمینی بعدازظهر امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی که در محل اقامت ایشان با شرکت گروه زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی تشکیل شد، مهندس مهدی بازرگان را به عنوان مامور تشکیل کابینه معرفی کرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها